Miten rentoudutte?

Miten rentoudutte?

Käyttäjä Tuhistin88 aloittanut aikaan 08.02.2018 klo 21:19 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tuhistin88 kirjoittanut 08.02.2018 klo 21:19

Mitä rentoutuskeinoja teillä on , jos olo on surullinen tai masentunut tai ahdistaa? Itse olen pohtinut joogaa, mutta niitä tuntuu olevan niin montaa erilaista etten tiedä mikä niistä on rentouttava :/ Onneksi mulla on koira, joka saa hölmöilyllään aina hyvälle tuulelle 🙂 Onko teillä muilla lemmikkejä?

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 09.02.2018 klo 10:23

Ei oo lemmikkejä, mut mä rentoudun musiikkia kuuntelemalla ja telkkaa kattoen.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 09.02.2018 klo 10:42

Ei ole lemmikkejä. Katselen telkkaria, lueskelen, pelaan jotain peliä tabletilla jne.

Käyttäjä Mollimöykky kirjoittanut 11.02.2018 klo 13:53

Jos on kovin ahdistunut tai väsynyt niin rentoutuminen on vaikeaa, eikä pysty tai jaksa keskittyä mihinkään.
Muuten lukeminen, musiikin kuuntelu, rentoutusharjoitukset ja mindfulness tehoavat hyvin. Eri tavoin tosin; musiikki enemmän "energisoi", muut keinot rauhoittavat ja rentouttavat, riippuu ehkä mitä lukee.

Joogaa vähän harrastanut, ne ovat itselle melkein mindfulness harjoituksia kun niissä kuitenkin tarkoituksena keskittyä siihen puuhaan ja olla yleisesti suht rentoina. Toimii yleensä ihan hyvin, mutta jos sattuu levottomampi olo niin se keskittyminen pätkii pahasti ja ajatukset lentävät ties missä ja homma
saattaa tuntua "mekaaniselta suoritukselta" eikä se toimi niin hyvin. Toki ohjaajat aina painottavat että oman päivän voinnin mukaan vedetään, eikä kyse ole suorittamisesta ja niin edelleen.

Pari vuotta sitten olin kuntonyrkkeilyssä, ja siitä jäi mieleen että tuollainen "aivottomampi mättö" toimii ahdistuneena paremmin. Ei jaksanut vauhkota enää sen jälkeen.

Itsellä ei lemmikkejä, mutta siskolla on koira ja minulla on ilta-ulkoilutusvuoro. Sitä käyttelen ulkona, ja kuinka se aina jaksaa innostua ja hyppiä kun tulen paikalle on hienoa. ☺️❤️

Käyttäjä star-crossed kirjoittanut 11.02.2018 klo 17:36

Minulla on kissa, sen läsnäolo jotenkin tuo lohtua.

Minä pakenen ahdistustani fiktioon: tv-sarjoihin, elokuviin, kirjoihin. Ylipäätänsä tarinoihin. Tykkään lisäksi dokumenteista sekä sellaisista viihteellisistä asiaohjelmista (esim. QI tai Päivystävät dosentit -podcast).

Harrastan valokuvausta, vaikka harrastus voi olla liian vahva ilmaisu räpsimispuuhailulleni, joka on valitettavasti muuttunut aika kausiluontoiseksi. Valokuvatessa parhaimmillaan keskityn niin täysin siihen kuvaamiseen, että murheet ja ahdistus jäävät hetkeksi taustalle.

Lenkkeilen jonkin verran. Kaikkein parasta on luonnossa kävely/retkeily; odotan innolla kevättä, että pääsen taas metsäpoluille ja pururadoille. On ollut tarkoitus löytää uusia liikuntamuotoja, mutta se projekti ei ole edennyt.

Mindfulness kiinnostaisi, mutten ole saanut aikaan kunnolla kokeilla sitä.

