Masentunut lapseni
Hei kaikille. Tulin tänne koska haluaisin kuulla muiden äitien / isien kokemuksia, miten olette selvinneet oman lapsen masennuksen kanssa. Minulle selvisi pari viikkoa sitten että oma rakas kohta 16 vuotias poikani on masentunut, on ollut sitä jo parisen vuotta.. Elämänhalu on ollut hänellä ihan olematon, iloa ei ole oman kertomansa mukaan tuntenut juuri mistään ja hänellä on ollut myös itsetuhoisia ajatuksia (ei onneksi silti tekoja). Hän kertoi miettineensä että voisi jättää ”elämän väliin ja mennä suoraan mullan alle”. Useita kuukausia olemme selvittäneet mistä johtuvat hänen nukkumisongelmat ja kouluongelmat ja käytösongelmat (jatkuvaa ärtyneisyyttä ja vetäytymistä omiin oloihin), ja nyt lopulta selvisi tämä. Toisaalta olen valtavan helpottunut että tiedetään nyt että kyse on masennuksesta, ja on aloitettu lääkitys. Toisaalta taas olen surullinen ja itsesyytösten kourissa, miten en huomannut kahden vuoden aikana mistä on kyse, panin vaan kaiken murrosiän piikkiin ja moitin häntä käytöksestä, laiskuudesta kouluhommissa jne. Oma keskittymiseni työhön ja muuhun elämään on heikkoa, saatan pillahtaa itkuun hetkenä minä hyvänsä ja mietin tätä asiaa todella paljon päivin ja öin. Olen yksinhuoltaja, ja perheessä on myös kaksi ”esiteiniä” ja kaikkien näiden murheiden keskellä olo tuntuu todella väsyneeltä. Miten tästä selviää?? Kiitos jo etukäteen jos joku omia ajatuksiaan asiasta haluaa kommentoida.