Mikä auttaa jaksamaan töissä?

Mikä auttaa jaksamaan töissä?

Käyttäjä Auringonkukkanen aloittanut aikaan 04.04.2018 klo 13:04 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Auringonkukkanen kirjoittanut 04.04.2018 klo 13:04

Hei! Olisiko teillä vinkkejä työssä jaksamiseen? Että työt ei uuvuttaisi liikaa ja jaksaisi olla vapaa-ajallakin pirteä? Itse en ole juuri nyt töisä, mutta mahdollisesti aloitan ensi kuussa.

Käyttäjä valonilo kirjoittanut 04.04.2018 klo 17:20

Jos mitenkään mahdollista niin sopivan mittainen työpäivä. Ainakin itsellä muu jaksaminen oli heikkoa, kun töissä olin 8h ja matkoihin meni 1.5h. Myöhemmin pääsin työhön jossa olin 6h/pv ja matkoihin meni 30min kävellen. Jaksoin aivan eri tavalla, harvalla taittaa semmoista mahdollisuutta tosin olla.

Muuten voisin suositella luonnossa liikkumista, vähentää stressiä, rauhoittaa ja voi saada mukavasti muuta ajateltavaa, vaikka sitten viikonloppuisin jos ei arkena mahdollisuutta tai ehkäpä pelkkä ulkona olo riittää.

Joku mukava harrastus mistä pidät, saa ajatukset muualle ja on jotain odotettavaa ehkä se saa innostumaan ja jaksamaan.

Koita hyödyntää parhaiten odotusajat päivässä jos sinulla sellaisia, itse tykkään toisinaan lukea kirjaa tai ota torkut. Mieleni rauhoitin välillä hengitysharjoituksella.

Muista juoda vettä päivän aikana.

Käyttäjä vaniljapulla kirjoittanut 05.04.2018 klo 08:43

Samoilla linjoilla olen valonilon kanssa. Lyhyemmät työpäivät (jos mahdollista), ulkoilu, omat harrastukset, monipuolinen ruokailu, riittävä uni sekä itsestään huolen pitäminen on tärkeintä jaksamisen osalta.

Kun itse olin vielä työelämässä (nyt sairauslomalla jo pidemmän aikaa), tykkäsin pyöräillä töihin. Siinä yhdistyy sopivasti liikunta ja työ, eikä rankankaan päivän jälkeen tarvitse enää miettiä lenkille lähtöä. Liikunta tulee ikään kuin sivussa työmatkoilla, eikä se itselläni tuntunut liian pahalta kun siihen tottui. Piristyi samalla mukavasti ennen töitä hengitellessä ulkoilmaa, vaikka olisikin ollut huonosti nukuttu yö takana.

Riittävä ruokailu ja veden juominen työssä on ehdoton, etenkin jos teet töitä jaloillasi. Jos pihistää ravinnosta, sen tuntee ensimmäisenä sillä ei jaksa keskittyä mihinkään. Eli riittävät eväät mukaan tai ruokailu jossain työpaikkaruokalassa, plus vesipullo työpisteen kylkeen on ehdotonta.

Tärkeintä jaksamisessa varmasti on se, että työasiat jäävät työpaikalle eivätkä missään nimessä seuraa sinua kotiin. Työ on työtä varten, vapaa-aika omia juttuja varten. Se on yllättävän hankala nykyaikana pitää mielessä, kun pitäisi aina olla tavoitettavissa.

Haluan kanssa korostaa että hyvä työyhteisö on kyllä kultaakin kalliimpaa! Jos työkavereiden kanssa natsaa, eivät välttämättä 8h päivätkään tunnu pahoilta. Itse olen aina voinut paljon huonommin töissä missä on paljon itsenäistä työskentelyä tai työskentelyä kotona, olenkin toisaalta tämmöinen seurallinen hölösuu. Tsemppiä sinulle töiden aloitukseen! 🙂🌻

Käyttäjä star-crossed kirjoittanut 05.04.2018 klo 17:34

Riippuu varmaan vähän siitä, että mikä työssä uuvuttaa. Oletko palaamassa vanhaan työhön vai aloittamassa uutta?

Tärkeää olisi, että uuvuttavaan tekijään puututtaisiin. Mieti, että mitkä asiat kuormittavat ja pyri keskustelemaan niistä työyhteisön ja esimiehen kanssa.

Huolehdi itsestäsi. Anna itsellesi aikaa palautua. Noudata terveellisiä elämäntapoja: syö terveellisesti, nuku riittävästi, harrasta liikuntaa. Vietä aikaa perheesi ja ystäviesi kanssa. Harrasta jotain itsellesi mielekästä.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 06.04.2018 klo 13:55

Olen ollut kuukausia sairauslomalla ja palaamassa kuukauden sisään töihin. Palaan osa-aikaisena (osasairauspäiväraha) kuukaudeksi ja sitten koko päiväiseksi. Palaan vanhaan työhöni jossa uuvuin täysin viime syksynä. Saa nähdä onko mikään muuttunut, tuskin... Esimieheni on sitä mieltä että työssä ei ollut mitään mikä minut uuvutti joten aika paska tilanne tulossa. Noh, päätin että kokeillaan ja jään heti pois jos yhtään tuntuu pahalta.