Hei ryhmäläiset!
Elämän käännekohtatilanteissa, jolloin olen tuntenut kuin jääväni tyhjän päälle, olen kokenut masennusjaksoja. On vaikea erottaa surua menetyksestä ja masennusta. Ajattelen joskus, että masentuneena mieli ikään kuin jäätyy kerätäkseen voimia kohdata uudet haasteet. Olen tarmokas, ekstrovertti ja hyvän itsetunnon omaava ihminen, mutta myös herkkä. Minulla ei ole taloudellisia ongelmia, joten olen voinut käydä intensiivisessä terapiassa. Viime vuosina on ollut ylikuormitusta äidin hoidossa ja kuolemassa, sotkuisessa avioliitossa lähestymiskieltoineen ja muotovirheen takia pesänjakoprosessin pitkittymisessä lähes kahteen vuoteen. Koin suurta painetta, koska kyseessä oli iso omaisuus. Päätös oli minulle myönteinen, mutta tyhjä ja vasynyt olo jatkuu voimakkaana. Tämä löysässä hirressä olo kai lopulta katkaisi kamelin selän. Lopetin 2006 kirjastonhoitajan työt pienellä paikkakunnalla, koska sosiaalinen ilmapiiri oli poissulkeva: hyvä ja minulle hyvin tärkeä ura katkesi. Sovelsin kirjallisuusterapeutin opintojani perustamalla yrityksen muutettuani kotikaupunkiini. Mutta yrityksen projektit ovat olleet lähinnä sponsorointia, ei liikeyrityksen tulosta(pettymys?!). Minua on viime vuosina terapian lisäksi auttanut Voxra 300mg ja Azona 50 mg. Ensimmäisen onnellisen parisuhteen sain solmittua viime keväänä. Mutta syyskuussa romahdin täysin huolimatta lääkityksestäni. Omin päin aloin ottaa 2xVoxraa 300 mg ja puolentoista kuukauden päästä olin sairaalassa serotoniinisyndrooman vuoksi. Psykiatri tiputti Voxran 150 mg:aan, Azona 50 mg sekä Volvon 30 mg, nukkumiseen Tenoxia. Ahdistukseen olen ottanut Opamoxia, kun aamyöstä heräilen. Ketipinoria kokeiltiin Voxran lisänä, mutta ei tuntunut vaikuttavan mitään. Pyyynnöstäni muutettiin jo tuttu Mirtazapin 15-30mg. Voxran 150 mg:n annos ei ole auttanut. Lähes 2 kk vain 150 mg Voxraa vei huonoon jamaan. Pari päivää olen ottaanut Voxraa300 mg. Odotan että 300 mg vaikuttaisi yhtä hyvin kuin ennenkin. 4.1. pääsen psykiatrille. Mutta tuntuu että ei uskota aina, miltä potilasta tuntuu. Onko joku muu tällaisessa tilanteeessa: odottamssa alkaako lääke vaikuttaa toivotulla tavalla tai muuten? Mirtazapin sivuvaukutuksena ikävä ummetus, mites muilla?