Moi! Itse koen olevani tietynlainen naisvihaaja (mies) ja luulen tietäväni syyn siihen. En usko, että selitys terve88 nimimerkin miehen naisvihamieliseen asenteeseen löytyisi miehen aikaisemmista parisuhteista, itselläni selitys ainakin löytyy kauempaa, lapsuudesta. Äitini on telaketjufeministi, joka on kasvattanut minut maailmaan, jossa naisten epätasa-arvoa vastaan on taisteltava niin kauan, että naiset pääsevät reiluuden vuoksi niskan päälle. Tasa-arvokeskustelut ja feministinen ideologia on siis juurrutettu minuun jo äidinmaidossa. Tämän lisäksi äitini on aina jaksanut muistuttaa meitä lapsia siitä, että miesten käytös on huomattavasti useammin törkeätä kuin naisten. Hän on ihmisenä erittäin avulias, lempeä ja kasvatus oli hyvin vapaamielistä ja sallivaa. Omassa parisuhteessaan hän kuitenkin alisti vielä kiltimmän isäni palvelijakseen ja oman elämänsä työkaluksi. Siinä suhteessa opin pienestä pitäen mallin, joka tähtäsi naisten ylivaltaan. Uskon, että tämä on tehnyt minusta misogynistin, joka tiedostamattaan kapinoi äitini agendaa vastaan kohdistaen viattomiin naisiin sitä kaunaa, jonka tällainen kasvuympäristö oli omiaan aiheuttamaan. Olen ollut pienestä pitäen isäni poika, rakkauteni isääni kohtaa on ylitsevuotavaa. Olen lapsesta asti toiminut isäni tukena ja puolustajana. Nyt olen viimein huomannut, että asenteeni naisia kohtaan on kieroutunutta. Olen aiheuttanut toiminnallani lukemattomille naisille kärsimystä ja hakannut toistuvasti päätäni seinään kykenemättä ymmärtää naisten ajattelua ja käyttäytymistä. Nykylainsäädännön puitteissa jotkut tekoni laskettaisiin rikoksiksi. Ja ovathan ne törkeitä juttuja ollet. Tällaisesta taustasta lähtien jatkan matkaani kohti tasa-arvoista maailmaa, jossa opettelen näkemään naiset puhtaina, irrallaan äitini ällöttävästä ideologiasta. Hän jatkaa edellen hienoa työtään tasa-arvon edistäjänä, projekteja on maailman äärissä asti, siellä, missä näisten ja tyttöjen hätä on suurin. Arvostan suuresti hänen työtään. Silti hän edelleen kyykyttää isääni, rakkainta ihmistäni omien poikieni lisäksi. Tulen seisomaan isäni rinnalla aina elämän loppuun asti. Minulla on vielä kova työ oppia sisääntakennetusti, että lähes kaikki naiset ovat aivan reiluja, toisin kuin äitini, joka on piilomisandristi.
Uskon siis, että usein naisten misandria on peräisin lapsuudesta, jossa tyypillisesti isä on kohdellut äitiä kaltoin. Samoin miesten misogynia juontaa usein juurensa lapsuuteen, jossa isä on ollut äidin tossun alla.
Olennaista miehen tervehtymiselle on siis tunnistaa kauna ätiä kohtaan ja myöhemmin tunnistaa oma kauna kaikkia naisia kohtaan. Itse olen edelleen tässä prosessissa, enkä usko että koskaan paranen tästä täysin. Vaimokseni valitsin isän rakkaudessa kasvaneen naisen. Hänen lapsuudessaan äiti oli kamala, epäreilu vähän eri tavalla. Meitä yhdistää turvallinen luottamus isään äidin asemesta ja tietynlainen epäluuloisuus kaikkia naisia kohtaan. Toivon, että edes meidän lapsemme oppivat tasapainoisesti luottamaan molempiin sukupuoliin.