Mielialalääkkeiden sivuvaikutukset (emetofoobikolle..)

Mielialalääkkeiden sivuvaikutukset (emetofoobikolle..)

Käyttäjä emmie aloittanut aikaan 17.03.2009 klo 16:27 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä emmie kirjoittanut 17.03.2009 klo 16:27

Eli onko olemassa mahd. mitään ahdistusta lieventävää/masennus/paniikkikohtaus lääkettä, jossa ei sivuoireena ole pahoinvointia??

Kärsin emetofobiasta (=oksentamisen pelosta) ja pahoista paniikkikohtauksista ja ahdistuneisuudesta ja tuskaisuudesta. Lääkkeitä ollaan suunniteltu, mutta en tiedä miten selviäisin kun uusissa lääkkeissä on sivuoireena tuo kamala pahoinvointi, ja olen monelta kuullut miten on tullu ykäiltyä kaiken maailman cipralexien ja cipramilien kanssa.. Päällimmäinen ongelma on siis kuitenkin nuo paniikkikohtaukset.. Psykiatri ei juuri osannut sanoa että onko mitään lääkettä mistä ei pahoinvointia tulisi, mutta siispä kysynkin, että onko?

Jostain joskus oisin lukenu että mirtatsapiini niminen lääke ois semmonen joka ei hirveesti aiheuttaisi pahoinvointia, ja joskus sitä jopa käytettäisiin toisten lääkkeiden rinnalla pahoinvoinnin lieventämiseen, mutta onko se nimenomaan masennuslääke, eli ei käy paniikkihäiriön hoitoon?

Väsyminen, lihominen, ruokahalun kasvu/ruokahaluttomuus, kuiva suu, akne yms. tervetuloa vaan 😀 kunhan ei tulisi ykättyä!!

Käyttäjä Cella kirjoittanut 17.03.2009 klo 16:38

Kyllä mirtazapinkin aiheuttaa pahaa oloa, mutta kaikkihan on kovin yksilöllistä. Mikä toiselle toimii kuin unelma, toinen viettää 2vko pää pöntössä. Ja vaikka mulla oli tooooodella kamala olo kun aloittelin lääkitystä (sepram silloin), en silti oksentanut kertaakaan. Oli vaan etova olo.

Tsemppiä!🙂👍

Käyttäjä Adrienne kirjoittanut 17.03.2009 klo 19:24

Luontaislääkkeistä kamomilla ja sitruunamelissa rauhoittavat vatsaa ja elimistöä eivätkä aiheuta pahoinvointia. Itselleni ainakin on ollut sitruunamelissateestä apua paniikeissa, kunhan muistaa juoda teetä päivittäin. Se auttaa pahoinvointiinkin 🙂👍

Käyttäjä Navajo kirjoittanut 18.03.2009 klo 18:02

Hei!

Tuo pahoinvointi on varmaan niin yksilöllinen asia (niin kuin muutkin sivuvaikutukset), kun on kyse mielialalääkkeistä. Ensimmäinen mielialalääke, joka mulle aloitettiin v.2000, oli Cipramil (eli Sepram, sitalopraami). Silloin sain ohjeeksi aloittaa sen ensin puolikkaalla annoksella. Lääkäri sanoi, että jos tulee sivuvaikutuksia, niin ne menee tavallisesti ohi parissa viikossa. Taisin syödä viikon ajan 10mg ja sitten siitä eteenpäin 20mg. Eikä tullut mitään pahoinvointia koko aikana. Ja sen jälkeen mulla on ollut Zoloft ja Fluoksetiini, eikä niistäkään pahoinvointia. Ilmeisesti paniikkihäiriöön ja ahdistukseen käytetään kuitekin isompia annoksia(?), joten siitä en sitten tiedä, että tuleeko haittoja silloin helpommin.

Mutta sääntönä on kai se, että mitä hitaammin annosta nostaa sopivalle tasolle, sitä vähemmän tulee sivuvaikutuksia alussakaan.

Jos vaikka uskaltaisit kokeilla? Ei voi tietää, miten käy, mutta jos on mahdollisuus siihen, että elämä helpottuu ja muuttuu siedettämmäksi, niin kannattaisiko ottaa riski? Jos vaikka saisit jonkun läheisen henkiseksi tueksi ja turvaksi ensimmäisiksi päiviksi?
Varmasti luontaistuotteistakin voi olla apua, mutta jos tilanne on kovasti hankala, niin niissä ei usein "tehot" riitä.

Rohkea on se, joka pelkää ja voittaa pelkonsa. Ei se, joka ei pelkää lainkaan...! Tsemppiä!
🙂🌻

Käyttäjä nooramoi kirjoittanut 23.05.2009 klo 18:47

Moi!

