Mitä tässä enää voi tehä?

Mitä tässä enää voi tehä?

Käyttäjä mikäihmeenelämä aloittanut aikaan 01.11.2013 klo 19:14 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mikäihmeenelämä kirjoittanut 01.11.2013 klo 19:14

En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä neuvoa mutta en tiedä parempaakaan. Eli olen 20 vuotias nuori mies, elämä ollu tähä mennessä helevettiä ja aiempien tyhmyyksien takia pölähti 40.000 euron eestä laskuja postiin. Olen määrä aikais työssä ja palkka ei oo mitää kovin huikeaa, toivoin pääseväni opiskelemaan ens vuonna mutta tulevaisuus vaikuttaa olemattomalta. Mitä ihmettä minunlainen köyhä nuori jamppa nyt tekee kun ei vanhemmatkaan auta, minkäänlaista omaisuutta ei ole jolla sais maksettua velat ja korkoa alkaa pukkaamaan minkä ehtii, mistä voin kysyä apua, mitä teen ? Onko helpoin tie ulos kuitenki järven pohjassa?

Käyttäjä mikäihmeenelämä kirjoittanut 01.11.2013 klo 20:45

mikäihmeenelämä kirjoitti 1.11.2013 19:14

En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä neuvoa mutta en tiedä parempaakaan. Eli olen 20 vuotias nuori mies, elämä ollu tähä mennessä helevettiä ja aiempien tyhmyyksien takia pölähti 40.000 euron eestä laskuja postiin. Olen määrä aikais työssä ja palkka ei oo mitää kovin huikeaa, toivoin pääseväni opiskelemaan ens vuonna mutta tulevaisuus vaikuttaa olemattomalta. Mitä ihmettä minunlainen köyhä nuori jamppa nyt tekee kun ei vanhemmatkaan auta, minkäänlaista omaisuutta ei ole jolla sais maksettua velat ja korkoa alkaa pukkaamaan minkä ehtii, mistä voin kysyä apua, mitä teen ? Onko helpoin tie ulos kuitenki järven pohjassa?

Unohdin mainita että vielä yhdet käräjät eessä ja noin 10.000 euroa lisää maksettavaa tulossa, en millään viittis selittää aiempaa elämää sen enempää mutta, pienestä pitäen äitini on piessy minua minkä ehtii, haukkunu minua. Nytkään en tiedä missä hän on mutta ei kiinnostakkaan. Minulla ei koskaan oikein ollu kavereita, halusin huomita tavalla tai toisella, kunnes sain sitä vääränlaisesta piiristä... Nyt olen kusessa, 3 ehdonalaista, velkoja velkojen perään. Viimeisen vuoden aikana sain elämäni suht raiteilleen, kävin armeijann pimitellen vaihtuvaa aggressiota ja masennusta. Mutta nyt kun laskuja alkoi tuleen postiin niin tuntuu että millään ei enää ole merkitystä, kai se on niinku äiti pienenä sanoi hakatessaan minua, paska mikä paska. Iltaisin vaan toivon etten aamulla heräisi, eihän minulla ole mitään menetettävää... arvet naamassani ja rystysissäni muistuttaa aamuisin kaikkea sitä paskaa jonka olen kokenut lyhyen elämäni ailkana. Onko tietä parempaan vai olenko vain heikko ihminen?

Käyttäjä repukka kirjoittanut 03.11.2013 klo 09:54

Etpä ole sinäkään helpolla tässä elämässä päässyt. Olisiko jonkinlainen velkaneuvonta hyvä tuossa tilanteessa? Joku ammattilaisen kanssa tehty suunnitelma sille, millä tuosta selviäisit? Minusta on hienoa, että sinulla on vielä unelmana tuo opiskelu ja sitä kohti kannattaa pyrkiä. Uskon, että jotenkin sä tuosta vielä selviät, vaikka en nyt osaa tämän paremmin neuvoa. Voin vain toivottaa sulle voimia ja uskoa selviämiseen.

Käyttäjä Martta* (Työntekijä) (Kriisikeskus Etappi, Salo) kirjoittanut 07.11.2013 klo 13:55

Ikävä kuulla tilanteestasi, mutta hienoa, että kerrot siitä rohkeasti!

Ota yhteyttä velkaneuvontaan, jossa ammattilainen katsoo tilanteen kanssasi ja neuvoo sinua miten toimia laskujen kanssa ja minkälainen maksusuunnitelma sinulle sopisi.

Missään nimessä et ole ansainnut äitisi tapaa kohdella sinua. Uskon, että asiat selviävät jos vaan jaksat pyytää apua. Onko sinulla elämässäsi sellaista henkilöä, jolle voisit tilanteestasi ja tuntemuksistasi kertoa ja sitä kautta saada itsellesi tukea tilanteen selvittämiseksi?

Parempaa syksyä sinulle toivoen!

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 07.11.2013 klo 15:52

Kirjoituksesi kosketti minua, koska itselläni on tasan samanikäinen poika ja aika paljon hän on samanlaisessa tilanteessa. Poikeuksena se että minä äitinä en ole häntä pahoinpidellyt vaan yrittänyt tukea ja ymmärtää kaikintavoin. Pääsyyllisenä poikani ongelmiin pidän liiallista alkoholinkäyttöä. Alkoholi on aiheuttanut kaikki ongelmat mitä pojallani on. Hänellä on nyt tulossa syyte kotirauhanrikkomisesta ja pahoinpitelystä. Vahingonkorvaukset yli 5000 euroa. Hän pääsi suht jaloilleen tapahtuneen jälkeen lähinnä vanhempien tuella.
Onko sinulla joku ihminen jolle voisit jutella asioistasi ja joka tukisi sinua? Velkaneuvoja pystyy auttamaan raha asioissa. Vie varmasti pitkään ennenkuin saat kaiken velkasi maksettua, mutta jos ensin muuten pääsisisit jaloillesi. On hyvä että sinulla on töitä. Henkisisissä ongelmissa voisi olla hyvä että kävisit psykologin tai psykiatrin luona juttelemassa. Pahoinpitely jättää aina sekä henkiset että fyysiset jäljet. Vika ei ole sinussa vaan äidissäsi, joka ei ole pystynyt tukemaan sinua niinkuin äidin pitää tukea lastaan. Toivon sinulle tulevaisuudessa parempaa oloa!

Käyttäjä konttri kirjoittanut 07.11.2013 klo 16:27

Älä usko mitä äitisi on sinulle suoltanut. Sinä et ole huono ihminen. Päinvastoin; haluat päästä ahdingosta ja haet apua itse, ja sinulla on olemassa unelmia ja suunnitelmia tulevaisuutta ajatellen. Neuvoisin hakeutumaan velkaneuvontaan juttusille noiden maksamattomien laskujen puitteissa. Oletko kysynyt nykyiseltä työnantajaltasi mahdollista jatkoa sopimukselle? Osoita aktiivisuutesi, se ei jää huomaamatta. Voimia sinulle, uskon että selviät 🙂👍