mitä teen?

mitä teen?

Käyttäjä lilli2 aloittanut aikaan 21.06.2011 klo 12:46 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä lilli2 kirjoittanut 21.06.2011 klo 12:46

Olen 23v.Muutanut suomeen noin. viisi vuotta ja sitten.Olen nimittäin tosi hankalassa tilantessa.Minulla ei ole ammattia,ja olen hakenut ammattikouluun.Mua otettiin vastaan ja koulu alkaa elokuussa.Mutta minulla ei ole peruskoulu lopetettu.He varmaan vaati multa sen totistuksen että oon käynyt peruskoulun.Mua nii hävettä,että en tiedä mitä mun pitää tehdä.Miesystäväkin on niin onnellinen kun pääsen oppin ammattia.En oo ees hänelle kertonut että minulla ei ole peruskoulu käyty loppuun.Mitä mun pitää tehdä nyt.Pelotta ja hävettä.Haluan oppia ammattia,mutta miten kun ei oo peruskoulun totistusta.Hohojah..😞😭

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 21.06.2011 klo 13:33

Heippa
Kysyin sinun asiaa työ ja elinkeino toimistosta niin vastasivat että ei sillä
pitäs olla estettä kun sinut on valittu kouluun.
Mutta kannattaa kysyä kyseisestä koulusta varmistus.???!!!
On muun muassa joustavaa opiskelua jne mut kysy kyseisestä koulusta.
Kun olet suomeen tullut toivotan sinut terve tulleeksi ja toivon sinulle kaikkea
hyvää ja menestystä elämääsi.
Tulit hyvään maahan suomi on maailman parhaita maita.
Kaunista kesää sinulle

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 21.06.2011 klo 17:28

Norja saattais olla vielä parempi, mutta tervetuloa kumminkin 😉

Iloa ja intoa opiskeluun, hyvä asenne, että kouluun vaan!! Ja voihan peruskoulun suorittaa vaikka 100vuotiaana, käsitän, jos sitä vaaditaan.

🙂

Käyttäjä hotsalama kirjoittanut 21.06.2011 klo 17:42

Hei Lilli!

Anteeksi, mutta on pakko kysyä mistä maasta muutit Suomeen ja oliko kulttuurishokki muuttaa tänne? Mikä sai sinut muuttamaan Suomeen?

Käsittääkseni ammattikoulu vastaa toisen asteen tutkintoa ja peruskoulu pitäisi olla siinä pohjalla (nyt mietin siis byrokraattisesti) Mutta jos ammattikoulu ei ole aikaisemmin kysynyt pohjakoulutusta ja et ole valehdellut missään vaiheessa taustoistasi, niin kai koulu sinut sitten hyväksyy sinne kouluun mihin nyt menetkään.

Sinun kannattaa "pelata" avoimin kortein... Niin ei sitten jatkossa tule ongelmia, jotka vaikuttaa sinun opiskeluun.
Jos et pääse ammattikouluun, suosittelen, että lähdet kymppiluokalle, josta saat sitten koulutodistuksen ja voit hakea joko lukioon tai sitten haet uudestaan ammattikouluun.

Minua hieman mietityttää sinun tilanteesi, kun et ole miesystävällesikään kertonut totuutta pohjakoulutuksestasi! Kerro miehellesi avoimesti tilanteestasi ja lähde luokalle kymmenen, niin saat peruskoulun todistuksen. 😉

Käyttäjä lilli2 kirjoittanut 21.06.2011 klo 21:19

Voi kiitos oikein paljon.Olen ihan sama mieltä että suomi on hyvä maa,ja mä arvostan sitä paljon että voin asua suomessa.Vaikka kaikki ei osa arvosta sitä että ne otetaan vastaan maahan mikä on täysin erilainen kun oma kotimaa.Tykkään asua suomessa ja oon tyytyväinen siihen.
No toivotavasti he ovat sitä mieltä että voin aloita opintoja,koska se on mulle tosi tärkeä.Mutta en uskaltaa kertoa siitä mun miesystäväle.Mua pelotta niin paljon että en pystyy elään sen valhen kans.Mutta en näe muutakan mahdollisuutta.😞

Käyttäjä lilli2 kirjoittanut 21.06.2011 klo 21:31

volvomies kirjoitti 21.6.2011 13:33

Heippa
Kysyin sinun asiaa työ ja elinkeino toimistosta niin vastasivat että ei sillä
pitäs olla estettä kun sinut on valittu kouluun.
Mutta kannattaa kysyä kyseisestä koulusta varmistus.???!!!
On muun muassa joustavaa opiskelua jne mut kysy kyseisestä koulusta.
Kun olet suomeen tullut toivotan sinut terve tulleeksi ja toivon sinulle kaikkea
hyvää ja menestystä elämääsi.
Tulit hyvään maahan suomi on maailman parhaita maita.
Kaunista kesää sinulle

Moikka Moi !

Mä oon ihan sama mieltä sun kans,suomi on paras maa.Olen tosi tyytyväinen että muutin suomeen.Elämä on muutunut ja olen onnellinen.Tykkän tosi paljon asua suomessa.
Siitä koulusta niin paljon että se on AMMATTIOPISTO.En oo kertonut koululle että oon jättänyt peruskoulun keskeen.Mulle tuli kotiin päättös että pääsen opiskelen,elokuussa alkaa kouluu:mukaan pitää otta kaikki koulu/työ totistukset.
Völillä tuntuu että pitääkö mun väärentä jossain itelleen koulu totistus.Vai pitääkö mun vaan yrittä päästä sinne kouluun ilman sitä totistusta.Vai sitten pitää vaan käytä peruskoulu loppun.Mutta mitä mä kerron miehelleni,miten hän pystyy ymmärtään mua,että mua nii nolotti kertoa sille että en oo nuorena ollu just ihan kiltti,jättänyt koulun käymättä.Mä oon nyt kyl ihan panikissa.Tarvin jonkun apua..mut kuka vois mua autta??
😑❓

Käyttäjä repukka kirjoittanut 22.06.2011 klo 18:56

Minusta totuus on aina paras kertoa. Valhe nimittäin johtaa aina uusiin valheisiin, kunnes on ajanut itsensä umpikujaan. Parasta vain rohkaista mielensä ja kertoa sekä koulussa että puolisollesi. Miksi et voisi hänelle kertoa? Mitä luulet siitä seuraavan? Vaikka hävettää, niin silti minusta kannattaa kertoa. Ja jos tosiaan koulussa siitä jotain ongelmaa tulee, niin voihan sen aina suorittaa loppuun. Ei sinun tarvitse tätä asiaa murehtia, kun vain kerrot totuuden, niin huoli on pois. Tsemppiä! 🙂👍

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 23.06.2011 klo 10:09

Heippa
Älä ikinä väärennä mitään asiakirjoja äläkä papereita.
Kaikki asiat rehellisesti hoitaa niin asiat kyllä järjestyy.
Ota kouluun yhteyttä niin sieltä se selvijää asiat.
Muista että puolisolle ei saa ikinä valehdella sillä onnellinen parisuhde
perustuu luottamukseen ja puolison pitää pystyä puhumaan kaikista
asioista toiselle.
Kaunista juhannusta sinulle