Itsekin olen emetofoobikko,ollut varmaan kahdeksanvuotiaasta asti.
Syön paniikkihäiriöön Sertralin 50mg (sama kuin Zoloft,eri nimi vain)
Alussa pelkäsin itekin pahoinvointia ja ajattelin ett apua kohta oksennan.
Mutta missään vaiheessa ei yhtään oksettanut,oli vain sellanen ällöttävä olo ja maha meni sekasin. Sun kannattaa kysyä Sertralinia, se on mulla auttanu tosi paljon paniikkihäiriöön. Ei oo ollu kohtauksia ollenkaa helmikuun -09 jälkeen. 🙂

Käyttäjä meebu kirjoittanut 25.05.2009 klo 10:31

Sivuvaikutukset on todellakin yksilöllisiä... Mulla on kokeiltu Mirtazapiinia ja siitä tuli hirvee pahoinvointi ja oksentelu, joka ei helpottanut ennen kuin lääkitys lopetettiin (siis sivuvaikutuksethan pitäis hellittää kun elimistö tottuu lääkkeisiin). Menin siitä niin heikkoon kuntoon, et lääkitys lopetettiin. Tosin lääkäri ei osannut sanoo, oliko kyseessä allerginen reaktio vai poikkeuksellisen voimakas sivuvaikutus.

No, sit Cipralexia siedin hyvin, mut se ei tehonnut mun masennukseen, joten sekin päätettiin vaihtaa... En edes muista mitä kaikkia lääkkeitä mulle on kokeiltu... on ollut paljon allergisiakin reaktioita...

Kuitenkin viimeisin kokeilu, tämänhetkinenkin lääke on Efexor. Siinä varoiteltiin vaikka mistä voimakkaista sivuvaikutuksista ja monet sitä käyttäneet/kokeilleet ovat lopettaneet sen pahoinvoinnin tai jonkin muun vaikean sivuvaikutuksen takia. Mulla siitä ei tullu mitään vakavampaa, muistaakseni aluksi oli jotain ihon pistelyä ja tunnottomuutta, mut sekään ei kovin voimakasta.

Ei siis kannata turhaan pelätä niitä mahdollisia sivuvaikutuksia, ne on niiiin yksilöllisiä.Muutenkaan masennuslääkkeistä ei voi tietää mikä sopii ja tehoaa kenellekin ennen kuin kokeilee. Onhan se raskasta ja ahdistavaa, jos ei heti löydy sopivaa lääkettä, mut ei taida olla muuta vaihtoehtoo kuin kokeilla...😐

Käyttäjä Hymyveikko kirjoittanut 25.05.2009 klo 16:53

Sepram ei ainakaan ole aiheuttanut mulle pahoinvointia missään vaiheessa.

Käyttäjä anthema kirjoittanut 05.06.2009 klo 23:12

Moi!

Mä luulen että toi on täydellisen yksilöllistä. Ite käytän cipralexia (15mg) masennukseen ja syömisäiriöön ja siitä ei oo kyllä mitään sinällään fyysisiä oireita tullu. Siis ei mitään pahoinvointia, päänsärkyä tai muuta. Alussa aina vaan kyllä psyykkiset oireet pahentunu ja ehkä väsyttäny (vai johtuneeko unettomuudesta, hah), mutta ei mitään fyysistä siis. Toiv. löydät sulle sopivan lääkityksen.
Voimia.

Käyttäjä Einsame kirjoittanut 08.06.2009 klo 15:00

Onko mielialalääkkeiden sivuvaikutuksena (aina?) myös lihoaminen? Vai lihoaako sitä sitten, jos ei oksentele? Kauheasti sivuvaikutuksia tuntuu olevan pillerillä kuin pillerillä.
Onko kenellekään ollut apua mistään luontaistuotteesta? Minulle suositeltiin Serovit-nimistä pilleriä, jonka pitäisi lisätä serotoniinin tuotantoa aivoissa. Serotoniinin puutehan se aiheuttaa masennusta.
Entä kalaöljy? Olen lukenut, että E-Epa -kalaöljyllä on skitsofreniaakin parannettu...

Käyttäjä emmie kirjoittanut 12.06.2009 klo 11:54

Nyt sain siis sepramit, annos aluksi viikon ajan 10 mg ja sitten 20 mg..

En vaan uskalla aloittaa.. Lääkäri sanoi että ei sinänsä vaikuta, että otatko vaikka alussa 1 mg ja nostat vähitellen, oireita tulee vissiin joka tapauksessa jos on tullakseen.

Ja tuota lihomista ei siis tapahdu aina.. Sekin on siis sivuoire (ei ole kyllä mitään väliä että oksenteletko vai et 🙂 ) joka tulee, tai sitten ei. Ilmeisesti tuo ei oo ees hirveen yleinen, ja lääkkeistähän voi siis myös laihtua/menettää ruokahalunsa 🙂

En tiedä miten tsempata tuohon aloitukseen.. Pahoinvointi ei sinänsä mua pelota, mulla on paha olo koko ajan muutenkin ja kaiken lisäksi pahoinvointilääkkeet.. Mutta se että saattaisin oksentaa hmmmh.. Ja kun se pahoinvointi on kuulemma semmoista "kuvotusta" niin en tiedä sitten auttaako nuo pahoinvointilääkkeet kuvotukseen 😐