Miten ahdistus/paniikkihäiriö rajoittaa elämääsi?

Miten ahdistus/paniikkihäiriö rajoittaa elämääsi?

Käyttäjä Serafine aloittanut aikaan 11.11.2015 klo 11:34 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Serafine kirjoittanut 11.11.2015 klo 11:34

Moikka!

Kyselisin, että miten teillä muilla ahdistus- tai paniikkihäriö rajoittaa elämää? Toisin sanoen mitä asioita ette pysty sen takia tekemään, tai mikä on vaikeaa?

Itselleni tosi tosi vaikeaa on autolla ajaminen. Keskustassa hitaalla vauhdilla pystyn ajamaan hädin tuskin, mutta isolle tielle en halua mennä ollenkaan. Harmittaa kun monet ystävät asuu automatkan päässä, enkä pysty sen takia käymään heidän luona..

Muita asioita joita välttelen on korkeat paikat sekä metro- ja junalaiturit.. Myös ryhmän edessä esiintymistä ja puhumista jännitän tosi paljon.

Olisko jollain hyviä vinkkejä näihin? Totutteleminen kai olisi paras, mutta tuntuu ettei siitäkään ole hyötyä ollut..
😑❓

Käyttäjä Miiulih kirjoittanut 11.11.2015 klo 19:19

Moikka

Mullakin on todella paha ahdistus ja masennus, mutta mulla ahdistus monesti pahenee illalla ja kestää aamuun. Esimerkiksi töihin/kouluun en pysty aina lähtemään, sillä ahdistus on niin paha. En itsekään kykene esiintymään ryhmän edessä, vaikka luonteeltani olen tosi sosiaalinen.
Minua on kehotettu tekemään erilaisia hengitysharjoituksia, menemään lenkille ja ns. Altistaa itseni ahdistaville tilanteille mahdollisimman paljon, jotta niistä pääsisi yli. Vielä ei ole kyl kauheesti auttanut 😮

Toivottavasti olotilasi paranee pian! 🙂

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 12.11.2015 klo 10:17

Minulla myös ahdistus ja paniikkikohtauksia. Joskus ahdistus kestää koko päivän
Toisinaan iltaisin hyökkää kimppuun. Työnteko painajaista jatkuvan epävavarmuuden
vuoksi. Julkisia kulkuneuvoja en pysty käyttämään. Korkeat ja suljetut paikat
pelottaa. Myös paha sosiaalisten tilanteiden pelko. Paikat missä paljon ihmisiä
pelottaa. tässä vain muutama pelko. Olen yrittänyt muuttaa tilannetta altistamalla
itseäni joihinkin asioihin. on vain niin kovin vaikeaa

Käyttäjä Ahdistaja kirjoittanut 16.11.2015 klo 12:17

Suljetut tilanteet esim lentokone, elokuvateatteri, bussit, taksit, juhlat jne. Myös se saattaa pelottaa ettei pääse pakoon/piiloon. Uudet tilanteet myös aika kamalia. Nyt lääkityksen kanssa (venlafaxin) on arki ja elämä helpottanut noin 150% jopa niin paljon että aikaisemmin pelkäsin kiivetä korkealle, ei nyt tunnu missään. Olen myös saanut rajuja paniikkikohtauksia pitkillä automatkoilla. En voi liikaa kiittää tätä lääkettä, se on antanut elämäni takaisin ja vaikka joutuisin syömään sitä lopunikäni niin ei haittaa, koska aikaisemmin pelkkä töihin meno oli jo niin ahdistavaa että melkein piti aina oksentaa joka aamu.

Käyttäjä Tuubihuivi kirjoittanut 17.11.2015 klo 22:48

Mulla ahdistus vaikuttaa niin, että en saa lähdettyä liikkeelle mihinkään. Tuntuu hirveältä urakalta lähteä esim. kauppaan. Paikat joissa on paljon ihmisiä ahdistavat, kuten marketeissa hirveästi ihmisiä ja kirkuvia pikkulapsia ja kamala meteli, varmaan jotain erityisherkkyyttä kun tulee tunne että ei kestä sitä meteliä vaan haluaisi juosta pois ☹️
Käyn mieluummin pienessä kaupassa jos on pakko, mieluummin en lähtisi ollenkaan.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 18.11.2015 klo 18:56

Nyt juuri siten, että en haluaisi lähteä mihinkään, mutta en viihdy myöskään kotona. Kotona ahdistaa. Jotenkin tuolla ulkona pimeässä kävely rauhoittaa ja samalla kaipaa kotiin. Mitä lähemmäksi koti tulee, niin sitä enemmän ahdistun.

En toimi oikein, kun toimin ahdistus-paniikissa. Kaikki on kaoottimaista. Ahdistaa, että ei ahdistuksessa edes osaa ilmaista itseään oikein. Ahdistaa, että toimii itseään vastaan.

Katselin jotakin toista ketjua ja siellä oli jotkin nimimerkit oranssilla ja jotkin mustalla värillä. Mitä nämä eri värit tarkoittavat?

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 19.11.2015 klo 08:44

Pompula kirjoitti 18.11.2015 18:56

Katselin jotakin toista ketjua ja siellä oli jotkin nimimerkit oranssilla ja jotkin mustalla värillä. Mitä nämä eri värit tarkoittavat?

Hei nimimerkki Pompula 🙂🌻

Ne nimimerkit jotka näkyvät oranssilla ovat jättäneet "nimimerkkinsä taakse" oman kuvauksensa. Nimimerkkiä klikkaamalla kuvaustekstin saa näkyviin. Mustalla olevissa nimimerkeissä kuvausta ei ole.

Kuvauksen voi halutessaan laittaa Omalta kanavalta kohdasta Oma kuvaus/Kuvausteksti. Oma kuvaus -lomakkeella voi siis antaa itsestään lyhyen vapaamuotoisen kuvauksen, joka näkyy Net-tuessa omalle tukihenkilölle ja avoimissa keskusteluryhmissä toisille kirjoittajille. Kuvauksen tulee olla sisällöltään asiallinen. Lisää infoa asiasta löydöt Omalta kanavalta.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 20.11.2015 klo 12:15

Mulla ei rajota muuten, mut jos sattuu olee hirveen ahas paikka tai sitten ihmisiä esim, kirppiksellä nii voi tulla. Lisäks asioita jännittäessävoi myös iskee.