Mistä rahaa jos pitää jäädä sairaslomalle?

Mistä rahaa jos pitää jäädä sairaslomalle?

Käyttäjä Entinen aurinko aloittanut aikaan 29.05.2011 klo 23:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Entinen aurinko kirjoittanut 29.05.2011 klo 23:07

Sain hyväpalkkaista kesätyötä ja rahan tarve on järkyttävä. Mutta, masennukseni on ihan niillä rajoilla, että en välttämättä ole työkykyinen.

Niin että onko hyviä vinkkejä miten saa rahaa ilman että tekee pimeästi jotain? En nimittäin usko, että menee työpaikan piikkiin sairausloma koska en ole vielä aloittanut kuukausipalkalla.
Kakkatilanne, mutta luultavasti joudun tekemään vajaakuntoisena töitä vain rahan takia.

Pelottaa aivan kamalasti, ihan kaikki, kun mikään vaihtoehto ei ole hyvä. Se mikä pelottaa on ettei pärjää ja se toinen vaihtoehto pelottaa myös, eli että käyn töissä väkisin (vaikka työ on mahtavaa ja työnkuva kiva) ja olen kesän jälkeen raato.

Käyttäjä Eskimo kirjoittanut 30.05.2011 klo 12:13

Hei!

Itse jouduin myös jäämään sairaslomalle lyhyen työsuhteen jälkeen ja ainakin minulle sanottiin liitosta näin. Jos olet ollut töissä kuukauden, sinulla on oikeus kuukauden mittaiseen palkalliseen sairaslomaan, tämän jälkeen jouduin hakemaan Kelalta sairauspäivärahaa. Käy katsomassa Kelan sivuilta enemmän tietoa sairauspäivärahasta. Koska sairautesi ei ole tarttuva tai täysin työkyvyn vievä niin sinulle voisi sopia myös osasairauspäiväraha. Tällöin voit tehdä jonkun verran töitä ja saada sekä hieman palkkaa että Kelan tukea. Ota asioista selvää Kelalta.

Itse koin, että sairaslomalle jäänti oli ehdottomasti tarpeen. Ja siitä olikin apua siinä mielessä, että sain nukuttua ja rauhoituttua hetken. Mutta huomasin myös, että sairasloma vaikutti minuun negatiivisestikin. Masennukseni lisääntyi ja tunsin huonommuutta, koska en jaksanut käydä töissä niinkuin muut ikäiseni. Minulla oli liikaa aikaa miettiä asioita ja lopulta asiat meni siihen, etten olisi halunnut nousta sängystä ollenkaan. Mieti siis tarkkaan kumpi sinulle sopii. Minun olo ainakin parani huomattavasti, kun menin takaisin työelämään.

Käyttäjä Entinen aurinko kirjoittanut 30.05.2011 klo 18:04

Kiitos Eskimo.
En olisi itse ehkä löytänyt tuollaisia mahdollisuuksia, joten apusi auttaa eteenpäin kun kartoitan vaihtoehtoja.

Juu, minäkin olen vielä hyvän matkaa alle 30 iältäni ja aina olen ollut reipas ja aurinkoinen. Ja vaikka olen joutunut käsittelemään todella paljon ikäviä asioita elämässäni, tätä ennen aurinkoni ei ole sammunut. Ja tämä koko juttu huonon tuurin takia, kun fyysinen puoli koki kolhuja! Jos on joku tai jokin jossain, joka säätelee ihmisten huonoa ja hyvää tuuria, nimeni on tainnut jämähtää huonotuuristen listalle. Nimittäin henkistä puolta oli pahoinpidelty tarpeeksi ennen tätäkin ja pärjäsin elämässä.