mamma83 kirjoitti 18.2.2008 11:43
Olen 24-vuotias yhden lapsen äiti, asun avoliitossa. Masennusta ja paniikkikohtauksia minulla on ollut n. 3 vuotta. Olen luonteeltani yli herkkä, jonka vuoksi masennus minulla on vaikea. Käyn psykologilla kerran viikossa, nyt hän on 2 viikon lomalla, harmi sillä olen romahtamis pisteessä. Asiaa vaikeuttaa myös se että minulla aloitettiin uusi lääkitys, joka ei vielä tehoa. Mieheni on töissä ja minä olen kotiäitinä, haluan lapselleni tasapainoisen ja turvallisen elämän. Olen ollut todella itkuinen ja pelkään että sekoan, sitten syytän itseäni huonoksi äidiksi kun en ole täydellinen😭
Minulla ei ole ystäviä joille puhua, koska ne pitävät minua ihan hulluna kun käytän sanaa masennus, ne eivät tiedä näistä asioista mitään joten niistä ei ole apua. Aamulla kun mieheni oli lähössä töihin purskahin itkuun ja sanoin etten jaksa, juttelimme hetken ja päätettiin että soitan hänelle jos tila pahentuu. Sain tytön ensimmäisille päivä unille, itkin ja mietin että mitä teen itseni kanssa. Tulin ekaa kertaa tutustumaan näihin sivuihin, hetken luettua helpotuin, täällähän on samanlaisia kuin minä. Olen lukenut keskusteluita tunnin verran ja olo on parantunut huomattavasti, myös tämä oma kirjoittelu auttaa. Olen todella Onnellinen että löysin nämä sivut, toivon että myös jaksossa nämä auttaa pahaan oloon🙂 Laittakaa kommentteja😋 Autetaan toinen toisiamme!
Hei mamma83
Minä olen mamma vuosikymmeniltä 80 ja 90.
Huomasin, että kehotin aiemmassa viestiketjussa hakeutumaan seuraan, mikä on sinun tapauksessasi varmaan tällä hetkellä mahdotonta, joten anteeksi ajattelemattomuuteni.
Olet varmaan uupunut lastenhoidosta ja yksinolosta. Paniikkihäiriö on erittäin hankala sairaus sen vuoksi, että se muodostaa noidankehän, jolta pois pyrkiminen on vaikeaa. Mitä enemmän olet sisällä, sen vaikeampi on lähteä ulos. Ja kohtaukset taas estävät lähtemästä.
Miesten on vaikea tätä ymmärtää yleensä, sinulla on aika ymmärtäväinen mies, onneksi olkoon
🙂 , hän tarjoaa sinulle auttavan kätensä. Jo pelkkä tarjous varmasti tuo turvallisuuden tunnetta, että voi soittaa, jos menee hullummaksi.
Mielestäni tarvitset omaa aikaa ja hemmottelua. Onko mitään keinoa, että saisit lastenhoitoapua kotiin. Esim. MML:n hoitajan tuntipalkka on nyt 8,20 . Sinun ei ole välttämätöntä lähteä kotoa minnekään, vaan hoitaisit itseäsi, kävisit kylvyssä, lakkaisit kynnet, katsoisit elokuvan kaikessa rauhassa yksin tai miehesi kanssa tai nukkuisit. Antaisit vastuun pariksi tunniksi jollekin muulle. Ei ole hyvä olla kiinni lapsessa 24 h vrkssa niin rakas kuin lapsi onkin.
Voi olla, että mielesi protestoi tätä vastaan, että haluat välttämättä olla hänen kanssaan ja tunnet että se on äidin velvollisuus.
Kuitenkin ottamalla omaa aikaa saat uusia voimia olla lapsellesi parempi äiti. Väsynyt, itkuinen ja itsetuntonsa menettänyt äiti ei jaksa olla niin hyvä äiti kuin haluaisi.
Tiedän hyvin mistä puhun. Olin itse samassa tilanteessa pienten kanssa 80-90-luvulla. En uskaltanut enää mennä elokuvateatteriin, julkisille paikoille kun alkoi kamalasti ahdistamaan. Jo kaupassa käynti oli mahdotonta. Ne olivat kai lähinnä fobioita, joten niitä ei voi verrata paniikkihäiriöön.
Älä anna periksi, pienin askelin ulos. Kun alkaa tuntua pahalta, anna tuntua, ajattele, että jos nyt kuolen tähän, niin mitä sitten. Ja sitten alat muistella, että faktojen mukaan tähän ei kuole, korkeintaan pyörtyy. Hengität hitaasti sisään ja ulos. Mitä pidempään pystyt sinnittelemään, paniikkireaktio antaa periksi. Joka kerta kun huomaat pärjääväsi paremmin, se antaa voimia uusiin yrityksiin.
Aurinkoisia kevätpäiviä vaikka parvekkeelta ja terveisiä suloiselle pikku vauvalle 🙂🌻
Terveisn ER