Miksi avun hakeminen on niin vaikeaa? Ehkä siksi, että sitä apua ei ole saanut, vaikka on hakenut. Itselleni kävi äskettäin niin. Ja tilanne kääntyi sen seurauksena huonompaan. En jaksa kertoa tarkemmin tilanteesta, mitä tämä koski. Mutta ei minullakaan tuskatilat ole ikävä kyllä helpottaneet.Päättelen, että se liittyy osaltaan tähän joulunalusaikaan, odotuksiin, toiveisiin, pimeyteen ja ylioäätänsä selviytymiseen jne. Masentuneista tavataan sanoa, että ovat realisteja. Kyllähän se pitää paikkansa, mutta aina on myös toivoa(mihin en kyllä itsekkään jaksa aina uskoa). Tekisin varmasti im.n, ellen ajattelisi tytärtäni. Välillä tuntuu siltä, ettei sekään estäisi minua. Koska paha olo on niin valtava, että haluaa päästä pois keinolla, millä hyvänsä. Mutta täytyisi keskittyä hengittämiseen, niin aivot saisivat happea ja kykenisi ajattelemaan selkeämmin. Minulla ollut nyt unettomuutta kahden viikon ajan ja kahtena perättäisenä iltana, etenkin tänään on tuntunut, etten saa henkeä ja paniikkihäiriö on päällä.Terapiassa opetetut hengitysharjoitukset eivät ole turhia.Minäkin olen pahoillani, etten keksi nyt juuri mitään positiivista tai syytä olemassaololle.Tällaista tämä sairastaminen on.Ja kun on niin vaikea lähteä ulos asunnostaankaan, vaikka pieni kävelylenkkikin saattaisi piristää ja kauniin luonnon huomioiminen.