miten pitää itsensä aktiivisena sairaslomalla?

miten pitää itsensä aktiivisena sairaslomalla?

Käyttäjä Tiitiäinen aloittanut aikaan 23.04.2010 klo 13:42 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tiitiäinen kirjoittanut 23.04.2010 klo 13:42

Haluaisin kysellä vinkkejä teiltä siihen, miten pitää itsensä aktiivisena 4kk sairaslomalla?
Haluaisin puuhata jotain pientä, mutta en pakosta, vaan pitääkseni itseni aktiivisena. Koira mulla on ja sitä treenaan, mutta muuten..

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 23.04.2010 klo 15:25

Hyvä kysymys! Minäkin odotan mielenkiinnolla vastausta tähän.

Itse en ole onnistunut pitämään itseäni aktiivisena, jos sosiaalista aktiivisuutta ajattelee. Tosin minun sosiaalinen elämäni on ollut lapsesta asti lähes olematonta.

Käyttäjä kirjoittanut 25.04.2010 klo 07:40

Eikö sitä sairaslomalla aika usein juuri siksi ollakin kun ei jaksa olla aktiivinen. Minä ainakin tuntisin itseni lusmuksi, jos kaikkea jaksaisin harrastaa mutta en menisi töihin.
Minusta esmes riittää, että jaksan käydä koirien kanssa lenkillä ja sen jälkeen vaan olen tai luen jotain kirjaa.

Voihan sitä vaikka yksi päivä leipoa jotain pientä.
Yksi päivä käydä uimassa tai elokuvissa tai katsoa jonkun elokuvan.
Ottaa koirat ja kameran mukaan ja ottaa luonnosta kevätkuvia.
Seuraavana päivänä sitten tekisi niistä kuvista hienon kansion nettiin.
Jos jaksaisi paistaisi lettuja,kutsuisi jonkun kaverin tai sukulaisen lettujuhliin.
Tai täyttäisi sanaristikoita tai sudokaa.
Virkkaisi pipon kissalle. siitä piti kyllä tulla mulle pipo mutta voimat loppuivat.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:20

Löysin tällaisen vanhan keskustelunalun. Hyviä kommentteja kommentoineilla. Minäkin olen miettinyt, että miten aktiivinen sitä ylipäätään tarvitsee olla. Sairauslomalla on lupa levätäkin....

Olen aika paljon katsonut televisiota ja lukenut kirjoja. Olen myös yrittänyt siivota kotona paikkoja pikku hiljaa. Pari kuukautta olin lähes erakoitunut, mutta nyt olen ottanut yhteyttä muutamiin ihmisiin. Säännöllinen puhelinkontakti tekee hyvää. Ja yksi ystävä pyysi mukaan harrastukseensa. Aloitin kutomaan terapiasukkaa, saa nähdä tuleeko siitä mitään. Aika paljon päivissä on kuitenkin aikaa ajatusten hautomiseen. Tämä Tukinet voisi olla hyvä tukikanava, mutta en valitettavasti kestä liikaa toisten vaikeita tilanteita (anteeksi, en mielestäni ole itsekäs, vaan herkkä).

Laittakaa sairauslomalaiset arjen kuulumisia, jos jaksatte.

Käyttäjä Mariia54 kirjoittanut 15.02.2016 klo 13:52

Olen ollut sairaslomalla yli vuoden, minulla on monia diagnooseja mutta ei kuntoutustukeen asti, olen työttömyyspäivärahalla, mutta en pysty töihin. Olen kivulias, selkä , jalat, niska,
huimaa ym. En ole masentunut, mutta osittain syrjäytynyt. Odottelen kuntoutustukipäätöstä,
tulevaisuus on avoin, haluaisin töihin mutta tämänhetkinen tilanteeni vuoksi, en pysty.
Minulla ei ole ystäviä kuin pari, eikä yhtään täysin luotettavaa. Elämässäni on tapahtunut paljon, mutta ikinä en ole juonu, eli lkoholi ei ole minua varten.
Kaiken lisäksi minulla on hyvä ammatti ja perhe.
Sairastaminen ja oman rahan puute on vienyt minulta ihmisarvon, koen niin, vaikka toisaalta
omasta mielestäni olen pysynyt henkisesti aika skarppina kuitenkin.🙂👍
Ongelmani on se että kaipaisin ystäviä, koska olen paljon yksin ja on paljon asioita joita en pysty tekemään, pystyn puhumaan ja kirjoittamaan, onneksi.
Joten kirjauduin tänne, jospa tämä toisi vähän vaihtelua elämääni.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 15.02.2016 klo 15:34

Mariia54:

Tunnistan tuon "ei yhtään täysin luotettavaa ystävää". Minulla onneksi on luotettaviakin ystäviä kaksi, mutta olen elämän varrella joutunut monta kertaa toteamaan että luotettavaksi luultu ystävä olikin jotain muuta. Onneksi sinulla on hyvä perhe ja hyvä että kirjoittauduit tänne. Onhan täällä ainakin seuraa, vaikka onkin "vain" virtuaalisesti.

Tsemppikukka Sinulle Mariia54 🙂🌻

Käyttäjä Mariia54 kirjoittanut 16.02.2016 klo 16:50

Kiitos 🙂Niinpä minullekin kävi että luotettavaksi luultu ystävä petti luottamukseni. Jotenkin koen että sen jälkeen en ole uskaltanut luottaa keneenkään, vaan pidän ajatukset ominani.
Nyt kipuisena, huonokuntoisena, tuntee itsensä alempiarvoiseksi kuin "terveet".
Toisaalta odotan kevättä ja kesää, olen aina ollut valon ihminen, joka herää talviuniltaan keväällä.
Nyt harrastelen piirtämistä, ja jonkinverran kirjoittamista, sitä kautta kai tuon pahaaoloani ulos, pidän keinona selvitä.
Ihania aurinkoisia päiviä kaikille☺️❤️

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 19.02.2016 klo 13:49

Lukossa kirjoitti 14.2.2016 23:20

Aloitin kutomaan terapiasukkaa, saa nähdä tuleeko siitä mitään. Aika paljon päivissä on kuitenkin aikaa ajatusten hautomiseen. Tämä Tukinet voisi olla hyvä tukikanava, mutta en valitettavasti kestä liikaa toisten vaikeita tilanteita (anteeksi, en mielestäni ole itsekäs, vaan herkkä).

Mikä on terapiasukka? (Jos sitä on jo kysytty, niin se löytynee, kun selaan ketjua.) Minäkään en kestä aina liikaa toisten vaikeita tilanteita.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 19.02.2016 klo 14:44

Pompula kirjoitti 19.2.2016 13:49

Mikä on terapiasukka? (Jos sitä on jo kysytty, niin se löytynee, kun selaan ketjua.)

Terapiasukka on kudottava sukka, jota kudotaan lähinnä oman "terapian" vuoksi. Siis että olisi jotain tekemistä. Villasukista ei ole puutettakaan, mutta tuo on yllättävän mukavaa puuhaa, eikä tarvikkeet ole kalliita tai vaikeasti hankittavia. Netissä on hyviä neuleohjeita ihan vasta-alkajillekin. Käsillä tekeminen auttaa ahdistukseen, mutta kaikille neulominen ei varmastikaan ole se oma juttu.