Mitä tämä ahdistus on?
Hei, alkoholinkäytön lopetettuani olen kärsinyt jonkinlaisista tunnekuohuista, yhtäkkisistä tunnin kestäneistä siksak-ylösalas-tunteista (ahdistuksesta epätoivon kautta tasaiseksi, siitä vihan kautta ahdistuneeksi), harmituksen tunteista (”voiko vitutukseen kuolla” -tyyppisistä monta tuntia kestäneistä) sekä välillä hyperaktiivisuudesta.
Nyt viikonloppuna vihdoinkin tuntui ensimmäistä kertaa perjantai-iltana hyvältä, melkein onnelliselta. Lauantaina aamu meni hyvin ja iltapäivällä oli ohjelmaakin, mutta sitten iski ihan hirveä ahdistus. Olen miettinyt elämääni n. viikon verran ja kaikki tuli päälle rytinällä. Istuin kauppakeskuksen penkillä tunnin, josta ajasta puolet itkin. Vaihdoin paikkaa, sama ahdistus jatkui, välillä hieman helpottaen, mutta varmaan sellaiset 7-8 tuntia kesti (pääsin sitten kotiin). Välillä ahdistuksen helpottaessa hieman olin aivan poikki fyysisesti ja henkisesti ja täytyi puoli tuntia istua paikoillaan. Kun ahdistus helpotti, olin kuin urheilusuorituksen jälkeisessä tilassa. Sen jälkeen iski vihastuminen ja vietin puolet yöstä ulkona kävellen.
Sunnuntai alkoi täsmälleen samoissa merkeissä, eli herätys ok, sitten ahdistus päälle. Heti, kun se parin-kolmen tunnin hieman helpotti, otin lasin viiniä, myöhemmin kolme olutta päälle. Tämä piti ahdistuksen jokseenkin kurissa, vaikka itkettikin ja se pyöri taustalla.
Kyseessä oli tällaiset elämäni on pilalla, miten voin parantaa sitä, tiedän mistä kiikastaa (luonteenpiirteeni ja henkiset lukot), mutten ongelmaa pysty millään parantamaan, ahdistaa, kaikki on epätoivoista, kuolisinpa pois, haluan kuolla -tyyppinen juttu.
Nyt olen töissä ja olo suhteellisen ok (pienempää ahdistusta ja epätoivoa on taustalla aina, kun ei ole aivot kiinni jossain tekemisessä, mutta ei tuollaista totaalista, se kuitenkin on ikään kuin odottamassa esiin nousua), mutta kannattaako minun hakea apua? Tuleeko tuo takaisin? Eilistä ”hätäratkaisua” lukuun ottamatta aion lopettaa alkoholinkäytön enkä tiedä, johtuuko tämä siitä.
Toisaalta tuntuisi typerältä mennä lääkärille, kun tietää, että olo luultavasti helpottaa. Toisaalta en tiedä, miten tuo ahdistus kehittyy, tuleeko niitä pahempina vai ei. Olen viime vuonna kokenut tuollaisen muutaman päivän mittaisena ilman lääkärinhoitoa ja selvinnyt siitä. Pelottaa, selviänkö tulevista, tuleeko niitä, mikä niiden syy oikeasti on. Hirveä tunteiden vuoristorata ja töissä pysyn kasassa, koska on muuta tekemistä ja olen opetellut teeskentelemään, että kaikki on hyvin ja pitämään kuoren kasassa. Ei kai tästä voi seurata mitään pahempaa?
Kuten sanottu, nyt tuo superahdistus ei ole päällä, niin ajattelin kysäistä, onko muilla vastaavia kokemuksia? Tiedän, että aina kannattaisi käydä lääkärillä, mutta ei jotenkin kehtaa, varsinkaan, kun ns. virka-aikoina olen tuon ahdistuksen töissä käynnin takia saanut jotenkin poljettua syrjään. (olen siis mies, 36v) 😯🗯️