Minua pelottaa jos jään aikaisin eläkkeelle

Minua pelottaa jos jään aikaisin eläkkeelle

Käyttäjä ask aloittanut aikaan 26.08.2019 klo 00:50 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ask kirjoittanut 26.08.2019 klo 00:50

Minulla on aivovamma , aivovammani on este. Minulle. En pysty tekemään varmaan mitän työtä, koska minä väsyn. Olen varma siit että.. jos pääsisin jonnekin töihin niin minut nauretaan siellä. Tuntuu pahalta. Erittäin pahalta. Kuitenkin työtahtini on.erittäin hidas ja jos väsymys iskee. Kuitenkin kun pitää nukkua se 12 tuntia.. en.oo nyt kuitenkaan vielä.työelämässä mutta oon siitä varma etten riitä sine ja saan syyt niskaan… pelottaa…

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 26.08.2019 klo 16:08

Hei, Ask! Mikä sinua pelottaa aikaisessa eläkkeelle jäämisessä? Kerro lisää...

Minä olen ollut eläkkeellä jo vajaat 20 vuotta enkä ole vielä viittäkymmentäkään. Mulla ei olisi muita vaihtoehtoja. En enää pysty työhön. Väsyisin liikaa ja työ ajaisi mua entisestään kohti itsetuhoisuutta, kuolemaa. Mulle on iso helpotus olla eläkkeellä.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 26.08.2019 klo 17:51

Hei, Ask! 🙂

Eläkkeelle jääminen voi tuntua isolta muutokselta, mutta kuten Jardin Prive tuossa edellä jo kertoikin, voi eläköityminen myös olla helpotus. Ei sen kuitenkaan tarvitse tarkoittaa kotiin jäämistä.

Eläkkeelle jääminen ei ole este työnteolle. Omalle jaksamiselle sopivan työn löytäminen ei tuskin ole helppoa, mutta mahdollista se kuitenkin on. Jos taas haet työltä lisäansioiden sijaan enemmänkin tekemisen iloa tai sosiaalisia kontakteja, niin sitten voisit harkita vapaaehtoistöitä.

Käyttäjä ask kirjoittanut 26.08.2019 klo 18:29

Minua pelottaa se mitä sanon muille jos jään liian aikaisin eläkkeelle.  Olen Opiskelujen aikoina vaatinut ittestäni liikaa.  En tiedä pystyykö olemaan normaali ihminen ollenkaan.  Anteeksianto on minulle vaikeaa itsestäni..  Minulla on Aivovamma joka heikentää työkykyäni paljon.. P.. Itäisin nukkua ainakin se yksitoista tuntiayössä. Unta.  Ja oma Vaatimustaso on liian korkea..  Koko ajan

Käyttäjä ask kirjoittanut 26.08.2019 klo 18:37

Miten maksaisin laskuja ja elätäisin itseni. Tuntuu niin kurjalta olla valtion lainarahoilla

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 27.08.2019 klo 08:51

Hei, Ask! Kirjoitat, että sinulla on aivovamma. Olet silti saanut opiskeltua, mikä on tosi hienoa! Koet, että olet vaatinut itseltäsi liikaa... Mitä jos nyt katsoisit tilannetta hetken aikaa siitä näkökulmasta, ettei sinun tarvitse vaatia itseltäsi mitään.

Eläkkeelle jääminen omalla kohdallani alkoi ensin vuoden sairaslomalla. Sitten olin kuntoutustuella, jonka aikana olisi voinut olla jotain kuntouttavaa toimintaa työelämään palaamista varten, mutta mulla se ei tosiaan onnistunut. Sitten sain pysyvän eläkkeen.

Kaikista eläkkeistä ja yhteiskunnan tuista huolimatta tunnen itseni useimmiten ihan riittävästi yhteiskunnan jäseneksi. Mulla voi olla jotain annettavaa. Olen äiti ja kumppani miehelleni. Voin osallistua Työväenopistojen kursseihin... Olen osallinen...

Käyttäjä ask kirjoittanut 27.08.2019 klo 11:41

Juu haluaisin kysyä.  Sulta tuntuukin siltä että olet tarpeeton.  Kun et ole Työssä??  Anteeksi jos pahoitan mielesi.  Mutta haluaisin tietää olenko ainoa joka kokee työhönmenon ahdistavana tai jotenkin epämukavana.  ?? Jos katson asiaa tulevaisuuteen ja siitä ei tulisi mitään.  Olen ollut jo monta vuotta toivoton ja onneton. .. Ask

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 28.08.2019 klo 16:44

Hei, Ask! Mitä sinulle kuuluu tänään?

Useimmiten en koe itseäni tarpeettomaksi. Enintään silloin, kun olen syvällä masennuksessa, mutta silloinkaan se ei johdu siitä, että olen työelämän ulkopuolella ja eläkkeellä. Mulle olisi varmasti tosi ahdistavaa etsiä työtä tai vastaavaa. En pystyisi sellaiseen.

Se, että jokin kurssi kestää 2-3 tuntia kerrallaan, saa mut väsyneeksi koko päiväksi. Jos joutuisin olemaan töisssä 8 tuntia... se olisi aivan mahdotonta... En osaisi enää sitä edes kuvitella...

Miksi olet onneton ja toivoton?

Käyttäjä ask kirjoittanut 29.08.2019 klo 10:14

Etten saa sitä minun vaatimustasoon riitävää otetta vaadin ehkä liikaa itseltäni. Rima on liian korkealla. Tätä yritin koulussa opetella ja siitä tuli kauheeesti sanomista. Syytin aluksi opettajia sehän on varsin helppoa, syyttää kaikea muita. Mutta sitten kaikki sanoivat että kun et oo tyytyväinen itse siihen. Muistan kun tein koulussakin näytöt aina kaksi kertaa koska tähtäsin aina parhaaseen. Mikään ei ollut silloin hyvä. siksi olen onneton ja toivoton, mutta ehkä se on minullekin helpotus ottaa omaa aikaa ja ja nauttia kohtahan se pimeä aikakin on tulossa olisi silloin vaivalloista olla jossain töissä. Mutta puolet ihmisistä on töissä, en oo ennen verranut itseäni muihin mutta nyt tulee se hetki. Jolloin.vertaan.itseäni muihin. Tiedä. N näin ei saisi ajatella mutta .. se vain tulee luonnostaan.. ja omia onggelmia mietin miksi minulla on vaikeaa.. ja hänellä ei. Mutta tiedän kaikilla on omat murheet ja huolet. VarmAn sinullakin on jotain asioita joista ehkä tuohon kirjoititkin...mutta kiitos komenteista.. pitää.miettiä ja pohtia näitä asioita . ,,🤔ask ..

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 8 kuukautta sitten. Syy: Lisäsin