Mielikuva ja rentoutus harjoitus-kokemuksia

Mielikuva ja rentoutus harjoitus-kokemuksia

Käyttäjä saheisa aloittanut aikaan 16.08.2011 klo 21:52 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saheisa kirjoittanut 16.08.2011 klo 21:52

Olen 20-vuotias nainen. Kärsin jännittämisestä ja panikoin päivittäin. Eniten työpaikalla, kaupassa käydessä ja julkisilla paikoilla liikkuessani. Olen epävarma ja minulla on huono itsetunto. Näin lyhyesti.
Olen käynyt psyk.sairaanhoitajan luona muutaman kerran juttelemassa. Hän ehdotti minulle mielikuva ja rentoutus harjoituksia. Onko näistä harjoituksista kenelläkään kokemusta? Voiko näistä saada apua ”pahaan oloon”?

Käyttäjä repukka kirjoittanut 17.08.2011 klo 15:26

Kyllä on kokemuksia ja hyviä sellaisia. Minulla on toisinaan paniikkioireita. Ahdistus on myös tuttu kumppani. Molempiin auttaa minulla hengittäminen. Kun olo alkaa olla tukala. Huokaisen syvään ja sitten hengitän muutaman kerran rauhassa. Samalla saatan laskea hengityksiä tai sitten vain tunnustelen, miten ilma virtaa sisään ja ulos ja samalla kuvittelen, kuinka rauha virtaa sisään ja kaikki tuska ulos. Tämä auttaa silloin, kun ikävät tunteet eivät vielä ole hirvittävän voimakkaita.

Olen myös hiukan kokeillut mindfulness-rentoutusharjoituksia ja nekin ovat tuntuneet hyvältä. Auttavat aina jonkun aikaa. Kannattaa kokeilla. Olen kuullut monenkin sanovan, että on saanut noista apua.

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 17.08.2011 klo 23:56

Voi saada ja kannattaa tehdä, mutta omaa oloa kuunnellen.

Itse sain aikanaan apua rentouttavasta musiikista. Kohtuus siinäkin kannattaa pitää 🙂

Käyttäjä xenija kirjoittanut 19.08.2011 klo 16:04

Minulla on ollut myös ahdistusta ja paniikkihäiriö. Pahimmillaan, ei muu kuin lääkkeet auttanut. Nyt olen vuoden käynyt (ja jatkan nyt syksyllä) mindfulness-meditation-ryhmässä. Siellä oppimani rentoutusharjoitukset ovat auttaneet paljon. Varsinkin nukkumaanmeno on minulle hankala, on vaikea rentoutua, ajatukset pyörii, ahdistaa huominen jne. Silloin otan käyttööni hengitystekniikat. Eikä kestä kauan ennen kuin tuntee niiden "tehon".
Olen myös huomannut että ne voivat tepsiä kun on kaaos päällä, esim kotona, kaupassa tai työtä tehdessä. Kun tuntee että nyt on liikaa kerralla. Silloin taas lasken hengityskertoja ajattelematta mitään muuta, pysähdyn hetkeksi. Yleensä se pysäyttää sen kaoottisen ajattelun ennen kuin se pääsee liian isoksi.
Joten voin kyllä suositella mielikuva ja rentoutusharjoituksia, oli se sitten yogaa, mindfulnessia tai mitä vain. Mitä kullekin sopii..

Käyttäjä väsynyt5 kirjoittanut 20.08.2011 klo 09:32

Hei,
rentoutusharjoitukset (cd:llä mindfullness-harjoitukset) ovat auttaneet jonkin verran. Oppii ainakin tuntemaan kehoaan eli minkälaisilla fyysisillä oireilla ahdistus- tai
paniikkikohtaus alkaa, eikä hätäänny niin paljon. Harjoituksia pitäisi tehdä päivittäin että keho ja mieli oppii rentoutumisen taidon. Niistä on varmaan hitaasti ajan kanssa todella paljon hyötyä🙂👍
Mutta minun kokemukseni mukaan äkilliseen, pahaan ahdistus- tai paniikkikohtaukseen ei auta muu kuin lääke.

Käyttäjä saheisa kirjoittanut 07.10.2011 klo 20:33

Kiitos vastauksista🙂
Olen tehnyt näitä harjoituksia nyt itsekin 3-5 kertaa viikossa n.2kk, aina ennen kuin menen nukkumaan. (muutamia erilaisia cd-harjoituksia) Ja olen kyllä huomannut niistä olevan apua. Jotkut päivän tilanteet ovat helpottuneet ja ainakin pää tyhjenee "ikävistä" ajatuksista ja uni tulee helpommin. Aion jatkaa harjoitusten kuuntelua🙂

Käyttäjä ElämänValo kirjoittanut 08.10.2011 klo 01:14

En ehkä täysin ymmärtänyt aihepiiriä, mutta kerron nyt jotakin mitä itse olen käyttänyt aikoinaan.

Välillä ajatukset pitivät minua hereillä. Saatoin surra jotain, tuntea suuttumusta jonkun asian takia, olin liian levoton nukkumaan kun jotain kivaa tiedossa jne. Koitin välillä sammuttaa "mielen kohinan" kahdella tavalla:

1) Starwars ykkönen leffassa oli kohtaus kun Obi wan kenobi(?) kuolemantähdellä koitti sammuttaa superaseen virrat pois rauhallisesti kääntämällä isoja vipuja. Kun yhtä vipua käänsi, niin ääniefekti oli miellyttävän rauhallinen ääni kun suuri kone alkaa sammumaan. Tätä vipua olen koittanut kuvitella myös mieleni osalta eli kuvittelen, että nyt käännän vipua joka vaikuttaa mieleeni ja se sammuu (menee nukkumaan), jolloin kohina loppuu. Usein tämä auttoi hetkeksi ja jouduin useampaan kertaan kuvittelemaan sammuttamisprosessia uudestaan. 🙂

2) Koitan kuvitella tyhjää tai vain näytönsäästäjän avaruus teemaa. Siis sellaista tylsää, "mitään järkevää elämää ei ole eikä tule" näkymää. Ehkä siinäkin oli sanomana karata kauas pois ongelmista ja kukaan ei uhkaa milläänlailla mieltäni.

http://www.youtube.com/watch?v=0714IbwC3HA