maanvaiva kirjoitti:
Tämä keskustelu meni näköjään niin, että soroppi ja keskustelua aloittivat toistensa kehumisen. Minä teidän mielestänne kirjoittelen pelkistetysti tai peräti hyökkään toisen kimppuun? Sitten joukkoon pari hymiötä. Pitääkö munkin nyt nauraa?
Ei tietenkään tartte jos ei siltä tunnu! Nyt mulla on taas sellainen olo että pitäisi pyytää sinulta anteeksi, vaikka en mielestäni mitään pahaa ole tehnytkään. En tiedä pahoittiko mielesi se, että käytin hymiöitä, mutta usko pois, en tarkoittanut loukata tai saada sinua tuntemaan oloasi epämukavaksi.
keskustelua kirjoitti:
Palataan vaan teemaan, masennuksestahan tässä ketjussa puhutaan. Se on kai kestoaihe aika usean elämässä?
...
Ja toinen kysymys teille kaikille myös, mistä saisi lisää eväitä oppia hallitsemaan mielenliikkeitään? Ajatus, jos voisi havaita alkuvaiheessa mielentilan muutoksen alkua, bongais jotain siitä ja sais tietoisen otteen, vois ohjata mieltään ("katoppas uusiksi mihin suuntaan oot menossa")...
Mulla ei ole tästä niin paljoa asiantuntemusta että tietäisin, mikä kannattaa. Ohjailun ajatus on ollut mulle tuttu joitakin vuosia, ja olen yrittänyt soveltaa sitä - jossain määrin se toimii, mutta usein siitä seuraa mulla myös suorituspaineita. Sitä alkaa tuntua, että jos omia tunnetiloja pystyy ohjailemaan, niin ei olisi lupaa olla välillä väsynyt tai surullinen.
Se, miten se toimii minulle parhaimmin, on ehkä se että yritän pitää omia tunnetiloja tarkkailevat ajatukset pelkästään havainnoivina, ilman että niihin liittyy ajatusta siitä että jotakin tunnetilaa kannattaisi tavoitella tai jostain toisesta pitäisi pyrkiä pois. Silloin käy välillä niin, että samalla hetkellä kun huomaan murehtivani, en olekaan enää sama murehtiva otus vaan jotakin joka huomasi murehtivansa. Ja samalla se alkuperäinen tunnetila vaimenee/katoaa. Se on vähän niin kuin laittaisi huolen hyllylle - ei se välttämättä sieltä minnekään katoa, ja voi tulla vastaan myöhemmin jos huolen aihe pysyy ajankohtaisena, mutta saanpahan sen ainakin hetkeksi pois käsistäni, ja pystyn tekemään jotain muutakin.