Minä inhoan joulua, suorastaan vihaan sitä!

Minä inhoan joulua, suorastaan vihaan sitä!

Käyttäjä Pompula aloittanut aikaan 07.12.2009 klo 20:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Pompula kirjoittanut 07.12.2009 klo 20:07

En edes jaksa lukea mitä te muut olette kirjoittaneet, kun on niin paha olla.

Joulun lähestyessä minun masennukseni vahvistuu. Marraskuussa se alkaa jo näyttää ilkeää päätään. Minun jouluihini on mahtunut isoja vastoinkäymisiä ja siksi joulu hirvittää / kauhistuttaa ja siksi jos jotain vihaan, niin joulua.

En pysty olemaan ihmisten kanssa, jotka ”ilakoivat” joulusta. Nykyisin ilmoitan ihan yks kantaan, että en pidä joulusta. Miksi minun pitäisi esittää pitäväni siitä, kun tuntuu, että joulu joulun jälkeen oireet eli masennus ja ahdistus vain pahenevat?

Toivoisin, että joulun kohdalla olisi kalenterissa musta raksi – peruttu iäisiksi! Ei koskaan enää!

Nyt kun on jo kalenterissa vaihdettu joulukuun puoleen, kaikki toiminta on vaikeaa / masentavaa ja ahdistavaa.

Ahdistaa, kun ei saa mitään aikaiseksi. Asunto on hyrskyn myrskyn. Olisi vaikka kuinka paljon tekemistä, mutta kun mihinkään ei kykene. Raivostuttaa oma kykenemättömyys ja raivostuttaa, että aikaisempien joulujen vastoinkäymiset, sekä yksinäiset joulut vievät vuodestani yli kuukauden synkkääkin synkempiin vesiin. Vuosi toisensa jälkeen.

Eikö sitä millään diplomilla / lahjuksella / millä tavalla tahansa saisi pois sieltä kalenterista!!!? 😠

😭

Käyttäjä yaesu kirjoittanut 08.12.2009 klo 13:24

Pyyhi se omasta kalenterista yli. Toimi niinkuin normaalistikin toimisit. Älä huomioi sitä lainkaan. Olen itse miettinyt, että inhoanko joulua vai siihen liittyvää hysteriaa.

Seuraava katkelma on eräästä kirjasta.

Eilinen kaupunkikäyntini oli eräänlainen "retriitti" luostariin tuloni setsemännentoista vuosipäivän kunniaksi. On mahdotonta ajatella sitä mistä kirjoitin muutama päivä sitten, siitä että en ole täällä mitään varten, suhtautumatta siihen suunnattomalla varauksella. Toisiasiassa olen täällä kaikkea varten. "Maailmassa oleminen ei olisi tosiaankaan yhtään mitään, pelkkää kauheaa elmän tuhlausta. Elämän "tuhlaaminen" luostarissa on hedelmällistä ainakin minulle.
Tarkoituksettomien esineiden, tuotteiden, toimien häkellyttävä sekamelska- mielivaltainen, kaoottinen pesä täynnä hyviä, huonoja ja siltä väliltä olevia "asioita", jotka tuntuvat vyöryävän päälle joka hetki - kirjoja, lehtiä, ruokaa, juomaa, naisia, savukkeita, vaatteita, leluja, autoja, lääkkeitä. Lisätään tähän vielä kaupungin nimetön, persoonaton "joulukoristelu" ja ihmiset, jotka ryntäilevät edestakaisin ostellen tavaroita ilman mitään muuta syytä kuin se, että tämä on se aika vuodesta jolloin kaikki ostavat tavaroita.
Kävelin pitkin poikin ja kaikki miehet, naiset ja lapset tervehtivät minua. Ajattelin hiljaa mielessäni, etten koskaan, koskaan voi ymmärtää luostarin ulkopuolista elämää. Olen erakko ja se siitä. Rakastan kyllä ihmisiä, mutta kuulun yksinäisyyteen.

