Miten selvitä kriisistä ilman kanssaihmisten tukea?
Kun lukee lehdistä selviytymistarinoita, selviytyjä kertoo aina, että hän ei olisi selvinnyt ilman ihanien ystävien ja sukulaisten tukea, tai että vaikka ystävät ja sukulaiset käänsivät selkänsä, on löytynyt uusia ihania ystäviä, jotka tukevat.
Miten minulaiseni yksinäinen tallaaja selviytyy? Ystävät ja sukulaiset käänsivät selkänsä noin kymmenen vuotta sitten, kun minulla oli edellinen kriisi (aviokriisi, synnytyksen jälkeinen masennus ja töihin palattuani burn out työpaikkakiusauksen seurauksena). Sen jälkeen ihmissuhteeni ovat olleet mies ja lapset, pari harrastuskaveria, joiden kanssa ei syvällisiä puhuta, työkaverit joiden kanssa puhutaan työstä ne pakolliset kuviot ja äiti. Nyt olen masentunut ja ahdistunut miehen naisseikkailujen paljastuttua. Mies haluaa jatkaa avioliittoa ja on luvannut parantaa tapansa, mutta minä ahdistun päivä päivältä enemmän. Olemme käyneet kaksi kertaa perheneuvonnassa juttelemassa, käyntikertojen väli oli kaksi kuukautta. Kolmas aika on jo sovittu.
Jos tämän lukee joku, joka on selvinnyt kriisistä ilman ystäviä, joille voi soittaa ja purkaa tunteitaan pahan olon yllättäessä, olisin kiitollinen, jos antaisit minulle selviytymisvinkkejä. Edellisen kriisin aikana kävin hyvällä yksityisellä terapeutilla. Nykyään taloudellinen tilanteeni on niin huono, että yksityinen terapia ei ole mahdollista. Kunnalliseen on vaikea päästä.