Käyttäjä Villipoika kirjoittanut 04.03.2018 klo 21:05

Moi. Kannattaa olla varovainen ton lenkkeilyn kanssa, koska itsellä varsinkin medikinet 20mg aiheuttaa sitä, että jaksaa juosta kauemmin. Tänäänkin juoksin täältä Huopalahden juna-aseman kupeesta siihen Seurasaaren viereiseen luonnonsuojelualueelle. Se pieni saari. Kiersin sen ja alko kunto loppua ja juoksua ja välillä kävelyä kotiin. 2 tuntia meni koko reissussa ja nyt todella uupunut olo vaikka söin hyvin ennen ja jälkeen. Tulin nyt sänkyyn ja kroppa käy vielä kovilla kierroksilla ja leposyke korkea. Aamulla töitä. 😐

Käyttäjä Juhani kirjoittanut 05.03.2018 klo 12:29

Moi!
Minä käyn koiran kanssa lenkillä ja teen rentoutumisharjoituksia. Ehkä lenkkeily toimii minulla parhaiten. Virkistää ja vähentää jännityksen aiheuttamaa lihassärkyä. Rentoutumisharjoitukset auttava silloin kun jännitys ei ole aivan älyttömän korkea.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 05.03.2018 klo 18:27

Joogalaaduista (viitisen vuotta astangajoogaa harrastaneena) kommentoin että arvelen kaikkien niiden toimivan kohtuullisen rentouttavasti. Musta jooga on ehkä laajemmalti rauhoittavaa kuin mindfullness siinä mielessä, että sitä pystyy tekemään silloinkin kun mieli on levoton ja hyppii paikasta toiseen, eli silloin kun mindfullness on (ainakin mulle) vaikeampaa. Silloin voi tehdä ihan vaan liikkeiden tasolla, ja tarkkailla hengitystä sen verran kuin pystyy.

Käyttäjä vaniljapulla kirjoittanut 08.03.2018 klo 16:59

En tiedä onko kohtalotovereita, mutta itse en ole koskaan oppinut "harrastamaan" ilman suorittamista. Olen huomannut että pelkkä "rentouttava puuhailu" on todella haastavaa, mutta parhain keksintö minkä rentoutumiseen olen löytänyt on piikkimatto! Pidin piikkimattoja ihan täytenä huuhaana kunnes pääsin testaamaan sellaista käytännössä, oi sitä autuutta ja rentoa fiilistä! Piikkimaton ideahan on aktivoida verenkiertoa ja auttaa lihaksia rentoutumaan, jonka se myös tekee.

Itse lattian sijaan käytän piikkimattoa sängyn päällä, jossa menen selälleni matolle makoilemaan ja vedän peiton päälle. Alussa tuntui erikoiselta koko kapistus, mutta nykyään makoilen matolla päivittäin, etenkin iltaisin se auttaa rentoutumaan ja nukahtamaan paremmin. Suosittelen kaikille ketkä jännittää kehollaan, matot maksaa 10-20€ ja niitä löytyy monista isommista tavarakaupoista.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 09.03.2018 klo 19:55

Hei Vaniljapulla. Minulla myös hyviä kokemuksia piikkimatosta. Se todella rentouttaa. Nyt en ole käyttänyt jostakin syystä sitä pitkään aikaan, mutta hyvä kun muistutit. On aika alkaa rentoutus uudelleen. Minä otan kaikki harrastukset turhan vakavasti. Pitää aina onnistua hyvin kaikessa ja siitä tulee sitten suorittamista.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 12.03.2018 klo 11:09

Minulla tärkein rentoutumis tapa on kyllä lenkkeilyt koiran kanssa. Varsinkin niinä vuodenaikoina kun metsäpolut on kävelykunnossa. Mulla on nastat niin pelkkä liukkaus ei haittaa. Käyn kerran viikossa mindfulness ryhmässä ja päivittäin teen hengitysharjoituksia. Lisäksi jumpan jälkeen (lonkka ja selkä jumppaa) teen yleensä progressiivisen rentoutus harjoituksen. Siihen kykenen silloinkin kun mieli on levoton tai ahdistaa. Joka päivä kuiteskin jotakin. Käyn myös unen hoitoryhmässä ja siellä myös tehdään erilaisia rentoutus harjoitteita.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 12.03.2018 klo 15:31

Lenkkeily koiran kanssa on oiva rentoutumistapa. Kun saa olla luonnossa ja maastossa karvakuonon kanssa se rentouttaa ihmeesti. Kotona on pieni kuntosali vempaimineen ja sitä käytän varsinkin kuntopyörää aika ajoin. Musiikin kuuntelu rentouttaa myös, mutta ajoittain hiljaisuus on parasta.
Ja ne harrastukset tietysti, jos malttaa olla suorittamatta.