Mistä apua nuoren syömishäiriöihin?

Mistä apua nuoren syömishäiriöihin?

Käyttäjä Etsijä aloittanut aikaan 01.10.2011 klo 19:46 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 01.10.2011 klo 19:46

Onko kellään kokemusta, miten auttaa vaikeassa elämäntilanteessa olevaa parikymppistä nuorta, joka oireilee anoreksia rajamailla? Pitäisi pyrkiä opiskelemaan, lahjoja ja älyjä on, mutta oma psyyke on epätasapainossa ja tulevaisuuskin auki.

Kirjoitan ystäväni puolesta, jonka lapsesta tässä puhutaan. Ystäväni on väsynyt ja hädissään. Terapia-anomus on tällä nuorella vetämässä, mutta kun ei ole edes varmaa, mihin kaupunkiin hän päätyy opiskelemaan, jos ylipäänsä pääsee, niin tilanne on aika sekava.

Tyttö on kaunis ja langanlaiha, mutta eipä ole ystäviä ja masennus vaivaa. Mistä apua hänelle? Osaako kukaan neuvoa?

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 02.10.2011 klo 20:25

hei, Etsijä.

syömishäiriöt on loppujen lopuksi mielettömän yleinen ongelma. Vanhempien on sitä usein vaikea ymmärtää, mutta nuoret ihmiset ehkä ymmärtävät niistä kärsiviä kavereitaan paremmin, sillä nimenomaan nuorilla ihmisillähän ne taitaa olla ajankohtainen pulma.

Mielestäni olennaisinta syömishäiriöisen nuoren auttamisessa on se, että yrittää ymmärtää häntä. Jotkut kohtelevat tällaista nuorta kuin ihmistä, joka on täysin kykenemätön ajattelemaan omilla aivoillaan ja päättämään elämästään. Ongelmahan ei ole se, ettei kyseinen nuori olisi kykenevä itsenäiseen elämään, vaan se, että hänellä on ongelmia syömisen kanssa - mihin taas liittyy tarve psykiatriseen apuun.

Yritän sanoa, että ihminen, joka kärsii syömishäiriöstä, on paljon muutakin kuin "sairas nuori". Se ihminen ei ole sairaus itsessään, vaan sairaus on pieni osa sitä ihmistä. Hän voi olla vaikka kuinka kykenevä tekemään elämässään vaikka mitä. Sanon tämän siis siksi, että jotkut ihmiset eivät tunnu käsittävän tätä asiaa, en tiedä oletko sinä sellainen ihminen, mutta monet ovat.

Puhut syömishäiriöstä yleisesti, joten en tiedä, mistä häiriöstä tarkalleen ottaen puhut. Mutta jos nyt mietitään vaikka anoreksiaa, niin fakta on, että anorektikkoa ei voi pakottaa parantumaan. Jos anorektikolle ei tule itselleen oivallus, että "hei, minä olen sairas, minun tulee parantua", niin tuskin hän paranee.

Siksi nimenomaan ammattilaisen apu on tarpeen. Terapia on ensimmäinen askel paranemisen tiellä. Jos ette saa jostain tietystä paikasta apua, niin kysykää jostain muusta. Jatkakaa kysymistä, kunnes löydätte henkilön, joka ottaa hätänne tosissaan ja on valmis auttamaan teitä.

Masennus taas on asia erikseen. Siihenkin on omat hoitomuotonsa. Niitä kannattaa kysyä samasta paikasta kuin apua syömishäiriöönkin.

En ole mikään ammattilainen, enkä väitä, että olisin oikeassa joka asiassa. Mutta eräs kaverini on anorektikko, joten asia on minulle jotenkin tuttu.

Voimia sinulle ja perheellesi.