Jaksamista sulle "rikottu liian monta kertaa", toi on aina järjettömän vaikeaa jonkun aikaa. Mutta aika auttaa aina (kuten varmaan tiedät sanomattakin...) vaikkei siltä varmasti nyt tunnukaan 🙂🌻 .Olet vahva, kun olet antanut rakkaudelle vielä mahdollisuuden vaikeista kokemuksista huolimatta. Selviät kyllä tästäkin! Sitten en sen enempää mistään tiedäkään....
Itsekin olen suhteistani ajan kanssa selvinnyt, joskin omalla kohdalla tein jossain vaiheessa päätöksen, että nyt on vaan opeteltava elämään yksin, koska suhteeseen en näemmä syystä tai toisesta kykene (tai sitten mulle sopivia tyyppejä on äääärettömän harvassa, enkä voi luottaa, että sellaiseen elämänaikanani törmään). Muutama vuosi meni näin hyvin ja jopa helpotti ajatus, ettei "tarvitse" enää metsästää sitä oikeaa ja elää kuin puolikkaana omissa ja muiden silmissä. Kun sanoi ystäville, etten edes etsi itselleni miestä jakamaan elämää, loppui kyselyt ainaisesta "nooooh, mites rakkaudessa"...jne. Tämä helpotti jonkun aikaa. Tunsin ensimmäistä kertaa elämässäni, että riitän yksinkin - en ole PUOLIKAS yksin, olen kokonainen.
Mutta.
Mitä vanhemmaksi tulen, sen selvemmäksi alkaa käydä kuinka hankalaa elämä tulee olemaan jos on yksin.... Koko yhteiskunta pyörii perheiden ja pariskuntien ympärillä. Kaikki omanikäiset ystävät menevät naimisiin, saavat lapsia ja viettävät perhe-elämää. Siinä huomaa pikkuhiljaa miettivänsä kuumeisesti jokainen juhlapyhä ja loma, että mitäs sitä sitten tekisi - yksin - kun kaikki ystävät viettävät lomiaan perheineen.... Ja samalla vähenee koko ajan ne ystävät, joille voi soittaa milloin vain ja kertoa ilot ja surut (lapset pitää laittaa nukkumaan jne jne jne). Ei heillä yksinkertaisesti ole samalla tavalla aikaa (eikä tarvetta) puhua asioista kuin yksinelävällä. I get it.
Noh, voisi ajatella että homma olisi sillä selvä - pitäisi tavoitella normaalia, yleistä tapaa elää elämä TAI pitäisi olla kai jotenkin sitten vaan niin vahva, että selviäisi yksin.
Siinäpä sitten ongelma. Viihdyn kyllä yksinkin yllättävän hyvin, mutta kaipaan myös juttuseuraa yms. Mulla on myös pitkäaikaisia ongelmia - ajoittaista masennusta, ahdistuneisuutta, pelkoja - jotka varmasti vähintään kärjistyvät siitä syystä, että kohtaan elämän aika pitkälti yksin. Se on monesti järjettömän rankkaa. Kun kohtaan tavallista kuormittavamman elämäntilanteen nostaa nämä masennuksetahdistuksetpelot päänsä. Ja oon NIIN väsynyt siihen taistoon. Uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.
Tällä hetkellä pärjään jotenkuten näin, mutta en voi sanoa olevani onnellinen. Kaipaan seuraa, olen todella usein hirmu yksinäinen. Monesti mietin, että miksi en vaan kykene normaaliin suhteeseen niinkuin muut. Elämä ei silloinkaan olisi varmasti helppoa, mutta ihminen jonka kanssa jakaa kokemukset voisi tuoda elämään sitä puuttuvaa iloa, merkityksellisyyttä. Ehkä. Tai sitten ei. Ja siinäpä se mun pulma sitten onkin.... Jatkanko tällä tiellä, yritän rakentaa elämääni yksinelettäväksi, vai onko onni yksinkertaisesti mahdoton näin?