Mikä on tarpeeksi vastoinkäymisiä?
Tänään minä pitkän sinnittelyn ja räpistelyn jälkeen romahdin. Olen itkenyt itkemästä päästyänikin. Milloin elämä järjestyy? Järjestyykö se ikinä?
Koko 25-vuotinen elämäni tuntuu olleen yhtä selviytymistä hankaluudesta seuraavaan.
Minua koulukiusattiin yhdeksän vuotta. Vanhemmat erosivat riitaisasti, sairastuin syömishäiriöön teini-iässä jota sairastinkin sitten kuusi vuotta ja se melkein vei hengen. Sairauden ohella seurustelin useampia kertoja, mutta minut petettiin joka kerta. Pari vuotta sitten tapasin elämäni miehen; niin luulin. Viime syksynä selvisi, että hän on pettänyt minua jo vuoden ajan ja hänelle sekä uudelle naiselle on syntymässä tämän kesän lopulla lapsi..
Pitkän syömishäiriön aikana olin vuoroin töissä, koulussa tai sairauslomalla ja onnistuin tuona aikana sotkemaan raha-asiani vuosiksi eteenpäin. Kaikki säästöt menivät, luottotiedot menivät ja velkaannuin yli 30 000 euroa. Vaikka valmistun ensi vuoden alussa, jää palkasta kouraan vain muutamia satasia ulosottomenojen jälkeen. Velka on maksettu vasta yli 10 vuoden päästä ja luottotiedotkin palaavat vasta sitten.
Jouduin viimeisimmän eron jälkeen luopumaan ihanasta vuokra-asunnostani kun sitä ei ollut varaa pitää, myymään suurimman osan omaisuudestani ja muuttamaan siskoni sekä hänen miehensä taloon alivuokralaiseksi. En niinkään välitä materiasta, mutta tuntuu lähes nöyryyttävältä elää ilman mitään omaisuutta toisten nurkissa. En pysty muuttamaan vuokralle puuttuvien luottotietojen takia.
Osa-aikatöistä ja opintotuesta saatavat rahat loppuvat aina jo ennen kuun loppua kesken. Minulla on paljon ruoka-allergioita, ja iso osa pienistä tuloistani menee allergiavapaaseen ruokaan. Loppuosa menee bensaan, sillä nykyinen asuinpaikkani on maalla, 40 km päässä mistään asutuskeskuksista. Olen niin väsynyt miettimään joka ikinen päivä, mistä saan elämiseen välttämättömät rahat. Sosiaalitoimi ei auta, kokeiltu on.
Voisin toki luopua ainoasta asiasta, joka pitää minut hengissä; urheiluharrastuksesta. Se vain olisi viimeinen naula arkkuun. Sekin maksaa, mutta se on ainoa asia, jota tehdessäni en mieti ikävää elämääni.
Olen yksinkertaisesti väsynyt, surullinen ja kerta kaikkisen rikki kannatellakseni itseäni. Mietin jatkuvasti, mitkä ovat enää syitä elää? Tänäänkin pohdin, ajaisinko vain auton metsään kovasta vauhdista.
Tuntuu pahalta kirjoittaa tännekin ja viedä palstatilaa toisilta.