Miten päästä sängystä ylös aamulla tai edes päivällä ?

Miten päästä sängystä ylös aamulla tai edes päivällä ?

Käyttäjä cymbalta aloittanut aikaan 23.10.2009 klo 03:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä cymbalta kirjoittanut 23.10.2009 klo 03:39

Hei, kirjoitan tänne ensi kertaa. Olen masentunut ensimmäistä kertaa pikkuhiljaa siinä vuonna 04 tosin en silloin vielä tiennyt sitä vaan pelkäsin, että masennun tai vaan en jaksa enään. Olen masentunut, koska minulla on kroonisia koko ajan jatkuvia kipuja, jotka eivät tule loppumaan ikinä. Hain aluksi keskusteluapua työpaikan lääkäristä, josta ei paljon ollut hyötyä. Työelämässä en ole ollut vuosiin, kun en pysty fyysisesti tekemään töitä. Masennuin kun elämä näyttää tosi surkealta jatkuvan säryn takia, tämä on todella rankkaa ja olen todella rikki tällä hetkellä.

En pääse taas sängystä ylös, kun minulla ei ole mitään pakollista menoa tällä viikolla, aloittamani psykoterapia on nyt tämän viikon katkolla, kun terapeutti lomalla ja fys.terapiaa ei ole myöskään. Olen ollut koko viikon lauantaista asti kotona ja nukkunut vain tai illat olen hereillä yleensä yö 02 jopa 04 asti ja sitten päivät nukun ja herään klo 19 väkisin katsomaan tv:stä erään ohjelman. Ainoastaan se ohjelma saa minut ylös. Joka ikinen pv jos ei ole pakollista menoa, en pääse sängystä ylös, en näe ystäviäni enää ollenkaan, en soita heille. Lapseni on muuttanut pois kotoa ja suren tässä sitäkin, mieheni on aina aivan älyttömissä yövuoroissa ja emme näe ikinä, koska nukun ne muutamat tunnit, jotka hän on hereillä.

En näe tulevaisuudessa sairauteni takia mitään, koska ei ole mitään takeita siitä, että olen koskaan työelämässä, ellei jotain ihmelääkettä keksitä, jolla kivut saadaan lievitettyä. Minulla on kipuihini jo nyt tosi vahvat lääkkeet esim Oxycontin 60mg + Oxynorm 15mg joka pv + hermosärkylääkkeet Topimax ja Lyrica molemmat max annoksilla tähän vielä normi lääke Panadol extend 500mgx2 3krt pv kun pää tulee kipeäksi, vatsansuojalääkitys Nexium + Cymbalta ja sitten asennettu hermostimulaattori leikkauksella hermosärkyihin.

Kaikki harrastukset on pitänyt jättää, kun kaikesta tulee kipeäksi, jopa nukkumisesta ja syömisestä ja kävelystä tulee välillä kipeäksi. Kyllä tämä rasittaa mua niin paljon että voi helvetti sentään, anteeksi nyt vaan mutta olen niin loppu, ettei tosikaan.

Haluaisin kyllä nousta täältä sängystä ylös mutta en pääse, en millään…
aamu kun tulee, niin en jaksa tai ei huvita ja eläisin unimaailmassa, koska eläminen unimaailmassa on paljon mielenkiintoisempaa kuin omassa maailmassani eläminen ja siinä maailmassa ei ole kipuja siinä maailmassa olen aina terve. Olen nyt jokapäiväisistä säryistä kärsinyt vuodesta 99 ja kaikkein pahimmista vuodesta 2004 ihan helvettiä siis 5v 😭 Ääh olen todella väsynyt 😯🗯️

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 23.10.2009 klo 16:49

Huh Huh.....

Hurjalta tuntuu edes kuvitella mitä elämä kivussa olisikaan. Olen ymmärtänyt kirjallisuudesta ja lehdistä, että koonisestaja invalidisoivasta kivusta kärsiviä on yllättävän paljon. Onkohan aiheesta kirjoitettu, jotta voisit lukea kuinka muut ovat selvinneet ipujensa kanssa?

Muistan lukeneeni tänä vuonna artikkelin naisesta (taisi olla Seurassa), jota punkki oli lapsena purrut (joskus 1950-luvulla?) ja hän oli sairastunut - mutta sairaus, joka oireili monenmoisella tavalla, tunnistettiin vasta 1990-luvulla. Eihän se diagnoosi tietenkään niiitä kipuja poistanut, mutta ei enää epäilty psyyykkisiä syitä.

