Missä ei ole joulua?

Missä ei ole joulua?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 26.10.2010 klo 13:48 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 26.10.2010 klo 13:48

Vaikka joulusta pidänkin ja laitoin jo jouluvalot pihakuuseen, en siti haluaisi viettää tätä joulua. Koska asun Lapissa, on jouluhössytys jo menossa.
Ahdistaa, haluaisin lähteä pois mutta missä ei olisi joulua?

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 26.10.2010 klo 15:00

maanvaiva, luulin olevani ainoa, joka ahdistuu joulusta. en taidakkaan olla. täällä, luonani ei vietetä joulua. vain kateille jotakin pientä laitan. pienen kuusen, jota saavat remontoida. siinä jouluni.
täällä kaupat alkoi lokakuun alussa myydä joulukoristeita. ensinmäiset laittoivat ikkunalle sähkökynttilät.
minä inhoan joulua ja sitä, että ns jouluihmiset eivät kykene ymmärtämään, että on meitä, jotka ahdistumme joulusta. ja jotaka vietämme joulun yksin.
minusta koko joulu tulisi peruuttaa ja kumpa voisin nukkua sen ylitse.
voimia sinulle!

Käyttäjä unei kirjoittanut 26.10.2010 klo 23:26

Lohdullista etten ole ainoa, joka ei pidä joulusta. Niin yli kaupallistettua roskaa se on ollut jo vuosien ajan ja pahenee vain, joka vuosi. Siitäkin huolimatta yritän kestää joulu hössötyksen, joka vuosi. Isovanhempani, kun siitä pitävät niin paljon. Heidän vuokseen miunkin on pakko kestää. Rehellisesti sanottuna tekisi mieleni juoda pää täyteen jouluna tai linnoittautua kotiini, jossa ei ole tänäkään vuonna yhden yhtäkään joulu koristetta yms. Kumpaankaan ei ole mahdollisuutta. Isovanhempieni läsnäollessa en kehtaa olla ympäri päissäni tai olla menemättä heidän luokseen jouluna. Heitä, kun näen välimatkan vuoksi ihan liian harvoin. Ristiriita. Argh.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 27.10.2010 klo 16:11

Heippa
Mut yrittäkääpä tehdä tänä vuonna poikkeus ja nauttikaa joulusta ei se tarvitse olla
kaupallinen ( ei ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä ) mut minä nautin joulusta
perheen parissa ja ollaan onnellisia vietetään joulu maalla tehdään kaikea
kivaa ruokaa porukalla ja saadaan viettää rauhassa syödään upeita joulu ruokia ja
odotan joulu kinkkua nyt jo suljetaan kaikki puhelimet ( 1 salainen puhelin on auki jos on hätä
mut sen tietää vaan muutama henkilö ja 1 tärkeä puhelin on auki jos jollakin ihmisellä on hätä ) mut upeata olla omissa oloissa
Kävellään ulkona perheen kanssa muistellaan mennyttä vuotta lämmitetään sauna, katsellaan telkkaria / elokuvia jne
Kyllä joulusta kannattaa nauttia ja toivonkin kaikille että nautitte ja ajattelette
asioita positiivisesti.
Kaunista syksyä teille

Käyttäjä kirjoittanut 28.10.2010 klo 13:18

Kaiken kaikkiaan minullahan on tuollainen kuvaamasi joulu. Paitsi kinkun sijasta on poroa, tv ei ole, puhelinkin on lähes aina muutenkin kiinni. Avaan sen jos joku sanoo, että soittaa minulle.
Lisäksi tietenkin on ortodoksien joulupaasto ja suunnaton ikävä kuolleita lähimmäisiä.

Hyvällä omatunnolla voinkin sanoa, että positiivinen jouluajattelu ei tänä jouluna onnistu.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 28.10.2010 klo 14:42

pakko vielä kommentoida: entäs, kun ei ole perhettä, eikä kavereita? helppoa perheellisen, kaverillisen joulua ylistää. sitä minä yritän koko ajan korostaa, entä me, jotka todella olemme yksin, kuinka meillä voisi olla jouluiloa? kukaan ei tunnu tajuavan pointtiani. kun on yksin arkena, on yksin juhlapyhinä, jouluna. pitäisikö olla niin laaja sydän, että jaksaisi riemuita, kun toisilla on perhe ja ystäviä, joiden kanssa viettää sitä joulua? ei onnistu minulta. se on aikaa, jolloin yksinäisyys kaatuu päälle. ostan itselleni kattien puolesta hyasintin, kirjoitan heiltä joulukortin itselleni, koska muualta niitä ei tule. miksi laittaa jouluruokaa itselleen, kun ruoka ei edes maista pahassa olossa. painotan vielä, että kun todellakaan elämässä ei ole ketään ihmistä, niin mistä sen jouluilon repisi?

Käyttäjä kirjoittanut 28.10.2010 klo 17:20

Minulla ja dahliankukalla on näköjään ihan vastakkaiset jouluongelmat.
Minä en halua viettää perhejoulua, se ahdistaa ehkä enitein.
En tiedä olisinko minä onnellinen yksinkään, koska kuitenkin itkisin kuolleita lähimmäisäni.

