mielipiteitä masennuslääkkeistä

mielipiteitä masennuslääkkeistä

Käyttäjä Linoge aloittanut aikaan 10.01.2008 klo 12:29 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Linoge kirjoittanut 10.01.2008 klo 12:29

moi

mä sain omalta terapeutiltani neuvon käydä lääkärillä ja koittaa jotain masennuslääkettä pienin annoksin nostamaan mielialaa ja pääsemään takas jaloilleen (takana elämän kovin vuosi).
välillä tuntuu että en mä tarvitsis mitään lääkettä mutta välillä alakulo valtaa mielen, oon huomannu vaikeutta tarttua asioihin ja pinna on käytännössä lähes olematon.
se askarruttaa että miten jos jotain valmistetta kokeilee niin jos sitten ei halua käyttääkkään palautuuko kaikki ns.normaaliksi kuten ennen lääkkeen aloittamista.
ja toinen asia jääkö niihin koukkuun tai muuttaako ne elimistössä joitan pysyvästi jotka ei palaudu lopettamisen jälkeen (esimerkiksi seksihalut,ruokahalu jne )..
toivottavasti joku vastaa ja ymmärtää mitä yritän kysyä 😉

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 10.01.2008 klo 18:16

taisin saada otetta kysymyksestäsi, mutta en taida osata antaa oikeaa vastausta, koska lääkkeet reagoi jokaisella ihmisellä erilailla.
vaikutus on siis yksilökohtaista, vaikutukset, haitat, se jääkö koukkuun vai ei?
itse olen syönyt vuosikaupalla masennuslääkkeitä ja en voi yhtään parenmin. en koe saavani yhtään apua, mutta joka kerta, kun päätän lopetaa niin alkaa olo huonontua entisestään parissa päivässä. et se niistä puheista, että kun kerran aloittaa voi lopettaakin. ei ole niin helppoa.
mutta varmasti on ihmisiä, joilla kaikki toimii hyvin ja saavat apua.
melkein sanoisin sinulle, että lääkäri osaa helpoten sinulle määrittää tarpeen käyttää/vai ei.
voimia sinulle ja ikävä, etten osannut muuta, kuin hämmentää lisää sinua. saat varmaan muitakin vastauksia

Käyttäjä kevät 2007 kirjoittanut 11.01.2008 klo 11:50

Hei Linoge!
Kyselit masennuslääkkeistä. Minulla on kokemuksia kolmesta eri kerrasta, joka kerralla eri lääkitys. Kaikista on ollut erilaisia vaikutuksia, myöskin sivuvaikutuksia. Olen kokenut kuitenkin niiden auttavan masennukseen. Koukkuun en ole jäänyt. Kaksi ensimmäistä kertaa lopetin hitaasti vähentäen. Viimeisen kerran jouduin lopettamaan runsaan kuukauden käytön jälkeen kuin "seinään", kun on vielä tälläkin hetkellä selvittämätön fyysinen oireilu. Viimeisestä lääkkeestä tuli kaikkein voimakkaimmat sivuoireet ja siksi se piti lopettaa, jotta pystyttäisiin selvittämään mikä on mahdollisen sairauden (ei masennuksen) ja mikä lääkkeen aiheuttamaa oireilua. Viimeinen lääkitys määrättiin lähinnä neuropaattiseen kipuun, mutta sillä on myöskin mielialaan vaikuttava ominaisuus.

Vaikka tällä hetkellä tilanteeni on "epämääräinen", voin sanoa hoidettavien masennusjaksojen välillä elämäni palautuneen normaaliksi. Masennuslääkkeet ovat auttaneet ja toimintakyky sekä elämänilo palautunut.
Tsemppiä sinulle! 🙂👍

Käyttäjä Sasaki kirjoittanut 27.01.2008 klo 11:18

Kerron omia kokemuksia. Olen käyttänyt erilaisia lääkkeitä masennuksen ja nyt manian hoitoon. Kyllä lääkkeet helpottaa oloa. Erilaisissa lääkkeissä on erilaisia sivuoireita. Kaikki kokeilut eivät ole päättyneet haluttuun tulokseen. Mutta mulla on sitkeä lääkäri joka nyt on löytänyt aika hyvän yhdistelmän.

Pelkän masennuslääkkeen kykenin joitakin vuosia sitten jättämään aika helposti pois. Joksikin aikaa olo muuttui ehkä herkemmäksi ja itkuisemmaksi mutta se helpotti. Masennus oli silloin poissa. Samalla myös ahdistukseen käyttämäni bentso jäi ihan huomaamatta pois ja unilääkkeenkin lopetin.

Nyt ei ole lääkkeiden lopettamisen aika. Tarvitsen ne ja pysyn jokseenkin toimintakykyisenä ja saan nukuttua hyvin. Unilääkekin on lääkärin kanssa sovittu joka illaksi jotta uni rytmi pysyisi kohdallaan.

Sivuoireita on mutta mulla on melko iso annos neuroleptiä ja kahta masennuslääkettä ja tiedän että kaikkea ei enää koskaan voi purkaakaan. Tarvitsen ne luultavasti loppuikäni. Mutta aattelen sen vaan niin että niinhän lääkkeitä tarvii moneen muuhunkin krooniseen sairauteen. Minusta lääkkeet eivät ole persoonallisuuttani muuttaneet mitenkään, ehkä vähän latistaneet jotain tunteita mutta näin on joka tapauksessa helpompaa.

Mutta tosiaan lääkäri on siinä paras apu ja asiantuntuija 🙂