Mistä hakea apua ahdistuneisuuteen?

Mistä hakea apua ahdistuneisuuteen?

Käyttäjä thesove aloittanut aikaan 15.11.2012 klo 21:31 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä thesove kirjoittanut 15.11.2012 klo 21:31

Olen lukion päättänyt ja yksin asuva nuori nainen. Olen jo pidemmän aikaa kärsinyt suunnattoman voimakkaista ahdistuksen tunteista. En osaa pukea tätä ahdistustani sanoiksi, mutta olen lukenut ahdistuneisuushäiriöstä, ja oireet ovat hyvin samankaltaisia.

Nyt tahtoisinkin hakea apua, sillä ahdistuneisuus vaikuttaa suuresti jokapäiväiseen elämääni, enkä tiedä miten tulen selviämään ilman avun hakemista. Kysymys kuuluukin, mistä minun kannattaisi hakea apua? Pitäisikö varata aika terveyskeskuksesta, yleislääkäriltä, vai mistä? Olisiko tyhmää varata suoraan aika psykiatrille? Kaipailisin vastauksia, jotta saisin vihdoin otettua ensimmäisen askeleen eteenpäin…

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 23.11.2012 klo 21:00

Hei "thesove"!

Onpa hienoa, että kirjoittelit tälle palstalle, olet ottanut jo yhden askeleen paranemisen tiellä. Koska olet vielä varsin nuori, voisit ottaa selvää, onko paikkakunnallasi nuorille tarkoitettua kriisi- tai tukikeskusta, nuorisovastaanottoa tms. Se saattaisi olla Sinun kohdallasi mielekäs vaihtoehto tässä vaiheessa. Myös terveyskeskuksesta saat tietoja nuorille tarkoitetuista palveluista paikkakunnallasi. Mikäli paikkakunnallasi ei ole nuorille tarkoitettuja palveluja, varaa aika terveyskeskuslääkärin vastaanotolle ja tiedustele häneltä, mitä Sinun kannattaisi tehdä. Hän tuntee (tai hänen ainakin pitäisi tuntea) paikkakuntasi palvelut, myös psykiatriset ja terapeuttiset palvelut.

Toivotan Sinulle rohkeutta avun ja tuen etsimisessä!

Vaeltaja-ihmettelijä