Miten päästä eroon negatiivisesta minäkuvasta?
Olisiko kellään vippaskonsteja paljastaa takataskusta, miten olisi saanut omasta negatiivisesta minäkuvastaan yliotteen? Tämä on ollut minun elämäni punainen lanka tai johtotähti miten vain. Uskon pitkälti, että monet (huonot) valinnat elämässäni ovat olleet tulosta siitä, etten ole alunperinkään luottanut kykyihini. Olen valinnut aina sieltä missä rima on ollut alin…perustaen valintani pitkälti siihen, että kun ei minusta parempaakaan ole. Kaiketi se mitäs tässä meikäläinen muuta periaate 🙄
Jos joku on lukenut edellisinä vuosina kirjoituksiani voisi hymähtää, että no niin, täällä se on taas rypemässä itsesäälissä, kun puhui suu vaahdossa itsensä arvostamisesta…jep…niin puhuin ja puhun edelleenkin. Mutta se kaikki työ mitä tein vuosia itseni kanssa oppiakseni arvostamaan itseäni vihdoin vuosikymmenten itseni polkemisen jälkeen on päässyt kadoksiin mm. siksi että olen onnistunut saamaan lähelleni taas sanottaisiinko narsistisia piirteitä omaavan yksilön, tai minävaurioisen. On ensiksikin tavattoman masentavaa havaita, ettei valtavasta omien ongelmien syiden työstämisestä huolimatta ole oppinut, kuinka kohdata minävaurioisia ihmisiä. Toisekseen on äärettömän masentavaa huomata, ettei ole myöskään oppinut puolustamaan itseään niiltä hirviöiltä, joiden päämäärä on toisten ihmisten tuho. Olen edelleenkin täysin aseeton sellaisten ihmisten kanssa, tai ainakin lähes. Se on niin turhauttavaa…
Joten siis ko. henkilö joka omaa tällaisia kyseenalaisia piirteitä on onnistunut talven mittaan ensiksi ryömimään ihoni alle ja pikku hiljaa nakertamaan itsetuntoni ensin nollille ja viime aikoina ihan pakkasen puolelle. Olen huolissani omasta jaksamisestani, mutta myös siitä, etten näytä edelleenkään pystyvän pitämään noita ihmisiä pois tontiltani. He onnistuvat hivuttamaan oman pahan olonsa harteilleni ja vielä pahempaa minuun. Jolloin minä voin pahoin ja he nauttivat tilanteesta. Tätä leikkiähän leikittiin exieni kanssa vuosikymmenet. Ajattelin, että kun kotona ei ole enää sairaalloisesti toisen oikeuksia polkevaa ihmistä, olisin turvassa. Vaan ei, yhtä lailla kurssikaveri pystyy tuhoamaan toista, kun valitettavasti olen joutunut samaan ryhmään ja olen ollut koko talven läheisessä ”yhteistyössä” jos sitä voi sellaiseksi kutsua. Sehän on alusta loppuun yhtä farssia kuten sellaisten ihmisten kanssa tekemisiin joutuneet hyvin tietävät.
Joten jos jolla kulla olisi hyviä vinkkejä siitä, kuinka vuosikymmeniä tuhlanneena voisi vielä oman minänsä saada kasaan, niin olispa kiva 🙂