Thomas Merton 13.12.1958

Tiedä sitten onko tästä ptkästä kenellekkään mitään apua tähän vuoden aikaan liittyen . (siis jouluun)

Minusta tuo oli hyvä katkelma lukea itsekkin taas välillä.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 08.12.2009 klo 16:09

yaesu kirjoitti 8.12.2009 13:24

Pyyhi se omasta kalenterista yli. Toimi niinkuin normaalistikin toimisit. Älä huomioi sitä lainkaan. Olen itse miettinyt, että inhoanko joulua vai siihen liittyvää hysteriaa.

Paremmin sanottu, kuin tehty!
Minä vihaan joulua ja, joulun aikaa. 😠
Joudun taas turvautumaan ahdistuslääkkeisiin, joita ei ole pitkään aikaan tarvinnut käyttää. Ulos meneminen hirvittää ja siksi pysyttelenkin kotona. Suunnitelmia kyllä teen, mutta en pysty niitä toteuttamaan. Jos, jotakin kodin ulkopuolista teen, ahdistus ottaa vallan. Lasken päiviä montako päivää on vuoden vaihtumiseen. En malta odottaa, että joulukuu pyyhkiytyy pois.

Käyttäjä silentdespair kirjoittanut 14.12.2009 klo 01:03

Heippa!

Miksi sinun pitäisi asuntosi siivota, puunata, leipoa, koristella, käydä ostoksilla?

Pyh, Joulun saa viettää jokainen niinkuin itse haluaa. Tärkeintä on rauhoittua ja löytää hyvä joulumieli itsestään (viis siitä miltä ympärillä tms. näyttää). Itse en aio ainakaan jouluna tehdä yhtään mitään mitä en halua tehdä.

Anna vuorostasi jonkun innokkaan jouluihmisen tehdä sinulle joulu tänä vuonna? Onhan niitä sellaisiakin olemassa, jotka suorastaan rakastavat joulua!

Hmm...Yksinäiset joulut on kai sitä varten olemassa, että joskus tulevaisuudessa jouluista, jolloin et ole yksin osaisit oikein kunnolla nauttia ja arvostaa(?)

Heitä vain kaikki turhat odotukset ja vaatimukset (pitäisi tehdä sitä ja tätä ja pitäisi...) -romukoppaan ja anna joulun tulla ihan omalla painollaan.

Ajatttele joulu mielummin luksuksena, jolloin saat viettää ihanan vapaa-päivän/illan tekemällä mitä itse haluat ja samalla saat availla ihania lahjoja, jotka ovat vain ja ainoastaan sinua varten valmistettu, paketoitu, koristeltu ja sinua varten ajatuksella hankittu , koska olet niin ainutlaatuinen, kaunis ja tärkeä ihminen 😍 Eikö kuullostakkin jo heti paremmalta?

Oikeastaan joulu on vain asenteesta kiinni ja miten sen haluaa itse ottaa.

Hyvää ja lämmintä joulumieltä sinulle kaikesta huolimatta 😳

Käyttäjä nouhope kirjoittanut 15.12.2009 klo 17:17

silentdespair kirjoitti 14.12.2009 1:3

Ajatttele joulu mielummin luksuksena, jolloin saat viettää ihanan vapaa-päivän/illan tekemällä mitä itse haluat ja samalla saat availla ihania lahjoja, jotka ovat vain ja ainoastaan sinua varten valmistettu, paketoitu, koristeltu ja sinua varten ajatuksella hankittu , koska olet niin ainutlaatuinen, kaunis ja tärkeä ihminen 😍 Eikö kuullostakkin jo heti paremmalta?

Oikeastaan joulu on vain asenteesta kiinni ja miten sen haluaa itse ottaa.

