Minä inhoan joulua, suorastaan vihaan sitä!

Minä inhoan joulua, suorastaan vihaan sitä!

Käyttäjä Pompula aloittanut aikaan 07.12.2009 klo 20:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Pompula kirjoittanut 07.12.2009 klo 20:07

En edes jaksa lukea mitä te muut olette kirjoittaneet, kun on niin paha olla.

Joulun lähestyessä minun masennukseni vahvistuu. Marraskuussa se alkaa jo näyttää ilkeää päätään. Minun jouluihini on mahtunut isoja vastoinkäymisiä ja siksi joulu hirvittää / kauhistuttaa ja siksi jos jotain vihaan, niin joulua.

En pysty olemaan ihmisten kanssa, jotka ”ilakoivat” joulusta. Nykyisin ilmoitan ihan yks kantaan, että en pidä joulusta. Miksi minun pitäisi esittää pitäväni siitä, kun tuntuu, että joulu joulun jälkeen oireet eli masennus ja ahdistus vain pahenevat?

Toivoisin, että joulun kohdalla olisi kalenterissa musta raksi – peruttu iäisiksi! Ei koskaan enää!

Nyt kun on jo kalenterissa vaihdettu joulukuun puoleen, kaikki toiminta on vaikeaa / masentavaa ja ahdistavaa.

Ahdistaa, kun ei saa mitään aikaiseksi. Asunto on hyrskyn myrskyn. Olisi vaikka kuinka paljon tekemistä, mutta kun mihinkään ei kykene. Raivostuttaa oma kykenemättömyys ja raivostuttaa, että aikaisempien joulujen vastoinkäymiset, sekä yksinäiset joulut vievät vuodestani yli kuukauden synkkääkin synkempiin vesiin. Vuosi toisensa jälkeen.

Eikö sitä millään diplomilla / lahjuksella / millä tavalla tahansa saisi pois sieltä kalenterista!!!? 😠

😭

Käyttäjä meebu kirjoittanut 21.12.2009 klo 20:20

Pompula kirjoitti 20.12.2009 23:50

”meebu 19.12.2009 klo 18.55
Vai odotitko,että kaikki olisivat kanssasi samaa mieltä?”

En odottanut. Odotin, että tämä on vapaa ja turvallinen paikka ilmaista omaa pahaa oloaan ja kenties jakaa sitä sellaisten ihmisten kanssa, jotka voivat ymmärtää joulun ja joulun ajan aiheuttaman ahdistuksen ja pahan olon. Onneksi sellaisia samanmielisiä löytyikin (nouhope, valksip ja kiitos myös yaesu – tiedän, että tarkoitit hyvää).

Mitä muihin kommentoijiin ja neuvoihin? tulee, ne tuntuivat lähinnä tuputtamiselta, sekä minun pahan oloni väheksynnältä (naureskelulta)

Tottakai saat ilmaista pahan olosi. Ei täällä kukaan kiellä sinua tuntemasta niin. Eikä myöskään väheksytä tai naureskella. Saat vihata joulua ihan niin paljon kuin haluat. Tiedät varmaan kuitenkin miten kuluttavaa on kun jotain ahdistavaa asiaa ei saa pois mielestään. Siksi olisikin hyvä yrittää nähdä asiat vähemmän mustavalkoisella tavalla, ei siksi,että mielipiteesi olisi väärä, vaan siksi että itsellä olisi helpompi olla.

Käyttäjä nouhope kirjoittanut 21.12.2009 klo 22:28

poropeukalo kirjoitti 19.12.2009 20:16

Voisit noudattaa omaa neuvoasi, jos muiden mielipiteet noin loukkaa! En minäkään tykkää uudestavuodesta, vapusta tai juhannuksesta. Ne on minusta vain tekosyitä juopottelua varten, enkä voi sietää sitä. Silti en tuhlaa voimiani sellaiseen vihaan, joka on täysin hyödytöntä. Vihaan mielummin eläinrääkkääjiä ja lasten hyväksikäyttäjiä kuin viattomia juhlapyhiä.

