Miten apua?

Miten apua?

Käyttäjä riii aloittanut aikaan 25.01.2014 klo 20:13 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä riii kirjoittanut 25.01.2014 klo 20:13

Hei!

Olen syksystä asti tuntenut masennusoireita ja niiden voimistumista. Minua ahdistaa suuresti ajatus, että joudun avaamaan ajatuksiani jollekin vieraalle ja pelkään myös vieväni jonkun enemmän avun tarpeessa olevan terapia-aikaa, sillä päässäni pyörii koko ajan ajatus ”entä jos sittenkin vain kuvittelen kaiken”. Sitten hajoan taas kappaleiksi, enkä jaksa tehdä asialle mitään. Pelkkä tällaiseen nettipalveluun kirjoittaminen saa minut tuntemaan oloni ahdistuneeksi ja voimattomaksi, miten sitten muka jaksaisin kertoa kellekään kasvotusten asiasta..

Miten siis saitte haettua apua masennukseenne? Millasia olivat ensimmäiset kohtaamisenne lääkärin/psykologin kanssa?

Käyttäjä tinppa-75 kirjoittanut 26.01.2014 klo 11:22

En oikein osaa vastata noihin kokemuksiin hoidosta yms. mutta sen tiedän että aina kun alkaa tuntua siltä että olisi avun tarpeessa, niin ota ehdottomasti yhteyttä ammattilaisiin. Ei ole olemassa sunkantilta "sua tärkeämpiä tapauksia" -sillä jos apua tarvitset niin sitä silloin haet.

Tuttavapiirisä on ihmisiä jotka ovat hakeneet apua masennukseen/ kriiseihin ja ovat alkaneet eheytyä, tai eheytyneet. Kaikesta ei voi eikä tarvitse selvitä itse

Käyttäjä agonia kirjoittanut 26.01.2014 klo 23:13

Itsekin olen vasta avun hakemisen alkutaipaleella. Suurin kynnys itselle oli se ensimmäisen ajan varaaminen terveyskeskuksesta. Nyt olen sitten vasta käynyt yleislääkärillä, joka määräsi lääkityksen ja ohjasi psykiatrille. Psykiatri tarkensi lääkitystä ja laittoi lähetteen psykologille tarkempaa kartoitusta varten. Nyt sitten odottelen tätä aikaa. Molemmat lääkärit ohjasivat myös varaamaan keskusteluapua psykiatriselta sairaanhoitajalta. Tätä en ole vielä tehnyt.

Molempien lääkärien kanssa oikeastaan vaan juteltiin ja täytettiin pari testiä. Tai oikeammin lääkärit kyseli ja minä vastailin. Olen nimittäin vähän huono puhumaan. Monta tuntia vastaanoton jälkeen jännitystärinät vielä päällä. Mutta nyt olen kuitenkin saanut itseni rykäistyksi hoidon alkuun.

Kokoajanhan tämä on ollut tällaista jännittämistä ja odottelua, mitä seuraavaksi tapahtuu. Mutta tärkeintä on nyt varata se ensimmäinen aika. Siitä se lähtee sitten omalla painollaan!

Käyttäjä repukka kirjoittanut 27.01.2014 klo 12:39

Kyllä apua kannattaa hakea eikä tarvi vertailla, että olisiko joku vielä enemmän apua tarvitseva. Jos itsestä tuntuu pahalta eikä meinaa enää jaksaa, kannattaa ilman muuta hakea apua. Terveyskeskus/työterveyshuolto/opiskelijaterveydenhuolto nyt tulevat äkkiseltään mieleen. Tai jos on varaa, niin yksityinen psykiatri. Kyllä ne asiat siitä järjestyvät ja tilanne tasaantuu, kun saa apua.