Mirtazapin, onko kokemuksia

Mirtazapin, onko kokemuksia

Käyttäjä Ei voi ymmärtää…. aloittanut aikaan 21.07.2010 klo 12:51 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Ei voi ymmärtää.... kirjoittanut 21.07.2010 klo 12:51

Olen aloittamassa mielialalääkityksen,lääkäri määräsi Mirtazapinia 30mg/1 tabletti/vrk.
Ylivilkkaaseen mielikuvitukseen,pelkään jatkuvasti jotain pahaa tapahtuvan jollekkin perheenjäsenelleni yms…myös uniongelmia helpottamaan. Tiedän että paino voi nousta,minulle se ei ole haitaksi,jos muutama kilo tulee.
Kerrottehan kokemuksia,olen ”vähän” ennakkoluuloinen lääkkeiden kanssa😳
Minulla on muitakin viestiketjuja täällä,joista selviää syyt jatkuviin pelkotiloihin.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 25.07.2010 klo 21:28

Hei.

Minä käytin tuota lääkettä pari vuotta. En huomannut aiemmin sivuvaikutusta, painon nousua...voi nousta siksikin kun en juuri liiku, mutta sitten alkoi tulla vapinaa ja vaihdettiin lääke.

Käyttäjä tyhjakaynti kirjoittanut 01.08.2010 klo 06:47

Moi,

minulla aiheutti "liian" todentuntuisia unia, joten lääke vaihdettiin.

Käyttäjä Ei voi ymmärtää.... kirjoittanut 03.08.2010 klo 11:21

Kiitos vastauksistanne 🙂
En ole aloittanut vielä,on niin hankala tilanne menossa,etten uskalla.
Jos niistä tulee hirveä väsymys tms....minulla ei ole mahdollisuutta nukkua aamulla pitkään,eikä ottaa päikkäreitä tarvittaessa☹️

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 04.08.2010 klo 19:12

Hei.

En minä huomannut mitään väsymystä ainakaan. En edes alussa. Illalla kun otti niin saikin väsyttää ja kyllähän minä nukuinkin. En sitten tiedä senkö takia vai unilääkkeiden, joita oli pakko silloin käyttää.

Käyttäjä alma83 kirjoittanut 10.08.2010 klo 19:56

On tullut syötyä 4 vuotta unettomuuteen ja masennukseen. Ruokahalu lisääntyi ja 10 tuntia tulee nukuttua. Painoa on tullut reippaasti, mutta olen pystynyt myös laihduttamaan. Turvallinen lääke käyttää, ei itsellä pahemmin sivuoireita. Toivoisin, että pääsisin lääkkeestä joskus eroon, mutta sen aika ei ole vielä.

Käyttäjä 3lisa kirjoittanut 11.08.2010 klo 20:34

Söin kyseistä lääkettä suuremmalla annostuksella kuin sinä unettomuuteen, ahdistukseen, pelkoihin ja masennukseen. Minulla meni muitakin lääkkeitä samaan aikaan. Mutta nimenomaan tämä lääke nosti painoani 5-10kg per kuukausi, joten se lopetettiin kun olin lihonnut yli 20 kiloa lyhyessä ajassa. Se lisäsi ruokahaluani aivan mielettömästi. Mutta jokaiselle se ei vaikuta niin.

Käyttäjä Ei voi ymmärtää.... kirjoittanut 12.08.2010 klo 10:03

Kiitos vastauksistanne.
Olen joiltakin tuttavilta kuullut,että heille on tullut aikamoisia pelkotiloja...
Tuo painonnousu ei haittaa jos ei nyt ihan hirveästi tulisi,10kg olisi ihan ok...olen sen verran stressaantunut tällähetkellä,että paino vaan putoaa☹️
En ole vieläkään uskaltanut aloittaa,lähinnä pelottaa jos siitä tulee väsyneeksi,kun hoidan vajaa 3-vuotiasta diabeetikkoa tällähetkellä yksin 24/7 ja minä en todellakaan voi olla väsynyt,yötkin pitää pystyä olemaan valppaana,koska sillointällöin joudun yölläkin tarkistamaan lapsen verensokerit.....

Käyttäjä 3lisa kirjoittanut 12.08.2010 klo 11:18

No tota mulla meni se paljon suurempi annosmäärä kun sulla että ei ole ihan verrannollinen. Mutta siis se todellakin laittoi nukkumaan ja mitään toivoakaan ei ollut et mua olis saanut yöllä hereille.

Lisäksi se toi sivuoireena levottomatjalat, johon siihenkin jouduin taas ottamaan lääkkeet.

