Siellä ei ole joulua missä sitä ei vietetä siellä kodissa ei varmaan ole joulua missä on jehovan todistajia taikka juutalaisia.Vaikea sitä on yksin viettää jos ei ole kumppania,perheenjäseniä,sukulaisia jne. niin on siinä vähän paha järjestää sitten vielä jos pientuloinen,opiskelija,työtön tms.niin sekin vielä hankaloittaa sitä.Sen takia itsekin en järjestä pahemmin juhlia en mitään enkä käy jouluostoksilla koska ei keksi mitään mitä ostais hyvätuloisilla on kaikkea.Mä ymmärrän sua dahliankukka tuon asian pointin kun sitä yksin sitä viettää suurimman osan ajastaan yksin ellei ole lemmikkielämiä,vietä suurimman osan ajasta harrastuksien,ystävien,työn parissa niin omasta mielestäni siinä ei ole mitään jos viettää "ystäväjoulun "jos on hyviä ja reiluja ystäviä joiden kanssa sitä voi viettää niin itse kannatan mieluiten sitä ajatusta kun yksin olemista toiseksi voin suositella jos asut pääkaupunkiseudulla dahliankukka niin on toi seurakunnat,spr,heikki hursti joka on järjestänyt joka vuosi köyhien joulujuhlan,linnanjuhlat ja sitten vielä seuraavaksi päiväksi tapanipäivän rääppijäiset josta saa ilmaista ruokaa,ohjelmaa tapaa muita ihmisiä jotka ovat samassa venessä muiden kanssa itse en ole käynyt siellä sellainen oli mielessä toisena vaihtoehtona.
Sitä mä en vaan ymmärrä mitä pahaa siinä on jos viihtyy ja tykkää olla itsekseen miksi ei saisi olla ?Jos on luonneltaan introvertti kuin ekstrovertti sitä vaan on sellainen ihminen.Se on minusta kauhean ikävä se asia että jos itse kaipais seuraa vaikka kävelylle,kahville,pelaamaan vaikka tennistä niin ei sitten saa sitä seuraa ei vaan ole sellaisia ihmisiä jotka haluaisi tehdä samoja asioita kuin sinä kun ei tarpeet ja ihmiset kohtaa niin sitten ei kohtaa ikävä kyllä kiinnostus kohteita on erilaisia.
Onko teillä koskaan tullut mieleen sellaista kysymysiä miksi yksinasuvia säälitään ? Miksi kaikkina muina juhlapäivinä "saa" viettää yksin paitsi jouluna ? Mä en tätä logiikkaa ymmärrä sen takia kyselen teiltä kaikilta muilta sitä paitsi siihen on enään kaksi kuukautta aikaa nythän on kaupoissa konvehtirasioita sitten vielä mainostetaan pikkujouluja niin siihen ei tarvitse ryhtyä vielä on aikaa itse olen välttänyt tuntemasta stressiä jättämällä jouluun liittyvät asiat yksinkertaiset tekemättä esim. korttien lähettelyn,puuron keittämisen,tms. Ei noihin toimenpiteeseen ole pakko ryhtyä.