Toivottavasti Tukiasema palaa! Samoin Tukirengasta olen kaipaillut.
Mutta itselläni ongelmaa tuottaa lisäksi, että psykoterapia jopa KELA:n tukemana ilmeisesti maksaa hunajaa. Se on yksi syy, etten ole siihen lähtenyt. Onneksi YTHS:ltä on löytynyt apua - toistaiseksi, kunnes toivon mukaan tässä valmistun... Entä sen jälkeen kun joudun YTHS:n palveluista luopumaan? Kunnallisesta on lähinnä huonoja kokemuksia.
Aikoinaan parikymppisenä ensimmäistä kertaa hakeuduin pakon edessä lääkärille masennuksen vuoksi. Olin aiemmin yrittänyt itsemurhaa ja minulla oli myös harhoja, joista tosin en halunnut puhua mitään. Terveyskeskuksen yleislääkäri tuntui niin nihkeältä uskomaan, että minua vaivaa yhtään mikään, että purskahdin pelkästä turhautumisesta itkuun eikä siitä tullut loppua... Sainpahan sitten sairaslomaa ja lähetteen mielenterveystoimistoon. Sairasloman ja kaiketi sen syyn (masennus) vuoksi sain potkut silloisesta työpaikastani saman tien. Tosin en sitä harmitellut, tuntui helpommalta olla kokonaan poissa kuin kärvistellä ongelmien kanssa.
Mielenterveystoimiston psykiatri kysyi, miksi en ollut töissä, ottanut masennuslääkkeitä ja käynyt heillä aina silloin tällöin? Luulin jo siihen mennessä vakituiselle terapeutilleni (mielenterveyshoitaja) selittäneeni yhtä ja toista ongelmistani. Tosin myönnettäköön, että en osannut enkä halunnut puhua mistään akuutista tai pahemmasta. Nuorempana ongelmani olivat pahempia ja oikeastaan en tainnut edes haluta parantua, koska halusin kuolla.
Voisi silti kuvitella, että nuoren tilanne otettaisiin tosissaan, kun hän viimein hakee apua, jota olisi tarvinnut jo aiemmin. Mutta en suinkaan ole ainut nuori, jota on mielenterveysammattilaisten taholta kohdeltu työtä vieroksuvana luuserina. Pahin tapaus lienee tuttavapiirissäni hyvin hiljainen nuori nainen, joka haki apua masennukseensa. Häntä ei otettu tosissaan, ei saanut hoitoa ja jonkin ajan kuluttua hän yritti itsemurhaa.
Elämässäni on lapsena vaikuttanut myös joukko aikuisia, joiden mielestä psykiatrille joutuminen on häpeällistä, ja siihen päätyvät vain kaikenlaiset häiriköt ja muut hullut. Kun lapsi pärjää koulussa, hänellä on kaikki hyvin. On vain hankala murrosikä... Toisaalta kun sen yhden ainoan kerran elämäni aikana on kysytty, kiusataanko minua, en omalta häpeältäni osannut sanoa kuin "ei". Ja asia oli sillä selvä. Häpeästä olen alkanut päästä eroon vasta aikuisena.
Rahoitus on iso ongelma - sekin, että pidempiaikainen hoito kustantaa potilaalle itselleen niin isoja summia, ettei siihen ainakaan opiskelijalla ole varaa. Vai pitääkö välttämätöntä lääkitystä ja sairaanhoitoa kustantaa lainarahalla, jonka takaisinmaksukyvystä ei ongelmista ja alan työllisyystilanteesta johtuen ole takeita? Entä jos ei kuulu toimeentulotuen piiriin, mutta hoito vie talouden niin tiukalle, että siitä jo itsessään koituu kohtuutonta stressiä? (Opiskelija saa toimeentulotukea vasta kun on nostanut täysmääräisen opintolainan. Mutta pienituloinen työssäkäyvä ei taida saada mitään avustuksia.)
On silti olemassa muitakin ongelmia, joita olen tässä halunnut tuoda esille. Asenneongelmia on sekä "tavallisilla ihmisillä" että mielenterveysalan ammattilaisilla. Ja niiden asenneongelmien takia edes jo hoitoon teoriassa päässyt ei välttämättä saa itselleen tarpeellista hoitoa. Puhumattakaan terveyskeskusten kynnyksestä, jonka ylittäminen on ollut hankalaa, mutta lähete on välttämätön. Pitää vain jollain ihmeellä saada asiaan perehtymätön yleislääkäri vakuuttuneeksi.