Miten hyötyä terapiasta?

Miten hyötyä terapiasta?

Käyttäjä aonji aloittanut aikaan 25.04.2017 klo 00:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aonji kirjoittanut 25.04.2017 klo 00:39

Olen 27v mies. Olen suurimman osan elämästäni kärsinyt vaihtelevasta masennuksesta, nukahtamisvaikeuksista, ahdistuksesta ja pelkotiloista, tällä hetkellä yksinjäämisenpelosta. Epäilen, että minulla saattaa olla myös hieman asperger-piirteitä tai mahdollisesti jotain ADD:n kaltaista. Masennus on ollut taas päällä ja välillä tuntuu, että pahenemaan päin. Tiedän, etten pääse tästä ilman apua ylös, mutten tiedä pystyykö terapeutti mitenkään parantamaan oloani.

Minulla on kokemusta terapiasta, myös lääkkeellisestä, mutten koe saaneeni niistä apua. Ensimmäisen kerran terapiassa olin teini-ikäisenä. Tätä kesti ehkä reilu vuosi. Istunnot menivät aikalailla samoin joka kerta. Terapeutti kyselee kysymyksiä joihin vastaan lyhyesti. Seuraavalla kerralla samat kysymykset ja vastaukset. Jokunen vuosi sitten maailma tuntui taas kaatuvan, hankkiuduin taas hoitoon ja sama homma. Tällä kertaa en muutaman käynnin jälkeen enää jaksanut jatkaa turhaksi kokemaani jutustelua ja lakkasin käymästä.

En osaa sanoa terapeuteille oikeastaan muuta kuin, että on paha olla. Asioita on tapahtunut, mutten pysty edes alkamaan puhua niistä. Objektiivisesti pieniä, mutta subjektiivisesti massiivisia asioita jotka ovat ”tulehtuneet”. Nyt asiat menevät taas kerran päin helvettiä (kuten oikeastaan aina) ja ”tulehdus” tuntuu leviävän. Maailma on liikaa, elämä retuperällään ja mieli ei taida kestää kovin pitkään.

Onko vinkkejä miten saisin tehtyä terapiasta jotain muuta kuin vastenmielistä tai miten pystyisin orientoitumaan niin, että pystyisin ottamaan apua vastaan ja puhumaan asioista?

Lääkkeistä lyhyesti: Muutamaa eri masennuslääkettä olen kokeillut ja parhaimmillaan vaikutus on ollut olematon ja huonoimmillaan aggressio. Ahdistukseen olen saanut psykiatrilta jotain mietoa bentsodiatsepiinia ja myöhemmin yksityinen lääkäri totesi 5 minuutissa ahdistuneisuushäiriön ja määräsi ”hieman” ja ”mietoa” rauhoittavaa eli 100kpl 1mg alpratsolaamia. Ei muuten ollut mieto rauhoittava ei. Tai pieni annos ihmiselle joka ei syö bentsoja. Bentsot eivät tosiaan sovi minulle. Moraali lähtee yhdestä napista ja pian purkki on tyhjä.