Onko netissä aiheesta jotain? Selviytymiskeinoja kohtalotovereilta?

Käyttäjä helene kirjoittanut 24.10.2009 klo 22:47

Kirjaston sivuilta löytyy tällaista. En halua toki ohittaa asiaa olankohautuksella lähettämällä tämän viestin, vaan haluan sanoa sydämestäni osanottoni kohtaloosi. Toivoisin että voisit solmia yhteyden miehesi kanssa uudestaan.☺️❤️

Antti Heikkilä: Siunattu kipu. 2009
Maankuulun, psykosomatiikkaan erikoistuneen kipulääkärin kokonaisvaltainen näkemys kivusta, sen synnystä ja syistä sekä ihmisen mahdollisuuksista kipunsa voittamiseen. Antti Heikkilän ehdoton pääteos.

Vainio, Anneli: Sattuu! 2009
Ihminen itse on oman kipunsa paras asiantuntija. Koko ihmisen huomioonottavan kivunhoidon tavoitteena on kivun lievittymisen lisäksi myös pitkäaikaisesta kivusta johtuvan masennuksen, eristyneisyyden, ahdistuneisuuden, univaikeuksien ja muiden hankalien lieveilmiöiden vähentäminen. Sattuu! valottaa nykytietoa erilaisista pitkäaikaisista kiputiloista ja niiden hoitomahdollisuuksista. D-pokkarissa selostetaan myös menetelmiä, joiden avulla kivusta kärsivä voi itse auttaa itseään. Ilmestynyt aikaisemmin Hippokrates Duodecim -sarjassa nimellä Kivunhallinta.
Vainio, Anneli: Nimeä vailla 2007
Sairaus ja kipu muistuttavat meitä fyysisyydestämme tavalla, jota emme pääse itse valitsemaan. Ne tuovat meille "ruumiimme takaisin". Moni-ilmeisyydessään kipu peilaa hätkähdyttävästi lääketieteellisen ajattelun reunaehtoja, yhteiskuntaamme ja medikalisoitunutta kulttuuriamme. Kokenut lääkäri luotaa teoksessaan ihmisen fyysisyyden koordinaatteja ja pohtii medikalisoituneen kulttuurimme kykyä kohdata ihmisen psykofyysisyys. Kivun käsitteessä kohtaavat monet eri näkökulmat: lääke- ja biotieteet, kulttuuriset käytännöt, historia, yhteiskunta ja uskonto. Anneli Vainio on lääketieteen tohtori ja anestesiologian erikoislääkäri, joka on erikoistunut kivun hoitoon. Hän on työskennellyt mm. HYKSin kipuklinikalla, Terhokodin johtajana ja kanadalaisen McGillin yliopiston apulaisprofessorina ja kipuklinikan johtajana. Vainio on julkaissut useita teoksia kivusta ja saattohoidon kysymyksistä, mm. Kipu (2002), Kivunhallinta (2004) ja Palliatiivinen hoito (2004).

Martin Ingvar: Thinking the pain away. Teoksessa Psyche, soma and pain. Editors Eija Kalso, Ann-Mari Estlander and Matti Klockars. 2003.

🌻🙂🌻

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 08.11.2009 klo 20:22

Kyllä minäkin olin lähestulkoon noin väsynyt pelkällä Cymbaltalla. Sinulla kun on vielä noi muut lääkkeet niin ei mikään ihme, jos et pääse liikkeelle. Kannattaisi miettiä voisitko luopua vaikka Cymbaltasta. Masennuslääkkeen tarkoitus on kuitenkin toimintakyvyn lisääminen ja sitä sinulla ei nyt näyttäisi olevan. Tiedän kyllä, että cymbalta vaikuttaa myös kipuja lievittävästi, mutta jos et ole kivuton niin ei noista muistakaan lääkkeistä liene tarpeeksi apua.

Yhdellä tutulla kipupotilaalla oli muuten kaikki lihakset niin kovina, ettei hän kestänyt edes minun kevyttä hierontaa. Kannattaisi hoitaa itseään kokonaisvaltaisesti. Kireät lihakset ovat kipeät myös ja niihin ei auta kuin kireyksien poisto!