Minäkin olen sairastanut masennuksen, joka syveni vähitellen vakavaksi. Siinä vaiheessa olin lyhyen aikaa Lapinlahden sairaalassa depressiopotilaiden osastolla. Mikään ei jaksanut kiinnostaa, edes televisiota en oikein halunnut katsella. Jossain vaiheessa kuitenkin lääkitys alkoi ilmeisesti purra, koska osallistuin moniin terapiaryhmiinkin ja luin muutaman kirjankin (olen aina lukenut paljon). Hoitajien ja terapeuttien kanssa tuli erimielisyyksiä, ehkä jopa riitaakin. Myöhemmin minulla diagnostisoitiin epävakaa persoonallisuus eli siis sellainen, joka helposti ajautuu riitoihin muiden kanssa huonossa vaiheessa.
Yhdestä terapiasta sain jopa häädön, koska itkin ja tärisin ja se kuulemma häiritsi muita potilaita. Tunsin itseni tosi luuseriksi, joka ei pärjää edes sairaalassa muiden hullujen kanssa!
Paranemisprosessi oli pitkä, mutta käynnistyi toden teolla vasta kun palasin entiseen työhöni. Hyvin, hyvin hitaasti aloin siitä nousta ja toipumistani edesauttoi, että työkaverini suhtautuivat minuun kuten omaan entiseen itseeni eli terveminän identiteetti syrjäytti sen vanhan sairasminän. Näiden kokemusten pohjalta en voi muuta kuin suositella työssäkäyntiä kaikille, jotka suinkin siihen pystyvät. Sairaala ei ollut minulle oikea paikka, vaikka siellä aika mielenkiintoisia ihmisiä tapasikin.
Minua piti hengissä kolme asiaa: äitini rakkaus, lääkkeet ja ennen kaikkea: usko Jumalaan. Olen syvästi vakuuttunut kuolemanjälkeisen elämän todellisuudesta ja tämä vakaumus esti minua syvänkin epätoivon hetkenä tekemästä itsemurhaa. Olen aina ollut taiteellinen ihminen ja sairaalassa sain lohtua joistain piirroksista ja maalauksista, joita silloin tein. Eivät ne mitään häävejä olleet, mutta auttoivat nekin toipumisessa. Ei minulla tietenkään sellaisia resursseja ollut käytössä kuin nyt, mutta hyödynsin niitä vähiä, jotka olivat.
On erittäin vaikeaa antaa yleispäteviä neuvoja depressiosta selviytymiseen. Aika mielenkiintoinen kirja näistä asioista on Andrew Solomonin Keskipäivän demoni : masennuksen atlas. Sen kirjoittaja on itse sairastanut vaikean masennuksen ja haastatellut satoja muita saman kokeneita sekä perehtynyt laajasti alan kirjallisuuteen.
Myös muutamat ystäväni ovat sairastaneet depression eriasteisina, kaikki eivät mene lääkäriin diagnoosia saamaan. Kaksi nuoruudenystävääni yritti teini-ikäisinä itsemurhaa. Molemmat ovat edelleen hengissä ja heillä on kummallakin lapsia. En ikimaailmassa kertoisi näille nuorille, että heidän äitinsä ajatteli tappavansa itsensä heidän iässään. Totta se kuitenkin on. Yritin tietysti kovasti aikanani lohduttaa ja auttaa molempia ja huomasin samalla, miten mahdottoman vaikeaa se on. Toinen koki elämänsä tarkoituksettomaksi ihan niinkuin Sinäkin nyt, toinen oli onnettomasti rakastunut. Molemmat onneksi selvisivät. Nykyään emme enää puhu näistä asioista keskenämme, ne ovat nyt historiaa.
Kolmas ystäväni eli yhdessä miehen kanssa, joka teki myöhemmin itsemurhan. Hänen kanssaan olemme keskustelleet paljon. Hän on auttanut minua todella paljon elämässäni. Ikävä kyllä olin itse niin kokematon, kun hänelle tämä katastrofi sattui, etten paljonkaan kyennyt auttamaan häntä.
Sellaisen yleispätevän neuvon voin antaa kaikille masentuneille, että yrittäkää nousta ylös sängystä ja liikkua, erityisesti näin kaamosaikana. Liikunta auttaa ihmistä, vaikka psyyke olisi kuinka hajalla. Tämän tiedän omasta kokemuksesta, koska olen edelleenkin aika epävakaa, saan itku- ja raivokohtauksia, käyttäydyn lapsellisesti, mutta pystyn nykyään kokoamaan itseni ihan eri tavalla kuin ennen.
Tärkeintä on, ettei tee itsaria, vaikka sitä miettisikin. Tämä kuulostaa lattealta, mutta se on kuitenkin totuus. Odota seuraavaan päivään. Voi olla, ettei sitten enää niin teekään mieli. Ja hae apua!!!!