Mies, lapset, opinnot ja masennusongelmat
Hei,
Olen uusi kävijä täällä, ja ajattelin kertoa omasta tilanteestani samalla huhuillen, että onkohan muilla vastaavanlaista elämäntilannetta ja mielen kanssa pulmia…
Itselläni on mies ja kaksi pientä lasta. Töissä en ole pitkään aikaan ollut, vaan olen lähinnä opiskellut. Nyt pyrin saamaan graduani valmiiksi, jotta vihdoin valmistuisin. Uuvuin kunnolla noin viitisen-kuutisen vuotta sitten. Myöhemmin hain apua ja todettiin keskivaikea masennus. Sen kanssa olen sitten kamppaillut ja terapiassa pyrkinyt ymmärtämään, mistä mielenmaisemani ja väsymykseni johtuu. Taustalla on läheisen sairastumista, kun oli oma itsenäistymisaika, kova sisäinen vaatimustaso, teininä koettua ilkeilyä, vanhempien jättäminen yksin liian aikaisin ja niin edelleen. Syitä on monia, ja niistä ehkä isoin itselleni on huono itsetunto tai itseluottamuksen puute, itsensä alituinen epäileminen ja ”hukassa oleminen.” Ne aiheuttavat ahdistusta, kovaa jännitystä, unettomuutta ja nyt konkreettisesti esimerkiksi gradua on hyvin vaikea kirjoittaa. Vaadin koko ajan itseltäni liikaa ja en luota itseeni, enkä siihen, mitä teen.
Äitinä olen onnellinen lasteni kanssa, ja heidän takia jaksankin paremmin. Toisinaan tosin tunnen syyllisyyttä, kun isompi lapsistani on hoidossa ja nyt graduni loppuun saamiseksi pienempikin on osan päivää hoidossa. Tulee nopeasti kuuluisa ”huono äiti”-olo. Lasten takia jaksan kuitenkin yrittää positiivisesti mennä eteenpäin ja heidän kanssaan koen suurimpia ilon hetkiä elämässä tällä hetkellä.
Miehen kanssa taas menee vaihtelevasti, mikä osaltaan johtuu arjen pulmista sekä työn, perheen ja minun opiskeluni yhdistämisestä. Välillä on mukavaa ja auvoisaa, mutta toisinaan tuntuu, että haluaisi erota ja järjestää oma elämä kuntoon. Ripustaudun herkästi mieheeni ja haen hänestä liiaksi turvaa pahaa maailmaa vastaan. Samalla itseni kanssa menen herkästi hakoteille. En tiedä, mikä on oma tunteeni ja koska toteutan jonkun muun tunteita tai tavoitteita (miehen, vanhempieni, yleisesti muiden ihmisten). Ihmisten kommentit saatan ottaa vaatimuksina ja odotuksina minua kohtaan. Tunteen tasolla koen tekeväni väärin, jos en huomioi kommentteja tai ala toimia niiden mukaan. Olen ikään kuin pingispallo, joka pomppii sen mukaan, mihin sysätään: Jos joku sanoo, ”Menisit töihin ja jättäisit opiskelut” saatan alkaa toteuttaa tiedostamattomasti sitä, ja olen aivan hukassa lopulta. Tähän liittyy jännittäminen ja tiettyjen sosiaalisten tapahtumien karttaminen erilaisten vaatimusten esittämisen pelossa. Järjellisesti ajatellen tiedän, että edellisenkaltainen toiminta on tuhoisaa itselleni. En tavallaan tiedä täysin itse, mikä minulle on hyväksi ja mikä ei, mitä haluan ja mitä en.
Ajattelen, että minun on ryhdistäydyttävä, saatava opintoni loppuun ja haluaisin itselleni jonkinlaisen ”oman jutun” – työtä ulkona kotoa. Väsyn ja kuormitun muutoin, sillä olen liikaa oppinut miellyttämään muita ja unohtanut ajatella, mitä oikeastaan itse haluan. Se ei vieläkään ole itselleni selvää. Ihmisten parissa olen omimmillani, joten sellaiseen toimintaan haluan osallistua.
Mieltäni siis askarruttavat monet asiat. Päällimmäisenä tavoitteenani nyt on saada opinnot loppuun unohtamatta äitinä olemista ja parisuhdettakaan. Gradun kirjoittamisessa on suuria ongelmia, koska itseluottamukseni on huono, ja epäilen sitä, mitä kirjoitan. Sen haluaisin kuitenkin saada tehtyä, jotta voisin saada opiskelut päätökseen. Voisin sitten yrittää saada jonkinlaista työtä – itsenäisyyttä ja ”oman jutun.”
Onkohan täällä muita samanlaisessa elämäntilanteessa? Keskustelen tietysti mielelläni erilaisissa elämäntilanteissa olevien kanssa, koska ongelmathan ovat varmasti yleisellä tasolla melko samanlaisia.
S 🙂🙂🌻