Samoilla linjoilla olen valonilon kanssa. Lyhyemmät työpäivät (jos mahdollista), ulkoilu, omat harrastukset, monipuolinen ruokailu, riittävä uni sekä itsestään huolen pitäminen on tärkeintä jaksamisen osalta.
Kun itse olin vielä työelämässä (nyt sairauslomalla jo pidemmän aikaa), tykkäsin pyöräillä töihin. Siinä yhdistyy sopivasti liikunta ja työ, eikä rankankaan päivän jälkeen tarvitse enää miettiä lenkille lähtöä. Liikunta tulee ikään kuin sivussa työmatkoilla, eikä se itselläni tuntunut liian pahalta kun siihen tottui. Piristyi samalla mukavasti ennen töitä hengitellessä ulkoilmaa, vaikka olisikin ollut huonosti nukuttu yö takana.
Riittävä ruokailu ja veden juominen työssä on ehdoton, etenkin jos teet töitä jaloillasi. Jos pihistää ravinnosta, sen tuntee ensimmäisenä sillä ei jaksa keskittyä mihinkään. Eli riittävät eväät mukaan tai ruokailu jossain työpaikkaruokalassa, plus vesipullo työpisteen kylkeen on ehdotonta.
Tärkeintä jaksamisessa varmasti on se, että työasiat jäävät työpaikalle eivätkä missään nimessä seuraa sinua kotiin. Työ on työtä varten, vapaa-aika omia juttuja varten. Se on yllättävän hankala nykyaikana pitää mielessä, kun pitäisi aina olla tavoitettavissa.
Haluan kanssa korostaa että hyvä työyhteisö on kyllä kultaakin kalliimpaa! Jos työkavereiden kanssa natsaa, eivät välttämättä 8h päivätkään tunnu pahoilta. Itse olen aina voinut paljon huonommin töissä missä on paljon itsenäistä työskentelyä tai työskentelyä kotona, olenkin toisaalta tämmöinen seurallinen hölösuu. Tsemppiä sinulle töiden aloitukseen! 🙂🌻