Miten pääsen takaisin?

Miten pääsen takaisin?

Käyttäjä Kadonnut henkilö aloittanut aikaan 26.12.2010 klo 20:58 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Kadonnut henkilö kirjoittanut 26.12.2010 klo 20:58

Olen nimimerkkini mukaisesti tavallaan kadonnut neljä tai viisi vuotta sitten. Pyöritin yritystä joka monen yhteensattuman summana meni päin petä. En vaan itse tajunnut tilannetta vaan jatkoin sitkeästi töiden kanssa kunnes oli jo myöhäistä. Siitä seurasi niin kova shokki että jätin kaiken,firma,asunto ym normaalit asiat. Mihinkään kortistoon en kuulu enkä työvoima toimiston jonoissa ole ollut juoppo en ole kun en käytä viinaa lainkaan eikä minulla ole osoitettakaan. Nyt kaipaisin vinkkiä mistä aloittaisin itseni elävien kirjoihin palauttamisen suhteen. Olisin kiitollinen hyvistä vinkeistä😐

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 28.12.2010 klo 13:32

Heippa
Joo se pienyrittäjän elämä ei suomessa ole aina niin kivaa ja kun epäonnistuu
niin kaikki menee eikä piisaakkaan.
Mut vastoinkäymisistä huolimatta siitä vaan noustaan ja mennään vaan elämässä
eteenpäin ei luovuteta!!!
Missäs sinä asut???
Tiesitkö että kunta tai kaupunki on velvollinen järjestämään asunnon???
Ehdottomasti menet kortistoon ???!!! sieltä saat perustoimeentulon sitten kaikki
muut tuet asumis, sosijaalituet jne
Noi kun hoidat niin siitä taas askeleen menet eteenpäin elämässä.
Hiljakseen käy uusia kursseja / koulua niin pidät itseäsi ajantasalla.
Mut usko minua kyllä elämä järjestyy (sen tiedän itse omasta elämästä )
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä eheytynyt kirjoittanut 28.12.2010 klo 16:06

Siitä vain ottamaan yhteyttä kuntaan jotta asunto järjestyy ja sosiaalitoimeen, jotta saapi vähän alkupääomaa päästäkseen jotenkin edes jaloilleen 🙂 Ja ehdottomasti kortistoon ja muutoinkin aktiivisesti itsekin töitä etsimään. Ja sitten kun on katto pään päällä niin voi miettiä opiskeluakin/oppisopimuksella töihin menoa jos ei muutoin nappaa 🙂 Kyllä se siitä lähtee sujumaan, usko pois!🙂🌻

Käyttäjä Adele kirjoittanut 09.01.2011 klo 16:55

Miten niin lakkasit olemasta? Vietiinkö asunto, firma, auto, velat jne esimerkiksi jollakin oikeuden päätöksellä vai jätitkö kaiken esimerkiksi vaimollesi? Siis katosit vain? Katositko ilman rahaa vai rahan kanssa, eli vedit jostakin itsellesi sievoisen summan rahaa ja olet elänyt sillä tämän ajan? Jos katosit ilman rahaa niin millä ja missä olet elänyt tämän ajan? Olitko velkojilta piilossa vai oletko niin onnellinen, että velkoja ei jäänyt? Jotenkin tuntuu epätodelliselta tämä sun tarinasi - siitä kuin puuttuu jotain olellista, jotta sinulle voisi mitään ehdottaa.

Ehkä sun kannattaisi ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon, jos on velkoja ja selvittää mikä on velkojen tilanne tällä hetkellä. Onko jotain ulosotossa, onko luottotiedot menneet, pääsisitkö velkasaneeraukseen jne. Sitten selvität, että mistä saat rahaa elämiseen - pitääkö ilmoittautua työvoimatoimistoon, oletko oikeutettu toimeentulotukeen, asumistukeen jne? Onko yrityksesi vielä olemassa? Jos on niin se pitää todella lakkauttaa, jotta saat työttömyyskorvausta ja toimeentulotukikin vaatii yrityksen lopettamista. Oletko ehkä tehnyt tämän katoamisesi ajan pimeitä tuloja ja nyt haluaisit uudestaan normaaliksi yrittäjäksi maan pinnalle? Oletko siinä kunnossa, että pystyt taas pyörittämään yksityisyritystä? Yksityisyrittäjällä ei oikein ole mitään suojaverkkoa, jos sairastuu tai töitä ei ole niin, että niillä voi itsensä elättää. Rupea taksi- tai bussikuskiksi - tai miksi kuskiksi tahansa sillä niillähän taitaa olla töitä. Taksia ajavat papit, lääkärit ja DItkin ja busseja ulkomaalaisten kuninkaiden pojat! Ilmoita itsesi kurssille. Selvitä työvoimatoimistosta kurssit. Jos olet raksamies niin ala saada muuta kuin mustaa tai harmaata tuloa. Ehkä sellainen työnantaja voi auttaa asunnon saamisessakin. Asunnon järjestäminen kunnalta on tosi vaikea juttu, ja varsinkin jos ei ole töitä ja jos luottotiedot ovat menneet. Hesassa on pitänyt asua 20 vuotta, jotta kaupunki alkaa järjestää asuntoa. Jos olet busakuski Espoossa tai varoissa - siis töissä - oleva asunnoton, niin Espoosta saattaa kämppä järjestyä. Periaatteessa kaupungin pitäisi järjestää asunto asunnottomille, mutta ei se niin vain onnistu ja yksityisiltä ei saa mitään, jos luottotiedot ovat menneet ja hakijoita on pilvin pimein. Alivuokralaisasuntoja on mahdotonta saada. Kuka enää nykyään vuokraa huonetta asunnostaan (paitsi minä). Mulla on kyllä siis just ollut kaksi vuotta yksi eronnut mies alivuokralaisena ja hän sai nyt oman asunnon, mutta sillä onkin monta lasta. Nyt huone seisoo tyhjänä (asun Espoossa). Jos pystyt saamaan kasaan jotain 15000+etukäteisvuokra euroa, niin asumisoikeusasunnon saaminen onnistuu pääkaupunkiseudulta, vaikka luottotiedot ovat menneet. Mutta jos sulla on velkojia, niin et voi omistaa mitään 1000 euroa enempää ilman velkojien lupaa, joten asumisoikeusasunnon hankkiminen, siis "omistaminen", ei onnistu. Jos tulosi ovat pienet tietyissä rajoissa, niin on oikeus saada asumistukea (myös alivuokralaisasuntoon). Ei ole ollut helppoa, mutta olen just onnistunut tukemaan yhden mt-ongelmaisen, velkasaneerauksessa olevan, oman elämän makuun ja sillä menee nyt hyvin. Siinä olen näitä asioita oppinut ja vähän on juttua tullut mukaan ihan omasta elämästäkin.

Ja tietysti olet jo elävien kirjoissa puhelimen suhteen eli numerosi on numerotiedustelussa! Vai oletko? Jos on maksuhäiriömerkintä niin puhelin- ja tietokoneliittymääkään ei saa maksamatta takuumaksua (jonka kyllä saa takaisin vuoden kuluttua, jos laskut ok-hoidettuja). Mutta ehkä prepaid-liittymän numeron saa numerotiedusteluun. Jos et halua/saa numeroasi tiedusteluun niin yritä kuitenkin pitää yksi ja sama numero elossa.
Onnea matkaan!