Mielisairas lähisukulaisensa omaishoitajana? Oikein vai väärin?

Mielisairas lähisukulaisensa omaishoitajana? Oikein vai väärin?

Käyttäjä Adele aloittanut aikaan 29.05.2011 klo 10:36 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Adele kirjoittanut 29.05.2011 klo 10:36

Tässä kysymykseni – olenko siis täysin terve vai sairaudentunnoton – jota olen kysynyt itseltäni siitä saakka kun jouduin pakkohoitoon. Olen sitä mieltä, että jos olisin sairas, niin jollakin tasolla sen ymmärtäisin, vaan kun olen terve. Ja lääkkeistä vointini meni hirveän huonoksi ja sain mitä kummallisempia oireita. Koska kärsin rankoista tuki- ja liikuntaelinongelmista ja psyykenlääkkeet jäykistävät koko kropan niin kiputilani olivat hirvittävät. Lääkkeiden syöttämisellä tulin siis fyysisesti kidutetuksi.

Olen siis vakavasti mielisairas. Tilanteeni on kuitenkin nyt se, että ihminen, joka toimitti minut hoitoon asuu nyt luonani talossaan olevan putkirempan vuoksi. Ja hän on aivan sekaisin. Soittaisin jonnekin ja pyytäisin toimittamaan hänet hoitoon, sillä minulle hänen hoitamisensa on liikaa. Mutta pelkään, että siinä kävisi niin, että itse joutuisinkin pakkohoitoon. Tuo hoitamani ihminen on jo todella vanha. Hankin hänelle ruoat, laitan ruoan, siivoan, pesen hänet ja kuuntelen hänen sekopäisiä juttujaan aamusta iltaan. Hän haluaa nukkua vieressäni (parisängyn toisessa sängyssä). Ja jos hän ei ole luonani niin hän soittaa minulle 2-3 kertaa päivässä, vaikka ei ole mitään asiaa. Haluaisin olla rauhassa edes vähän. Ja haloo, siis minä olen se joka olen mielisairas ja nyt olen joutunut henkilön omaishoitajaksi, joka on minut – terveen ihmisen – toimittanut hoitoon omien sekopäisten ajatustensa vuoksi tms. (Voiko kukaan tällaista edes ymmärtää?)

Minulle ovat vuosien varrella ulkopuoliset tahot sanoneet ja varoittaneet:
1) olet ainoa terve henkilö tässä perheessä
2) vanhaa ihmistä ei voi muuttaa ja jos perheessä on yksi sairas (esim. äiti) niin muut oireilevat – kyllä, sisarukseni ovat aivan outoja ja isä tehnyt itsarin
3) varo kaikkea yleistä psyykenhoitoa, he ymmärtävät sinut heti väärin ja ovat sinulle vaaraksi
4) olet lahjakas ihminen, jolle pitäisi antaa kunnon töitä eikä pitää toimettomana (kirjoitettu paperille)
5) et ole psykoottinen, mutta sinulla on samankaltaisia oireita kuin kidutetuilla ihmisillä (kirjoitettu paperille)
6) tutut sanoo, jos sanon olevani vakavasti mielisairas, että jos sinä olet sairas niin kukaan ei ole täällä terve.

Ja näin tässä on nyt sitten käynyt, että minusta on tehty vakavasti mielisairas. Minulla oli kyllä rankkoja rahavaikeuksia ja söin perunoita ja puuroa puoli vuotta. Mutta nyt siis yhä mietin olenko minä todella sairaudentunnoton mielisairas – vai täysin terve! Oloni on siis koko ajan ollut täysin samanlainen vuodesta 2004 – joten olisin siis ollut psykoosissa jatkuvasti tuosta ajankohdasta saakka. Mitään muutosta minussa ei ole tapahtunut.

Kovia kolhuja ja traumoja minun pyörittämiseni laitoksissa on aiheuttanut, se on tosiasia. Ja mitään sellaisia oireita minulla ei ole ollut, joita minulle on yritetty opettaa hoidon aikana jossakin psykoedukaatiossa. Järkyttävää!

Onko muita mielisairaita, jotka toimivat kummallisten lähisukulaistensa omaishoitajina?
Onko muita, jotka miettivät, että ovatko täysin sairaudentunnottomia, raskaasti mielisairaita – vai täysin terveitä?

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 05.06.2011 klo 17:30

En toimi omaishoitajana, mutta tiedän mitä tarkoitat. Siinä voisi meilläkin käydä noin. Ainoa mitä tilanteessa voit tehdä on saattaa teidät molemmat hoitoon ja antaa sitten hoitohenkilökunnan seurata ja päättää kumpi teistä on se sairas.