Masentunut mies ja eropuheet
Hei!
Olen nyt seurustellut 4 kk aivan ihanan miehen kanssa. Kaikki on sujunut suhteellisen hyvin tähän asti, vaikka miehelläni on ilmeisen vakava masennus jonka taustalla vaikuttavat läheisen menetys ynnä muut asiat. Hänellä on jonkinlainen lääkitys (joka tosin ei ilmeisesti hyvin toimi), mutta terapiaan hän ei ole vielä päässyt (tosin sekin on ilmeisesti nyt lähtenyt etenemään). Aivan yllättäen puun takaa hän avautui siitä, kuinka on alkanut tuntumaan siltä, miten mikään ei tunnu miltään. Että hän on turta ja pelkää sitä, että hän ei tunnekaan enää mitään minua kohtaan, ja minkä takia meidän tulisi erota. Aiemmin tätä tunnustusta hän kuitenkin on kertonut rakastavansa minua, ollut lähelläni, seksielämä ollut hyvää ja toimivaa ja muutenkin kaikella tavalla näyttänyt että haluaa minut elämäänsä. Suunnitteilla meillä oli myös se, että muutan hänen luokseen asumaan. Viikko ennen tätä avautumista oli hänelle raskas, joten olenkin nyt pohtinut pääni puhki voisiko näiden eropuheiden taustalla yksinkertaisesti olla se masennus. Turhautuminen siihen, ettei terapiaan pääsy ollut edennyt minnekään, ja väsymys (jopa burn out). Vaikea uskoa, että toisen tunteet voisivat noin vahvasti viikossa kadota olemattomiin ilman mitään oikeaa syytä, ellei sitten ole käynyt niin että hän on koko yhdessäoloaikamme valehdellut rakastavansa minua. Siihen en kuitenkaan usko, sillä ei kai kukaan pyydä toista muuttamaan yhteen kanssaan jos ei oikeasti rakasta toista?
Itse en missään nimessä halua erota. Näen paljon potentiaalia ja valoa tulevaisuudessamme, ja ymmärrän kuinka vaikeaa masennuksen kanssa on elää. Olen valmis tukemaan häntä kaikessa mitä hän vain käykin läpi, enkä ole valmis luovuttamaan. En pyydä häneltä muuta kuin että antaisi minun olla lähellään ja auttaa, sekä että ei tekisi hätiköityjä päätöksiä kun mieli ei mitä ilmeisemmin kunnolla toimi. Emme ole vielä keskustelleet kunnolla tästä asiasta, olemme olleet nyt viikon erillään. Hieman olemme viestitelleet, mutta ensi viikolla olisi tarkoitus minun mennä hänen luokseen. Tässä välissä ilmeisesti selviää se hänen terapiaan pääsynsä, mikä tietysti luo minulle toivoa siitä, että hän saisi uutta toivoa ja uskallusta tulevaisuutta ja parantumista kohtaan.
Voiko olla siis, että eropuheet eivät pidä paikkaansa? Netistä olen paljon lukenut, kuinka masentuneet tuppaavat työntämään ihmisiä pois ja eristäytymään, koska pelkäävät olevansa taakkoja. Pelkäisikö hän siis sitä? Onko jotain, millä voisin saada hänet uskomaan tulevaisuuteen (ja tietysti meihin), ja siihen että asiat kyllä järjestyvät? Sanoja, tekoja? Haluan saada tämän toimimaan.