Voi Poropeukalo kun ei ole kyse tykkäämisestä vaan esimerkiksi itselleni joulu on niin ylitsepääsemättömän ahdistava juhla että itse olen laittanut tavoitteeksi edes selvitä siitä hengissä. Tänään kävin lääkärissä ja sain rauhoittavan lääkkeen reseptin että pysyisin tavoitteessani siis hengissä. Lisäksi pitäisi jotenkin kyetä järjestämään perheelle edes jotenkuten normaali joulu koska ei kai se heidän vika ole että mutsi on friikki joka on nyt päättänyt vihata joulua paremman tekemisen puutteessa....

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 22.12.2009 klo 15:37

Osuinpa arkaan paikkaan.

Pyydän anteeksi kaikilta. Tarkoitukseni ei missään nimessä ollut loukata kenenkään tunteita eikä olla alentuva. Ei tällainen poropeukalo tietenkään mitään osaa. 😭😭

Ei se joulunaika monelle mitään helppoa ole. Sitä ei liene kukaan kiistänyt. Yksinolevat voivat vielä välttää joulunlaiton kuten minä. Lapsiperheessä täytyy lasten takia laitella ja esittää jotain muuta kuin mitä on.

Joulun pitäisi olla Jeesuksen syntymäjuhla. Ilon ja rauhan sanomaa pitäisi levittää. Sen sijaan on kauhea stressi lahjoista ja ruuista. Sitten kun on perhe kokoontunut muutamaksi päiväksi yhteen, on aika tapella. Jouluruuhkissa kuolee ihmisiä kuten myös tulipaloissa. ☹️

Kaipa viha on sitten selviytymiskeino. 😑❓ En tullut sitä ajatelleeksi. Minusta se vaikuttaa kauhean väsyttävältä tavalta selviytyä. Itsellä kun ei ole tällä hetkellä voimaa mihinkään. 😞 Mielummin tasoittelen ryppyjä sileäksi. Mutta siitäkin tuli taas vain haukkuja. 😭😭

Käyttäjä toivis kirjoittanut 22.12.2009 klo 17:21

En edes lukenut koko ketjua, mutta....
Minä vihaan joulua.
Vihaan sitä, että ennen joulua on kamala ryysis joka paikassa.
Ja jouluna liikenne ei kulje, kaupat (lähes kaikki siis) kiinni, kirjastot kiinni, uimahallit, kuntosalit, kriisikeskus you name it.
Äidin luona pitäisi olla se aaton ja päivän välinen yö. Enempää en jaksa vaikka netti on sielläkin.
Toivottavasti netissä riittää keskustelua.

Ja vihaani lisäävät pakkaset. Pahaa ahdistukseen auttaa lenkkeily. Mutta lenkkeile nyt anorektikkona -12 asteen pakkasessa ja tuulessa.
Sataisi edes vettä.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.12.2009 klo 20:57

Minä olen aivan kyllästynyt tähän koko viestiketjuun, Mutta! Mielestäni koko joulun voisi pyyhkiä kalenterista.

a) Minulla (eikä monella muullakaan) ei ole minkäänlaista uskonnollista sidettä siihen,
b) Miksi muuten joulu on uskovien juhla? Miksi meitä, ei uskovia syrjitään?
c) Kuinkahan moni lapsi tälläkin hetkellä viettää jouluaan turvakodissa?,
d) Kuinkahan moni aikuinen ostaa niitä lahjoja vain tavan vuoksi, tapa joka vielä mahdollisesti ahdistaa?,
e) Kuinkahan monessa kodissa nämäkin ”pyhät” (missä se ”pyhyys” sitten muuten on?) tuovat vain pelkoa, sekä väkivallan tekoja?
f) Kuinkahan monella on niitä oikeita onnellisia joulumuistoja?
g) Kuinkahan monella on niitä rikkirevittyjä, pahoinpideltyjä ja hylättyjä joulukokemuksia?
h) Kuinkahan moni vain viettää onnellisesti vapaapäiviä, eikä ajattele vapaata jouluna?
i) Kuinkahan moni onnistuu tässä edellä mainitussa, kun jokaisessa tuutissa toitotetaan joulua?
j) Kuinkahan moni vain tuskastuu, kun joutuu pysyttelemään kotona, koska mikään / lähes mikään ei ole auki (juoppoloihon nyt pääsee päivänä, kuin päivänä – luulisin)
k) näitä kohtia voisi jatkaa loputtomiin, kuten myös joulun liputus kohtia