Hyvää ja lämmintä joulumieltä sinulle kaikesta huolimatta 😳

Ymmärrän niin täysin sinua Pompula ja koen joulun pitkälti kuten sinäkin ja minua loukkaa nämä tällaiset: koitas nyt nauttia joulusta plaaa plaaa plaaa kannustusviestit jotka vaan ahdistavat. Miksi on niin vaikea hyväksyä se tosiasia että kaikki meistä ei vain pidä joulusta. Voit olla pitämättä vaikka mistä mutta jos tunnustat että vihaat joulua ja kaikkea mitä siihen liittyy niin olet sitten niin outo tyyppi että päätämpä käännyttää sinut oikeaksi jouluihmiseksi. Hiphei ja tonttulakki päähän ja kaikki murheet unohtuu.... Voi kun antaisitte meidän joulua inhoavien ihmisten inhota sitä rauhassa ilman että tämän ahdistuksen lisäksi pitää vielä potea syyllisyyttä siitä ettei pidä joulusta.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 15.12.2009 klo 19:40

Hei, silentdespair!

Ei minun pidäkään. Nyt vain haluaisin siistin kodin, mutta tekeminen tökkii – kai sitten hiljaa hyvää tulee…

Minä en aio viettää joulua. Se on vain merkintä kalenterissa.

Pysyköön kaukana kaikki, jotka rakastavat joulua. Rakastakoon sitä rauhassa, minun ei tarvitse.

Joulu tulee, joka tapauksessa (ainakin se merkintä on edelleen kalenterissa), halusi sitä tai ei. Kukahan niitä lahjoja lähettäisi, hymm mielenkiintoista 😉

Minä olen ihan tavallinen mielipuoli, ilman joulumieltä ja iloinen siitä.

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 16.12.2009 klo 18:55

Jehovan todistajat eivät vietä joulua eikä siihen liity mitään tunteita. Se on vain ylimääräinen turha vapaapäivä.

Tämä on vapaa maa eikä ketään voi pakottaa minkäänlaiseen joulunviettoon. Mutta minusta siitä ei myöskään kannata tehdä itselle mitään syytä kiukkuun tai pahaan oloon. Päivä se on siinä missä muutkin. Ei se ainakaan minun arjessa juuri näy.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 16.12.2009 klo 19:49

nouhope kirjoitti 15.12.2009 17:17

Ymmärrän niin täysin sinua Pompula ja koen joulun pitkälti kuten sinäkin ja minua loukkaa nämä tällaiset: koitas nyt nauttia joulusta plaaa plaaa plaaa kannustusviestit jotka vaan ahdistavat. Miksi on niin vaikea hyväksyä se tosiasia että kaikki meistä ei vain pidä joulusta. Voit olla pitämättä vaikka mistä mutta jos tunnustat että vihaat joulua ja kaikkea mitä siihen liittyy niin olet sitten niin outo tyyppi että päätämpä käännyttää sinut oikeaksi jouluihmiseksi. Hiphei ja tonttulakki päähän ja kaikki murheet unohtuu.... Voi kun antaisitte meidän joulua inhoavien ihmisten inhota sitä rauhassa ilman että tämän ahdistuksen lisäksi pitää vielä potea syyllisyyttä siitä ettei pidä joulusta.

Osuit niin naulan kantaan nouhope, 😀 Thanks!

Käyttäjä silentdespair kirjoittanut 16.12.2009 klo 21:37

Anteeksi, että jatkan, mutta haluan vain sanoa yhden asian...ei tarvita kuin 1 kunnon onnistunut joulu ja mieli muuttuu 🙂

Sama se on kuin rakkaudessa, kunhan oikea mies tulee vastaan niin maailma muuttuu (ainakin entiset mielipiteet voi vaihtua sen sileän tien toisiin).

Paketteja tulee, kunhan itse lähettää ja muistaa myös muita (ystäviä, tuttavia, kauempana asuvia jne.) mutta oikeastihan se ajatus on tärkein, ei niinkään se paketti/lahja.

Mutta en jatka enempää. onneksi joulu on kerran vuodessa vaan ja jo parin viikon päästä se on unohdettu ja ollaan jo muissa ajankohtaisemmissa asioissa. lol!

