Mitä teen, kun kaveri haluaa tappaa itsensä?

Mitä teen, kun kaveri haluaa tappaa itsensä?

Käyttäjä shinice aloittanut aikaan 13.08.2013 klo 00:17 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä shinice kirjoittanut 13.08.2013 klo 00:17

Harvoinpa sitä tuntee olevansa näin hukassa kuin tällä hetkellä olen. Kuten otsikko kertoo, olen huolissani kaverista, joka suunnittelee itsensä tappamista aivan lähitulevaisuudessa. Tämän kaverin on jo ollut viime viikkoina tarkoitus tappaa itsensä useamman kerran, mutta onneksi tilaisuus on aina mennyt tavalla tai toisella ohi –joko joku hänen kaverinsa on saanut tietää tilanteesta hänen kerrottuaan siitä humalapäissään tai aivan muuten vain sattumalta. On siis tässä vaiheessa hienoa, että kyseinen henkilö on enää edes hengissä, mutta jos tilanne samankaltaisena jatkuu, hyvä onni loppuu takuulla ennemmin tai myöhemmin.

Kaverilla on kuitenkin suurehkoja ongelmia avun saamisen suhteen. Suurin näistä on se, että hän ei yksinkertaisesti koe ansaitsevansa apua, ja tämä tunne on hänellä perustavanlaatuinen. Aikaisemmin hän olisi halunnut kuitenkin ottaa apua vastaan, mutta silloin häntä ei otettu tarpeeksi vakavasti ja hän jäi vaille tarvitsemaansa apua. Eräs ongelma on myös se, että kyseisellä henkilöllä on hyvin vahvoja toimintamalleja, jotka vahingoittavat häntä itseään suoraan tai epäsuorasti. Epäsuorasti vaikuttavat ovat kuitenkin pahempia; esimerkiksi hänen kaveripiirinsä koostuu lähes täysin henkilöistä, jotka eivät vähääkään välitä hänestä, ja osoittavat sen myös. Kaveri itse kuitenkin välittää näistä kavereista, minkä lisäksi hän myös kokee ansaitsevansa kaltoinkohtelun, ja siksi kaveripiiri myös pysyy samana. Kaverilla on myös uniongelmia, vaikea masennus ja itsetuhoisuutta (ainakin viiltely itsariajatusten lisäksi), ja masennus on hänen kohdallaan jatkunut monta vuotta.

Olen siis vähän itsekin hukassa tämän kaverin tilanteen suhteen. Päivät käyvät vähiin jos tilanteelle ei tehdä mitään, mutta kun en tiedä mitä kannattaisi tehdä. Soittaa kenties johonkin auttavaan numeroon tai kenties jopa hätänumeroon? Mitä näistä kuitenkaan kukaan voi tehdä, kun henkilö ei koe ansaitsevansa apua? Tiedän kuitenkin, tai niin ainakin olen tulkinnut, että jossakin syvällä sisimmässään tämä henkilö kuitenkin haluaa selvitä. Mitä teidän mielestänne asialle olisi tehtävissä?

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 13.08.2013 klo 17:18

Olen vähän itse samankaltaisessa tilanteessa. Mutta tuo kaveri ei ole kaveri vaan oma poikani. Hänellä on ollut itsetuhoista käyttäytymistä, päihteiden liikakäyttöä ja muita ongelmia. Hän on nyt 20 v, mutta asuu vielä kotona. Neljä kuukautta sitten humalapäissään hän tuhosi kaverinsa asunnon ja pahoinpiteli kaveriaan. Siitä saakka kaikki on ollut yhtä kaaosta. Poika nukkuu päivät ja valvoo yöt. Olen yrittänyt auttaa häntä, mutta mikään apu ei kelpaa. Niinpä olen tyytynyt vain siihen että annan hänen asua vielä kotona ja katson että kaikki on suht kunnossa. Ettei hän tee mitään itselleen jne. Jatkan omaa elämääni ja näin näytän että en lähde mukaan hänen hölmöilyihinsä. Hänellä on aikanaan selvitettävänään iso vahingonkorvaus summa ja ehkä myös oikeuden käyntikin, mutta hän saa selvitä niistä itse jos ei pyydä apua.
Sanoisin että aina voit olla tukena, mutta toista et voi auttaa jos hän ei itse sitä halua.