Minulla on oikeus olla viettämättä koko paskaa – Jihaa!

Kuten ”toiviskin” mainitsi minäkään en ollut lukenut koko viestiketjua (Joulu juhlista... masentavin. ), johon olin oman ensimmäisen viestini tarkoittanut, mutta vahingossa julkaisin ensimmäisen viestini uutena ketjuna.

Oikein hyvä, että siellä haudoilla käydään edes kerran vuodessa 😀! (muina aikoinahan ne pysyvät suht hoitamattomina ja joulussa on se hyvä puoli, että yleensä lumi peittää alleen 🙂👍) Sitäkään en kyllä ymmärrä. Mitä se hauta oikein merkitsee? Kuollut on kuollut ja parhaassa tapauksessa jo maatunut sinne koloonsa. Jos sitä edesmennyttä haluaa muistella, niin kai sitä voi tehdä muutoinkin, kuin vaan jouluna siellä haudalla? Täh!?

Sitten on vielä nämä Joulupuu ja Joulupata –keräykset. Onhan se hyvä, että joidenkin omatunto alkaa kaihertamaan, edes kerran vuodessa. Tai joku saa itselleen ”joulumielen”, kun saa osallistua näihin keräyksiin. Minun rahani menevät erilaisiin keräyksiin pitkin vuotta, eikä tarvitse etsiä sitä pientä kolkuttavaa ”jouluomaatuntoa”.

Ei me luovuteta joulunakaan – ei. Odotetaan, vain kuin kuuta nousevaa, että se loppuu, että ”normaali” arki voi taas alkaa.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 04.01.2010 klo 14:35

En lukenut ihan kaikkea mitä tässä ketjussa oli, mutta mitä tulee tähän joulu-ahdistukseen niin minulla se liittyi menneeseen elämään. Sen olen taakse jättänyt, enkä sitä enää halua: vertailua, kilpailua, toisten alas painamista, ilkeilyä, piruilua yms... sellaista oli minun niissä jouluissa joissa jouduin olemaan, koska olin lapsi ja koin tuskaisena sen, minkä toiset pitivät hyvänä pilana ja nauroivat. Minä kärsin. Sitä jatkui niin kauan kuin uskoin että jouluna pitää olla sen syntymäperheen joukossa. Kun viimein sain rohkeutta erkaantua ja aloittaa omannäköisen elämän ihan niinkuin sen halusin loppui ne ikävät joulutkin. Mutta monta vuotta kärsin jouluahdistuksesta yms.
Kummallista olis se että samassa perheessä, samoista vanhemmsita voi syntyäkin niin erilaisia ihmisiä omine tunteineen ja odotuksineen.
Nyt olen jo myöntänyt senkin että suurin osa joululauluista on markkinaihmisten keksimiä syyllisyyttä lisääviä tekemiseen ja haluamiseen pakottavia lurituksia. Oikein pakotetaan ajattelemaan mikä olisi se muka oikea joulunhenki ja viettotapa. Hassua katsoa tv:stä mainoksia missä honkarakenteiset viimeisen päälle hienot mökit luovat tunnelmaa aitoon jouluun! Niinpä, sitähän suurin osa ihmisistä haluaa: tavaraa, rahaa ja ihmettä joak ne antais!