miten selviätte paniikkikohtauksesta?

miten selviätte paniikkikohtauksesta?

Käyttäjä timuk aloittanut aikaan 25.02.2010 klo 08:17 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä timuk kirjoittanut 25.02.2010 klo 08:17

olen saanut paniikikohtauksia, voimakkaita ja lievempiä..
ne on pelottavia kokemuksia…
kysynkin nyt miten te olette selvinneet niistä?
mistä on ollut apua? lääkkeestä? vai mistä?
miten saa parhaiten sen menemään ohi?
sain eilen paniikkikohtauksen, ja olen edelleenkin vielä tänään sairas jotenkin levoton vapisen….

Käyttäjä kirjoittanut 25.02.2010 klo 14:34

Minulla on vaikea määritellä mikä on paniikkikohtaus ja mikä taas on epilepsiakohtaus.
On minulla lääke mikä pitäisi ehtiä ottaa ennen kohtausta. Joskus ehtii, joskus ei.
Paniikkikohtaus veinaa tulla usein kaupan kassalla, varsinkin jos pitää jonottaa. Ajattelen ettei rahat riitä vaikka maksan kortilla, tai etten ehdi lappaa tavaroita tarpeeksi nopeast tai pitää jotain sanoa kassalle.

Usein auttaa se että alan katsomaan yhteen kohtaan ja mielessäni lasken sataan. Ettei mikään muu ole niin tärkiää kuin päästä sataan. Sitten sitä ohittaa sen kassatapahtuman siinä laskemisen ohessa, huomaamatta.

Käyttäjä 3lisa kirjoittanut 12.08.2010 klo 08:40

Ennen kuin mut raahattiin väkisin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajalle 5 vuotta sitten sain paniikkikohtauksia päivittäin.
Sydän hakkasi kahtasataa, tärisin, en voinut puhua tai jos yritin puhua ääni värisi ja lopuksi katosi olemattomiin.
Koulussa oleminen, kaupan kassalla asioiminen ja ihmisille puhuminen, jopa perheelleni, olivat mahdotonta.

Sain rauhottavat lääkkeet, joiden avulla tärinä lakkasi ja pystyin taas puhumaan. Syön niitä edelleenkin, en enään päivittäin mutta aina kun paniikki iskee.

Aloin myös lääkkeiden alottamisen aikaan käymään joogassa. Siellä opetettiin hengittämään uudella, rauhoittavalla tavalla. Siitä oli silloin paljon apua.

Käyttäjä tanjanen kirjoittanut 15.08.2010 klo 21:47

Hei sinulle

Mulla on lääkitys paniikki- ja ahdistuneisuusoireiluun... Söin niitä aiemmin ja lopetin, pärjäsin kymmenisen kuukautta hienosti ja nyt keväällä piti sit taas aloittaa. Silti paniikit yrittää joskus päälle. Yritän vaan ajatella oloa pois hokemalla päässäni ettei ole hätää, saan apua jos jotain vakavaa tapahtuu, tämä on vaan paniikkioireilua enkä oikeasti ole tukehtumassa... ja niin poispäin. Mulla paniikkioireet laukas refluksitauti joka ärhäkimmillään aiheutti hengenahdistusta ja tosi voimakasta paineen tunnetta rintakehään, joten noidankehä oli valmis kun oireet oikein ruokkivat toisiaan. Eli kun refluksi aiheuttaa tuntemuksia kurkussa, alan sitten tarkkailemaan itseäni ja hyvä pohja paniikille on valmis. Tukehtumisen pelko on ehkä livennyt jo fobian puolelle.

Tsemiä, mielen voima on valtava niin hyvässä kuin pahassa, koeta rauhoitella itteesi ajattelemalla paniikki pois. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty...
🌻🙂🌻

Käyttäjä MK kirjoittanut 20.08.2010 klo 14:56

Rauhoittavat (bentsodiatsepiinit) on ihan hyviä paniikkioireisiin. Ei tosin kannata
liikaa niitä käyttää, toleranssit kasvaa ja kun tarpeeksi on käyttänyt pitkää
, vieroituoireet on hirveet.