Milloin pitää mennä lääkärille?
Hmmm… Minulla on hieman outo olo. En oikein tiedä miten aloittaisin tämän tarinan.
Kaikki alkoi, kun kihlatun kanssa meni suhde poikki vähän ennen vuoden vaihtumista. Hän sanoi, että haluaisi kokeilla siipiään. En takerru sen syvällisemmin eron syihin. Totean vain, ettei kyseessä ollut kolmatta pyörää. Kertaakaan emme ole huutaneet tai tapelleet. Meillä on ollut aina hyvät kommunikointi yhteydet toisiimme ja olemme pystyneet puhumaan todella vaikeistakin asioista.
Keskusteltuamme asioista tulimme päätökseen, että muuttaisimme erilleen. Itse muutin toiselle paikkakunnalle noin 20 km päähän lähemmäs työpaikkaani. Toinen vaihtoehto oli, että olisin muuttanut kotiseudulleni 250 km päähän. Asuimme noin kaksi viikkoa yhdessä, ennen kuin löysin sopivan heti vapaana olevan asunnon. Erilleen muuton hyväksyminen vei oman aikansa, ennen kuin kykenin edes etsimään asuntoa. Myös lyhyen muuttomatkan syynä oli se, että en halunnut menettää toivoa, ettemme palaisi yhteen. Myös Hän on sanonut, että tykkää minusta edelleen todella paljon, eikä itsekään tiedä mitä haluaa. Toisaalta Hän haluaa yhteen, toisaalta elää omaa elämää. Hänellä on ollut ennen suhdettamme todella huono suhde, jonka takia hän mm. joutui tekemään abortin. Hän on käynyt psykiatreilla ja eromme tähden Hän on työstään sairaslomalla ja käy psykiatrilla. Olen koko ajan ollut hänen tukena ja auttanut häntä erosta huolimatta. Hän on koko suhteemme ajan saanut masennuslääkitystä, välillä vahvempaa, toisinaan lievempää. Joka tapauksessa olen itse hieman sekaisin.
Tapaamme noin kerran viikossa toisiamme ja juttelemme asioista ja teemme asioita yhdessä. Harrastamme myös seksiä. Aluksi kaipasin läheisyyttä ja seksi Hänen kanssaan antoi sitä. Kuitenkin aina keskusteltuamme tuntui, ettemme voisi palata yhteen. Taas kun tapasimme, harrastimme seksiä. Ja huomasin, etten saanut häneltä hellyyttä ja läheisyyttä. Välillä hän silittää hiuksiani tai painautuu minua vasten ja tunnen rakkauden tunteen.
Näiden tapaamisten takia, seksin ja keskustelujen takia… Revin itseäni auki. Ja aina kun tekstaamme myöhään illalla, kerron hänelle pahasta olostani. Tiedän, että minun pitäisi hänen käydä terapiassa ja etsiä itseään, mutta… Minulla ei ole tällä paikkakunnalla yhtään ystäviä. Työkavereiden kanssa en uskalla puhua asioista, enkä kiusata ketään asioillani. Pidin juuri viikon sairasloman ja menin vanhempieni luo kotipaikkakunnalle. Se hieman auttoi, mutta palattuani takaisin pitäisi mennä töihin. Tapasimme jälleen tänään. Teimme sitä ja juttelimme. Taas hän kertoi ”…en tiedä itekkään mitä haluan…”, ”…sun pitäs panna jonkun kaa, niin mäki voisin…”, ”…sun pitäs mennä naisiin…”… Ja niin edelleen. Olen pikku hiljaa saanut kalasteltua todellisia syitä eroomme hänen puheistaan. Tilannetta kuitenkin pahentaa myös se, että itse en ole kovin sosiaalinen. Kuten edellä mainitsin, minulla ei ole kavereita, en käy baareissa (en ole absolutisti, mutta en vain pidä humalaisista, enkä siksi viinasta), enkä liiku missään.
Kun näitä kaikkia asioita miettii sisällään, ei osaa vuodattaa sydäntään kuin sille, jolle sitä ei saisi vuodattaa. En tiedä pitäisikö minun muuttaa kauas pois, pitäisikö minun keskustella lääkärin kanssa asioista. En jaksa uskoa, että auttaisi jutella lääkärille. En halua joutua ”sairaalakierteeseen”, jossa psykiatri keskustelee kanssani. En ole hullu, enkä pimeä. En pelkää satuttavani myöskään itseä, vaikka joskus nuorena eromasennuksessa niin teinkin. Tuntuu vain kovin tyhjältä asua yksin paikassa, jossa ei ole kuin työpaikka. Välillä tuntuu, että koko maailma sulkeutuu ja ahdistun. En enään jaksa itkeäkkään, olen jo itkenyt niin paljon. Olen tullut välinpitämättömäksi. Toisinaan tuntuu, että elämälläni ei ole enään päämäärää, muuta kuin lainojen maksaminen. Välillä töissä ahdistun. En haluaisi olla töissä, mutta teen pitkiä työpäiviä, koska en halua tulla yksin ”tyhjään” kotiin. Laihduin tammi-helmikuun aikana nelisen kiloa. Painan nyt sen verran mitä armeijaan mennessäni. Olen hoikistunut siinä määrin, että poskeni ovat lommollaan. Sain kilon verran itseäni takaisin sairaslomaviikon aikana. En kuitenkaan syö töissä mitään, enkä kotonani/kämpälläni pahemmin mitään. Olen huolissani itsestäni, mutten jaksa välittää.
Milloin pitää mennä lääkärille?