Enkä minä osaa sanoa miten sinä dahliankukka löytäisit jouluilon, et kai mitenkään.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 29.10.2010 klo 11:20

et maanvaiva tiedä, kuinka korkealle arvostan vastaustasi ja rehellisyyttäsi. sitä, etten ruvennut syöttämään sitä, että on sulla varmasti joku jossakin ja lässynlässyn...vaikka olen aina sanonut, että olen todella yksin. joka ainoa päivä. niin arkena kuin juhlana. sinä olet ensinmäinen joka asian ymmärsi ja kunnioitti sitä. kiitos!
arvostan todella paljon, että joku näkee asiat niinkuin ne on, eikä koita tarjota minulle tyhjiä sanoja.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 29.10.2010 klo 12:07

Heippa
Nimimerkille dahliankukka niin ikävä kyllä monelle ihmiselle yksinäisyys on totta ja
ongelma suomessa mut siihen kyllä pystyy tekemään paljon että ei tarvitse olla yksin
kannattaa miettiä onko ketään naapuria jonka luona voisi käydä???
onko ketään sukulaista jolle voisi soittaa / käydä???
Onko esim entisiä koulukavereita jne monella on kun oikein miettii.
Jos ei ole niin monesti kunnassa / kaupungissa on työntekijöitä jotka käy yksinäisten ihmisten
luona ( itse olen lapsuuteni viettänyt alkoholiperheessä ja 70 / 80 luvun vaiheessa meillä
kävi kunnan puolesta tukihenkilö auttamassa ja kannustamassa et selvitään elämässä
eteenpäin ja selvittiin ) näitä ihmisiä kannattaa käyttää
Kuin myös kaupungilla / kunnalla on vaikka minkälaista toimintaa niistä kannattaa
ottaa selvää.
Pystyisitkö tekemään esim mitään vapaehtoistyötä sieltä varmasti löytäsit uusia ystäviä
ja näitä on esim seurakunnat,kansalaisopistot, spr,4h ja vaikka mitä.
Sillä ihmisen ei pitäisi jäädä yksin se on pahin virhe että jää yksin neljän seinän sisälle.

Kuinkas pohjoisessa nimimerkki maanvaiva asuu ???
minä olen kiertänyt lähes koko suomen kauppahommissa ja ivalo oli pohjoisin paikka
missä olen käynnyt.
Kaunista syksyä teille

Käyttäjä chiynes kirjoittanut 29.10.2010 klo 16:24

Siellä ei ole joulua missä sitä ei vietetä siellä kodissa ei varmaan ole joulua missä on jehovan todistajia taikka juutalaisia.Vaikea sitä on yksin viettää jos ei ole kumppania,perheenjäseniä,sukulaisia jne. niin on siinä vähän paha järjestää sitten vielä jos pientuloinen,opiskelija,työtön tms.niin sekin vielä hankaloittaa sitä.Sen takia itsekin en järjestä pahemmin juhlia en mitään enkä käy jouluostoksilla koska ei keksi mitään mitä ostais hyvätuloisilla on kaikkea.Mä ymmärrän sua dahliankukka tuon asian pointin kun sitä yksin sitä viettää suurimman osan ajastaan yksin ellei ole lemmikkielämiä,vietä suurimman osan ajasta harrastuksien,ystävien,työn parissa niin omasta mielestäni siinä ei ole mitään jos viettää "ystäväjoulun "jos on hyviä ja reiluja ystäviä joiden kanssa sitä voi viettää niin itse kannatan mieluiten sitä ajatusta kun yksin olemista toiseksi voin suositella jos asut pääkaupunkiseudulla dahliankukka niin on toi seurakunnat,spr,heikki hursti joka on järjestänyt joka vuosi köyhien joulujuhlan,linnanjuhlat ja sitten vielä seuraavaksi päiväksi tapanipäivän rääppijäiset josta saa ilmaista ruokaa,ohjelmaa tapaa muita ihmisiä jotka ovat samassa venessä muiden kanssa itse en ole käynyt siellä sellainen oli mielessä toisena vaihtoehtona.

Sitä mä en vaan ymmärrä mitä pahaa siinä on jos viihtyy ja tykkää olla itsekseen miksi ei saisi olla ?Jos on luonneltaan introvertti kuin ekstrovertti sitä vaan on sellainen ihminen.Se on minusta kauhean ikävä se asia että jos itse kaipais seuraa vaikka kävelylle,kahville,pelaamaan vaikka tennistä niin ei sitten saa sitä seuraa ei vaan ole sellaisia ihmisiä jotka haluaisi tehdä samoja asioita kuin sinä kun ei tarpeet ja ihmiset kohtaa niin sitten ei kohtaa ikävä kyllä kiinnostus kohteita on erilaisia.

