Mikä on itselle hyväksi?
Jos kärsii jännityksestä ja ahdistuksesta pahoin somaattisin oirein, joka ei lähde altistamisella pois, onko hyväksi jäädä kotiin, ettei tarvitse tuntea sitä tuskaa joka vie jatkuvasti pohjalle? Vai onko se kuitenkaan hyväksi jäädä kotiin, kun kuitenkin se tylsyys sieltä iskee kun tekemiset loppuu ja on ihan yksin pääkoppansa kanssa?
Kirjoitinkin tuonne sos.pelko-otsikon alle, että olen kokeillut apukeinoina jo vaikka mitä: kahtakymmentä eri lääkettä, kuutta eri terapiaa kahdeksan vuoden aikana, terveellistä ruokaa ja liikuntaa, meditointia, rentoutusharjoituksia, positiivista elämäntapaa ja altistamista vaikeille tilanteille. Tuntuu ettei mikään auta. Vai onko jokin keino vielä käyttämättä?
Ahdistus vaan tulee kerta toisensa jälkeen, kun ihmisten joukkoon menee, varsinkin yksin. Voiko luotetun ystävän lupauksen rikkominen saada aikaan pysyvän luottamuksen puutteen ihmisiä kohtaan? Elämäni romahti silloin, kun paras ystäväni jätti minut toisen vuoksi, ja toinen ystäväni petti luottamukseni pahemman kerran. En ole kuitenkaan päässyt ahdistuksesta yli, vaikka kaikille olen anteeksi mielessäni jo antanutkin.
En pysty olemaan rennosti oikein missään, muuten kuin kotona. Lääkkeiden olemattomaan apuun olen turhautunut monta kertaa ja paniikkipäissäni lisännyt tai laskenut annoskokoja, tai vaihtanut itsekseni edellisiin lääkkeisiin. Pienellä paikkakunnalla kun ei lääkäriä ole tavoitettavissa kuin kerran kuussa. En tiedä, mikä on hyväksi. Kohta taas päänuppi sekoaa, kun ei tiedä, pitäisikö aloittaa taas uusi terapia tai uusi lääkitys, vai mitä.