Matkustaminen ja lääkkeet

Matkustaminen ja lääkkeet

Käyttäjä Joie aloittanut aikaan 07.04.2019 klo 11:28 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Joie kirjoittanut 07.04.2019 klo 11:28

Heippa! Haluaisin kysyä matkustamisesta keskushermostoon vaikuttavien, tai muuten vahvojen esim. särkylääkkeiden kanssa. Onko koskaan tullut ongelmia valtioiden rajoilla?

Mulla ei oo muita PKV- lääkeittä ku Imovane. Siitä oon kerran matkalle lähtiessäni pyytäny Schengen-todistuksen, kun apteekista sanottiin, että se pitää olla. Sen jälkeen en ole viitsinyt hommata ko. todistusta. Maksaa 10 euroa, kun apteekki tekee sen, on voimassa vain 30 päivää ja tuntuu lyhyillä reissuilla aivan turhalta. EU-rajoilla ei just kysytä edes passia saati että kukaan olis lääkkeistäni kiinnostunut.

Kuitenkin aina reissuun lähtiessä on se pienoinen huono omatunto ja epävarmuus, kun tiedän, että säännösten mukaan se todistus pitäisi olla. Mietin, että mitä jos tällä kertaa sattuukin joku yli-innokas tullivirkailija ja tulee hankaluuksia. Tuntuu kuitenkin, että jos mulla on mukana vain matkalla tarvitsemani määrä unilääkkeitä ja mulla on resepti, ei kai niitä voida multa ottaa pois sen tähden, ettei ole sitä Schengen-todistusta?

Kysyisin siis, onko kukaan ikinä joutunut reseptilääkkeidensä tähden vaikeuksiin tullissa. 

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 07.04.2019 klo 17:56

Hei, Schengen-todistuksesta en ole koskaan kuullutkaan, mutta enpä ole asiaa apteekista kysynytkään. Kerran kun lääkäri oli tekemässä minulle e-reseptiä kysyin saisiko hän samalla tulostettua siitä minulle jonkin paperiversion siltä varalta että joudun selvittämään asiaa rajalla; se oli mulla mukana, mutta sitä ei tarvittu, ei sillä eikä muillakaan kerroilla. Järkeilin silloin että jos reseptilääkkeitä on suht. pieni määrä mukana omassa pakkauksessaan, ja on mukana joku dokumentti jolla osoittaa että sulle on määrätty kyseistä lääkettä, on aika hyvässä asemassa alkaa selvittämään mahdollisia ongelmia, vaikka se aikaavievää voi ollakin... Mutta toi Schengen on varmasti hyvä olla ja pienentää riskiä että lääkkeitä ei saisikaan viedä rajan yli.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 08.04.2019 klo 18:01

Minäkään en ollut koskaan kuullutkaan Schengen-todistuksesta. Ajattelisin, että vaikka itsekään en ole koskaan joutunut tarkemmin tutkittavaksi rajalla, niin 10 euroa on kuitenkin aika pieni summa maksaa mielenrauhasta. Mukavampihan se on reissata rauhassa ja rennolla mielellä.

Googlailin pikaisesti, että meillä päin on ainakin yksi apteekki, jossa Schengen-todistus maksaa 7 €. Kannattaa siis vertailla hintoja.

Antoisaa matkaa! 🙂

Käyttäjä Joie kirjoittanut 12.04.2019 klo 11:37

Kiitos vastauksista! Mä en kyl viitsi tuota todistusta hommata 4 yön matkalle... ei se kymppi muuten niin suuri hinta olis, mutta 4 tabletin tähden ja kun 99% todennäköisyydellä kukaan ei sitä kysele... Kesän matka on vähän pidempi ja monta rajanylitystä; sitä varten ehkä kannattais hommatakin. Jos joltain kuulisin, että olis reseptilääkkeidensä kanssa joutunut hankaluuksiin ilman ko. todistusta, miettisin asiaa uudestaan.

Käyttäjä kirjoittanut 12.04.2019 klo 13:19

Samalla logiikalla ei sitten passiakaan kannata hankkia, kun sitä harvoin joutuu näyttämään. Miten sitä on varaa matkustella, jos ei ole varaa ostaa 10 euron todistusta? Tai, jos jännityksestä pitää, niin jättää  lääkkeet kotia ja katsoo miten käy.

Kaikki Schengen-maihin ei vaadita todistusta, asia selviää, kun kysyy sen maan tullilta.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 16.04.2019 klo 20:56

maanvaiva kirjoitti:
Samalla logiikalla ei sitten passiakaan kannata hankkia, kun sitä harvoin joutuu näyttämään. Miten sitä on varaa matkustella, jos ei ole varaa ostaa 10 euron todistusta? Tai, jos jännityksestä pitää, niin jättää  lääkkeet kotia ja katsoo miten käy.

Kaikki Schengen-maihin ei vaadita todistusta, asia selviää, kun kysyy sen maan tullilta.

Niin, voihan siinä käydä niin, että vielä kadun sitä, kun säästin väärässä asiassa. 😀 No, muutaman unipillerin menettäminen ei maailmaa kaataisi...nukkuminen jäis kyllä vähiin. Passin ajattelin kuitenkin ottaa mukaan.

Käyttäjä Fannyme kirjoittanut 17.04.2019 klo 10:28

Joye jos paljon matkustelee kehittyy silmä säästellä sellaisesta, mikä ei nyt maailmaa kaada. Kymppikin on rahaa kuitenkin. Jos tekee matkan kerran 10 vuodessa voi sen kyllä surutta maksaa. Ota passi kuitenkin mukaan. Sen puuttuminen kohottaa jännityselementtiä  ihan toisiin ulottuvuuksiin.