Käyttäjä Fugace kirjoittanut 10.10.2010 klo 12:47

Minä söin kyseistä lääkettä jotta saisin nukuttua yöni kunnolla. Kyllähän se laittoi unen tulemaan eikä ollut kysymyksessäkään että minut olisi yöllä hereille saanut. Haittavaikutuksena oli vain se, että aamuisin suu oli ihan kuin aavikko.
Muuten se oli juuri sopiva lääke minulle.

Käyttäjä zena_91 kirjoittanut 11.10.2010 klo 20:44

minä syön sitä 15mg/illalla unettomuuteen ja stressin ja ahdistuksen lievittämiseen, nyt syönyt sitä kohta 4 vuotta. Sekin annostus väsyttää illalla ja tulee kyllä nukuttua, yöllä en herää mihinkään, mutta aamulla olo virkeä. Sivuoireita ei ole omalle kohdalle tullut. Millä annostuksilla te olette sitä syöneet, joilla sivuoireita? Joko ketjun aloittaja aloitit lämän lääkityksen?🙂👍

Käyttäjä dezing kirjoittanut 12.10.2010 klo 09:43

ite söin lääkettä joskus unen saantiin ja samalla lievittämään ahdistusta/ masennusta. Unta sillä kyllä sai ja joskus ehkä levottomia uniakin tuo aiheutti mutta ei säännöllisesti, muuten hyvä oli mulla, mutta nosti liikaa ruokahalua joka johti älyttömään ahmimiseen ja luonnottomaan painon nousuun ja tietty nestettäki tuo keräs. Haitat oli siis suuremmat kuin hyödyt , joten piti vaihtaa loppujen lopuksi pois.

Käyttäjä ilman ystävää kirjoittanut 12.10.2010 klo 18:41

Minulle Mirtazapin on ainoa lääke josta olen saanut avun nukahtamis- ja nukkumisongelmiini. Mielialaani en koe sen vaikuttaneen millään lailla. Olen kokeillut useampia mieliala- ja nukahtamislääkkeitä saamatta niistä minkäänlaista apua.

Käyttäjä Hiirulainen kirjoittanut 14.10.2010 klo 14:22

Hei!

Itse syön myös kyseistä lääkettä, mutta yhtä pelaamista on ollut. Aloitin 7,5 mg:lla, koska edellinen lääke aiheutti niin voimakkaat sivuvaikutukset, emmekä halunneet kokea samaa uudestaan. Tarkoituksena oli nostaa muutaman päivän sisällä 30 mg:aan... mutta heti ensimmäisen noston jälkeen, eli 15 mg:an kohalla itsetuhoajatukset voimistuivat ja oli työn ja tuskan takana pysyä hengissä. ☹️ Lääke palautettiin 7,5 mg:aan ja viikkoa myöhemmin yritettiin uutta nostoa, tällä kertaa paremmalla menestyksellä. Söin viikon 15 mg:aa ja sitten uusi nosto 22,5 mg:aan ja muutama päivä sen jälkeen 30 mg:aan, mutta sitten alkoi järjetön vapina ja nyt lääke on taas tiputettu 22,5 mg:aan ja puolen viikon päästä yritetään uudestaan nostaa.... Saa nähdä mitä tästä tulee. Tarkoituksena olisi päästä käsiksi masennukseen ja ahdistukseen, mutta näillä annoksilla hyöty on ollut lähinnä vaan nukkumiseen, eikä aina edes auta siihen. Tällaisia kokemuksia minulla siis...

Jaksamista kaikille!

Hiirulainen

Käyttäjä rautis kirjoittanut 14.10.2010 klo 17:35

Hei

Olen käyttänyt Mirtazapinia useita vuosia, 15- 60 mg annoksina,huonompina aikoina useimmiten 30 tai 60, pienempi määrä auttaa nukahtamaan nopeasti mutta heräilen helposti ja isompi taas nukkumaan rauhallisemmin heräilemättä.
En ole huomannut sillä mitään sivuvaikutuksia, silloin paino kyllä nousi reilusti kun haettiin masennukseeni sopivaa lääkitystä mutta lihomiseen oli todennäköisimmin syynä Remeron, koska painonnousu pysähtyi kun lopetin sen käytön.
Mirtazapin ei ehkä ole isoina annoksina paras mahdollinen lääke jos joutuu heräilemään usein yöllä, minä ainakin olen ihan tokkurassa jos herään pari tuntia nukuttuani, varsinkin jos olen ottanut 60 mg mutta pieninä annoksina en usko että olisi mitään ongelmia.

Mirtazapinilla on ilmeisesti hyvinkin erilaisia vaikutuksia eri ihmisille, ainakin monista erilaisista vastauksista päätellen.