Mikä mua vaivaa?

Mikä mua vaivaa?

Käyttäjä Ritva2 aloittanut aikaan 20.07.2013 klo 00:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Ritva2 kirjoittanut 20.07.2013 klo 00:30

Avaudun täällä ensimmäistä kertaa. Otsikon mukaisesti en oikeasti tiedä, mikä mua vaivaa. Sydän on vain niin kovin raskas ja jostain syystä pelkään ihan suunnattomasti, etten saa enää pientä lastani kotiin.

Olemme olleet kesälomalla synnyinseudullani. Minä palasin jo kotiin, lapsi jäi vielä isänsä kanssa toiselle puolelle Suomea. Loma meni ihan hyvin siihen asti, että menimme tapaamaan lapsen isän äitiä. Tuo äiti, eli lapseni mummi on ollut minulle korvaamaton tuki ja turva ainakin seitsemän vuoden ajan. Hän on auttanut lapsen hoidossa ja ostanut lapselle vaatteita ja leikkikaluja. Kaikkein suurin apu hänestä on ollut silloin, kun hän on tukenut minua lapseni isän, eli hänen poikansa (jonka ammattilainen varmaan voisi kevyesti diagnosoida narsistiksi tai sosiopaatiksi) aiheuttamissa katastrofeissa. Hän on siis ollut minulle enemmän kuin ystävä, ehkä jonkinlainen kakkosäiti.

Vähän aikaa sitten tämä ihminen sai vakavan sairaskohtauksen. Henkiinjääminen oli ihme, joka kuitenkin toteutui. Kuntoutuminen on ollut hidasta, puhetta tulee jonkin verran ja pystyy liikkumaan pyörätuolilla. Kuitenkin sairaus aiheutti avioeron (puoliso ei jostain syystä kykene omaishoitajaksi, vaika ei paha ihminen olekaan) ja osittainen halvaantuminen aiheutti sen, ettei ennen käsillään paljon tekevä ihminen enää kykene entisiin harrastuksiinsa. Ja työt tietenkin loppuivat, eläkepäätös on jo tullut. Kaikki tämä on murentanut myös tämän rakkaan ihmisen henkisesti. Vierailumme aikana hän ilmoitti useasti, jopa lapsen kuullen, miten haluaisi kuolla.

Lievästi kehitysvammainen lapseni ei täysin ymmärrä mumminsa puheita, mutta mielialan hän ymmärtää. Lapsi vetäytyy sisäänpäin ja pahoinvointi näkyy. Minä yritin torjua mummin puheet mukavilla asioilla aina, kun huono hetki lähestyi. Tuo vaati jatkuvaa varuilla oloa, enkä silti aina onnistunut. Lisäksi sain kuulla ja ymmärtää, millaisen helvetin mummin sairastuminen ja puolison hoitovastuusta vetäytyminen oli aiheuttanut mummin toisen lapsen perheessä. Sekään ei oloa helpottanut.

Paluumatkalla (jonka siis tein yksin) minuun iski suunnaton ahdistus ja pelko lapseni kuolemasta. Näin unta, jossa kuljetin kuolleen isäni arkkua ympäri Suomea ja selvitin isäni mysteristä kuolemaa (oikeasti isäni kuolemaan ei liittynyt mitään mysteeriä). Nyt en enää pysty nukkumaan, sillä pelko lapsesta pitää hereillä. Lapsen isä on isänä ihan hyvä, tosin en aina luota hänen kykyynsä laittaa lapsen etua oman etunsa edelle. Olen aina pelännyt, kun lapsi on isänsä mukana pitkillä automatkoilla, mutta nyt pelko riistäytyy aivan kohtuuttomaksi. Kuulen lapsen huutavan äitiä, näen hänen katoavan veteen, kaatuvan portaissa tai voivan henkisesti pahoin.

Onko muilla vastaavassa tai raskaammassa elämäntilanteessa olleilla paha olo tai väsymys purkautunut näin? Haluaisin uskoa, että tämä on vain väsymystä tai muuta, mutta koko ajan pelkään, että tämä on vain etiäinen siitä, että jotain todella pahaa tapahtuu.
Ja kiitos sinulle, joka jaksat lukea. Jo kirjoittaminen auttoi.

Käyttäjä Puunlehti kirjoittanut 21.07.2013 klo 23:44

Kyllä valitettavasti mulla on saman tyyppinen tilanne. Tosi uuvuttava vaihe. Itse ajattelin pian kysyä apua mtt:stä jos ei lopu. Mä siis pelkään myös että lapselleni tapahtuu jotain pahaa.
Ensin oli tunne että mä kuolen. Oli hillitön kuoleman pelko. No nyt se sit onkin vähän muuttunut..😑❓
Sä olet kyllä kokenut kovan yhtäkkisen ikävän muutoksen. Elämä vähän yllättää. Se kai se ainakin itellä on ollut, kun on huomannut ettei tämä olekkaan pysyvää. Laukaisee masista ja näitä muita ajatuksia.😞

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 27.07.2013 klo 13:56

Ahdistaa ja pelottaa. Tuntuu että sekoan. Mielenterveyspuolen lisäksi tui
vielä toinen ongelma. Kävin lääkärissä kun kieltä ja koko suuta poltteli.
Kaiken lisäksi kyhmy äänihuulissa. Lääkäri sanoi että liittyy hiivatulehdukseen
johon sain lääkkeet. Ei se ole mihinkää kadonnut. Pelkään tietysti pahinta.
Olen yrittänyt olla tupakoimatta. Nikotiinitablettien avulla olen saanut
vähennettyä reippaasti tupakanpolttoa. Pelottaa mitä tämä on😑❓.Syöpäkö😞

Käyttäjä Puunlehti kirjoittanut 28.07.2013 klo 23:38

Voi ei. Toivottavasti saat kuntoon tulehduksen. Ja varsinkaan ei löydy muuta. Syöpä on inhottava kumppani. Toisaalta mun tutuilla joilla on ollut ovat hyvin selvinneet.