Onko teillä koskaan tullut mieleen sellaista kysymysiä miksi yksinasuvia säälitään ? Miksi kaikkina muina juhlapäivinä "saa" viettää yksin paitsi jouluna ? Mä en tätä logiikkaa ymmärrä sen takia kyselen teiltä kaikilta muilta sitä paitsi siihen on enään kaksi kuukautta aikaa nythän on kaupoissa konvehtirasioita sitten vielä mainostetaan pikkujouluja niin siihen ei tarvitse ryhtyä vielä on aikaa itse olen välttänyt tuntemasta stressiä jättämällä jouluun liittyvät asiat yksinkertaiset tekemättä esim. korttien lähettelyn,puuron keittämisen,tms. Ei noihin toimenpiteeseen ole pakko ryhtyä.

Käyttäjä unei kirjoittanut 29.10.2010 klo 23:16

Miulla taas sen ylikaupallisuuden lisäksi joulu inhoani sen, kuin lisää sukuni joulu perinteet. Eli liikaa alkoholia. Ei kaikilla, mutta tilanteen pilaa jo sen, että jos yksikin on jounut liikaa, niin kyllä pari muutakin juo joko ns. seuraksi liiaksi humaltuneelle, tai jos ei kestä sitä yhtä liian päissään tai sitten niiltä parilta muultakin lähtee juominen noin muuten vain käsistä. Perinteinen joulu riita. Muistellaan ja kaivellaan menneitä humalassa. Yritetään olla muka väleissä niiden tiettyjen sukulaisten kesken joiden kanssa ei viime jouluunkaan mennessä olla pystytty olemaan väleissä, kuin lähes kulissimaisesti. Itketään asioita joita ei voida muka selvinpäin itkeä tai kehdata. Ja puhutaan humalassa asioista joista ei muuten pysytä syystä tai toisesta puhumaan tai haluta.

Niin monen monena jouluna olen kauniisti pyytänyt ja toivonut, että jos tänä jouluna ei alkoholia juotaisi niin paljoa.. Josta kait suvun yleinen vitsi ja nauramiset ovatkin tulleet, koska jouluna tulee se perinteinen: Anna lapselle raitis joulu-mainos. Jolle naureskellaan, joka joulu tai vähintääkin vitsaillaan siitä.

Ja arvatkaa vain, että onko miulla mukavaa olla selvinpäin?! Jätttäisin moisen reissun väliin, mutta en vain pysty siihen, koska mie näen tiettyjä sukulaisiani sen vitjan välimatkan vuoksi noin kahdesti vuodessa, kun käyn toisella puolen suomea. Juuri siksi mie yritän vain kestää sen yhden tietyn päivän vuodesta, vaikka hammastani purren jos en muuten.

Käyttäjä meebu kirjoittanut 30.10.2010 klo 00:20

Ihan tottamitä volvomies sanoi yksinäisyydestä. Se on nykyään yleistä, mut on kuitenkin mahdollisuuksia päästä siitä eroon. Esim. seurakunnan diakoniatyöntekijät käyvät yksinäisten luona, SPR:llä on ystävävälitys kaikenikäisille ihmisille,jotka jostain syystä kokevat tarvitsevansa ystävää. On myös monia muita tapoja saada ihmisiä ympärilleen. Ja onhan niitä yksinäisten jouluaterioita eri puolilla Suomea jopa pienemmilläkin paikkakunnilla.

Käyttäjä kirjoittanut 31.10.2010 klo 17:29

Minä olen myös miettinyt sitä miksi läheisteni on vaikea hyväksyä, että haluaisin olla joulun yksin. Olenhan minä muutenkin paljon yksin ja läheiseni kysyvät, että saako nyt tulla kylään tai tulisinko minä heille syömään. Sitten tuntuu olevan itsestään selvää, että minä roikun sukulaisissa ainakin joulusaunan, jouluruokailut ja joulupukin vierailun ajan.
Minä en oikeastaan vietä mitään perinnejoulua vaan vietän adoptiosukuni perinnejoulua.
Hyvää he vaan tarkoittava,t tiedän sen, mutta jotenkin minä en osaa siihen sopeutua.

Minä olen ymmärtänyt, että yksinäisten jouluateriat ovat aika päivällä. En usko, että ne oikeasti poistavat kenenkään yksinäisyyden tunnetta jouluna. Jää vielä pitkä aatonilta ja kaksi pyhää jolloin ei ole ketään.
SPR ja seurakunnan kautta saatavat ns ystävät kuullostavat tekoystäviltä.
Pitää olla aika sosiaalinen ihminen, että sellaisen päästäisi kotiinsa.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 02.11.2010 klo 18:03

Missäkö ei ole joulua. No onhan maailmassa varmasti sellaisia paikkoja. En usko että jossain Timbuktussa ovat moista joulua edes hokanneet.

Käyttäjä kirjoittanut 03.11.2010 klo 16:39

Siellä se vasta viheliäinen joulu onkin.
Kun isäni kuoli, niin äidiltäni kysyin, että onko meillä kuitenkin joulu tänäkin jouluna vaikka iskää ei olekaan. Niin se huusi, että mie voin mennä vaikka Timbuktuun viettämään sen jouluni.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 03.11.2010 klo 20:51

Aika tylyä 😞