Miten olette selvinneet masennuksen tullessaan tuomista elämänmuutoksista?
Olen uusi palstailija ja aika vasta burnoutin kautta masennukseen sairastunut. Eli kaikki, mikä liittyy tähän sairauteen ja sen tullessaan tuomiin asioihin, on uutta ja yhtenä kaaoksena päässä. En kerta kaikkiaan tiedä, miten tästä selviän.
Yksi suurimmista huolenaiheista on arvatenkin talous. Miten rahat riittävät elämiseen. Lainaa on jonkin verran, mutta ei paljon. Paristakymmenestä tuhannesta puhutaan.
Tilanteeni on nyt se, että sairauspäivärahasta on nyt noin puolet jäljellä. Enimmäisaika tulee täyteen kesällä. Sen jälkeen työnantaja voinee irtisanoa minut (entiseen työhöni en voi palata) ja sitten minun pitänee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Lasketaankohan työttömyyspäiväraha saamastani palkasta vai vaikuttaako tämä sairauspäivärahalla oloaika jotenkin pienentävästi?
Kuten alussa jo sanoin, kaikki asiat ovat yhtenä kaaoksena päässäni… Päivät menevät nettiä selatessa. Erilaisia diagnooseja ja potilakertomuksia lukiessa. Jokaikinen asia on ruvennut pelottamaan. Ennen kaikki oli niin selvää, kun oli töissä, ja palkka loksahti joka kuukausi tilille. Sen mukaan elettiin.
Mutta nyt, kun koko elämäntilanne on muuttunut, mikään ei olee varmaa, eikä mikään asia hallinnassa. Pelottaa.
Miten tästä selviää? Onkohan minusta enää ikinä mihinkään töihin? Kongnitiiviset taidotkin ovat ruostuneet niin, ettei ajatus juokse eikä kirjoittaminenkaan luonnistu samalla tavalla kuin ennen.
Oma murheensa on myös lääkitys. Olen oikeastaan koko ajan tuntenut, etten olisi ollenkaan masentunut, ainoastaan pirun ahdistunut. Toinen masennuslääke (ssri) nyt kokeilussa, mutta ihan kuin itsemurha-ajatukset vain valtaisivat lisää alaa.
Kokeneemmat masentuneet, auttakaa ja kertokaa, miten olette selvinneet. Itselläni työhistoriaa on takana 25 vuotta. Saakohan tämmöisellä kohtuullista eläkettä, jos eläkkeelle joudun?