Käyttäjä nouhope kirjoittanut 17.12.2009 klo 17:44

silentdespair kirjoitti 16.12.2009 21:37

Anteeksi, että jatkan, mutta haluan vain sanoa yhden asian...ei tarvita kuin 1 kunnon onnistunut joulu ja mieli muuttuu 🙂

Mutta en jatka enempää. onneksi joulu on kerran vuodessa vaan ja jo parin viikon päästä se on unohdettu ja ollaan jo muissa ajankohtaisemmissa asioissa. lol!

Kumpikaan noista ei pidä paikkaansa. Ensinnäkään ei pidä olettaa ettei ole "hyviä" joulumuistoja, niitä on roppa kaupalla tähän joulun inhoamiseen olen kasvanut pikku hiljaa. Joulu jolulta olen tuota juhlaa inhonnut aina enemmän.

Ja parin viikon päästä kun jouluihmiset kerää joulun laatikkoon niin friikit jotka inhoaa joulua aloittavat hitaan toipumisen joulun aiheuttamasta ahdistuksesta ja masennuksesta.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 18.12.2009 klo 21:09

En ”ihan” ymmärrä teidän ”hyvää tarkoittavien” asennetta siihen, että joku vihaa / inhoan joulua. Jos minä vihaan joulua ja varsinkin joulun aikaa, se minulle suotakoon!

”poropeukalo: Mutta minusta siitä ei myöskään kannata tehdä itselle mitään syytä kiukkuun tai pahaan oloon. Päivä se on siinä missä muutkin. Ei se ainakaan minun arjessa juuri näy.”

On varmasti kauhean vaikea kuvitella tilannetta, että ihmisen elämään on mahtunut niin paljon Suuria Vastoinkäymisiä, että joulu ja joulun aika tuo mukanaan ahdistuksen.

”silentdespair: Paketteja tulee, kunhan itse lähettää ja muistaa myös muita (ystäviä, tuttavia, kauempana asuvia jne.) mutta oikeastihan se ajatus on tärkein, ei niinkään se paketti/lahja.
Mutta en jatka enempää. onneksi joulu on kerran vuodessa vaan ja jo parin viikon päästä se on unohdettu ja ollaan jo muissa ajankohtaisemmissa asioissa. lol!”

Anteeksi vain, mutta teksteistäsi paistaa, että olet itse kuin yhtä joulupakettia. Jaa sinä niitä ja ota vastaan, mutta älä ala tuputtamaan niitä muille, jotka eivät halua olla niiden kanssa missään tekemisissä! Joulu on kerran vuodessa se alkaa viimeistään marraskuun alkupäivinä ja loppuu Ehkä helmikuun alkupäivinä. Joka muuta väittää elää laput silmillä ja korvatulpat korvissa.

Pitäkää ihmiset omat mielipiteenne, mutta älkää tuputtako niitä muille.

Käyttäjä valksip kirjoittanut 18.12.2009 klo 22:47

Täysin olen samaa mieltä joulun vietosta.. eli en tykkää lainkaan. Nyt ongelmana se että on lapset, 3 ja 4 v. Joulupukin tulo on järkätty ja lahjatoiveita on kuunneltu ja jotain jouluruokiakin yritetään järkätä pöytään. Ja tänään iski oikein kunnolla ahistus kun kuunteli mitä kaikkee esim. työkaverit on jo tehneet joulusiivouksia,ruokia, valmisteluja ja mitä lie... apua. Toivon että ensi jouluna meil olis rahaa esim matkustaa jonnekin tosi kauas reissuun. Nyt vain koitetaan selviytyä pyhistä...

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 19.12.2009 klo 18:42

Hei, valksip!

Joo, niiltä työkavereiden jouluvalmisteluilta kannattaa sulkea korvansa (jos mahdollista). Jokainen tekee sellaisen joulun, kun haluaa tai on haluamatta. Lapsiperheessä tärkeintähän on loma ja yhdessäolo.

