tää on nyt aika pitkä tarina, mutta kirjoitan silti. ehkä jollakulla herää uusia ajatuksia mieleen sen lukemisen myötä.
noin 15-vuotiaana aloitin mielialalääkkeen käyttämisen psykologini todettua minun kärsivän masennuksesta. se paransi oloani melko nopeasti, ja koin parantuneeni.
joitakin kuukausia tämän jälkeen romahdin henkisesti uudestaan. näihin aikoihin kärsin muun muassa koulukiusaamisesta, minkä vuoksi mielialani heittelehti usein.
uuden romahduksen ja silloisten uniongelmieni vuoksi minulle määrättiin ensimmäisen lääkkeen rinnalle kaksi uutta lääkettä: ahdistukseen auttava lääke ja lääke, joka mielialan nostamisen lisäksi - erona näihin kahteen muuhun lääkkeeseen - auttoi saamaan unen öisin.
jälkimmäisen lääkkeen huonona puolena oli ruokahalun kasvu, joka aiheutti noin kymmenen kilon painonnousun. myöhemmin - mielialani parannuttua - sain kuitenkin laihdutettua semmoisen seitsemisen kiloa, eli mitään maailmaakaatavaa ei kyseisen lääkkeen käytöstä seurannut (vaikka olinkin pitkään katkera siitä, että lääkettä määrättäessä minulle ei kerrottu tästä sivuvaikutuksesta, mistä olen edelleen tuohtunut).
lopetin kyseisen lääkkeen käytön siinä vaiheessa, kun koin olevani valmis siihen. kaikeksi onneksi pitkään minua vaivanneet uniongelmat eivät palanneet, vaikka sen lopetinkin. myös aiemmin mainitsemani ahdistukseen auttavan lääkkeen käyttö lopetettiin pikkuhiljaa.
näin ollen minulla oli pitkään käytössä enää vain se lääke, joka määrättiin minulle ensimmäiseksi. näihin aikoihin minulle oli vielä tärkeää päästä eroon kaikista mielialalääkkeistä. niinpä 17-vuotiaana päätin, että viimeisenkin lääkkeen käyttö lopetetaan.
en tiedä, johtuiko se lääkkeen lopettamisesta vai silloisesta elämäntilanteestani (olin hyvin stressaantunut ja vaadin itseltäni täydellisyyttä), mutta juuri tämän lopettamisen aikoihin minussa heräsi hirvittävä ahdistus. se oli niin hirveä, että päätin aloittaa suosiolla tämän lääkkeen käytön uudestaan.
ahdistus oli kuitenkin niin kova, että tämä lääke ei enää yksinään riittänyt. niinpä aloitin erään uuden lääkkeen käytön, sellaisen, mitä käytetään lievittämään ahdistusta.
tämän jälkeen lääkkeiden käytössä ei kohdallani ole tehty muutoksia. olen nyt 19-vuotias enkä enää edes ajattele luopuvani lääkkeistäni. olen hyväksynyt ne osana elämääni.
ehkä sitten joskus, kun olen tasapainoinen aikuinen (jos sellaista aikaa koskaan tulee) lopetan lääkkeitten käytön. tällä hetkellä sellainen vaihtoehto ei tule kuuloonkaan.