Ota rennosti! 🌻🙂🌻

Käyttäjä meebu kirjoittanut 19.12.2009 klo 18:55

Pompula kirjoitti 18.12.2009 21:9

"En ”ihan” ymmärrä teidän ”hyvää tarkoittavien” asennetta siihen, että joku vihaa / inhoan joulua. Jos minä vihaan joulua ja varsinkin joulun aikaa, se minulle suotakoon!"

Kyllähän se on sulle suotukin. Inhoa ja vihaa rauhassa ihan niin paljon kuin haluat 🙂 Ei täällä kukaan yritä käännyttää sinua rakastamaan joulun aikaa. "hyvää tarkoittavat" (kuten heitä kutsuit) yrittävät vain kertoa keinoja, miten joulu olisi sinulle ja muille joulua inhoaville vähemmän raskasta aikaa. Onhan se paljon helpompaa kestää, jos ajattelee joulun vain ylimääräisenä vapaana.

"Pitäkää ihmiset omat mielipiteenne, mutta älkää tuputtako niitä muille."

Eikä täällä kukaan ole mitään tuputtanut kenellekään. Ihmiset vain kertovat mielipiteitään ja ajatuksiaan hyväksyen kuitenkin sen,että joku on eri mieltä heidän kanssaan. (et varmasti itsekään tarkoittanut tuputtaa mielipidettäsi joulun vihaamisesta?) Vai odotitko,että kaikki olisivat kanssasi samaa mieltä? Toivottavasti nyt kuitenkin pystyt olemaan välittämättä muiden jouluilosta etkä anna kenenkään hymyn pilata talveasi (tai joulun aikaasi, jos saan niin kutsua)

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 19.12.2009 klo 20:16

Pompula kirjoitti 18.12.2009 21:9

Pitäkää ihmiset omat mielipiteenne, mutta älkää tuputtako niitä muille.

Voisit noudattaa omaa neuvoasi, jos muiden mielipiteet noin loukkaa! En minäkään tykkää uudestavuodesta, vapusta tai juhannuksesta. Ne on minusta vain tekosyitä juopottelua varten, enkä voi sietää sitä. Silti en tuhlaa voimiani sellaiseen vihaan, joka on täysin hyödytöntä. Vihaan mielummin eläinrääkkääjiä ja lasten hyväksikäyttäjiä kuin viattomia juhlapyhiä.

Nämä sivustot on nimenomaan mielipiteiden ja ajatusten vaihtamista varten. Joka tänne kirjoittaa saa varautua kommentteihin ja neuvoihin. Jotkut meistä on niin törkeitä, että yritämme saada ihmiset nähdä kun ajatukset kiertää täysin turhaa ja hyödytöntä kehää. Ikävää, jos et kykene sitä arvostamaan.

Hyvää TALVEA kaikille tasapuolisesti!

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 20.12.2009 klo 23:50

”meebu 19.12.2009 klo 18.55
Vai odotitko,että kaikki olisivat kanssasi samaa mieltä?”

En odottanut. Odotin, että tämä on vapaa ja turvallinen paikka ilmaista omaa pahaa oloaan ja kenties jakaa sitä sellaisten ihmisten kanssa, jotka voivat ymmärtää joulun ja joulun ajan aiheuttaman ahdistuksen ja pahan olon. Onneksi sellaisia samanmielisiä löytyikin (nouhope, valksip ja kiitos myös yaesu – tiedän, että tarkoitit hyvää).

Mitä muihin kommentoijiin ja neuvoihin? tulee, ne tuntuivat lähinnä tuputtamiselta, sekä minun pahan oloni väheksynnältä (naureskelulta).

”poropeukalo 19.12.2009 klo 20.16
Ikävää, jos et kykene sitä arvostamaan.”
” Jotkut meistä on niin törkeitä, että yritämme saada ihmiset nähdä kun ajatukset kiertää täysin turhaa ja hyödytöntä kehää.”

Sinua haluaisin ihan erikseen pyytää olemaan kommentoimatta omiin mahdollisiin teksteihini. Alentuva asenteesi toisten tunteisiin ei hyödytä ketään.