Pelottaa elämä ja kuolema. On ruvennut tuntuun siltä että ihminen on pieni rääpäle koko maailmankaikkeudessa. Niin mitättömän pieni että pienikin vääristymä aika-avaruudessa tuhoaa koko maapallon ja ihmiskunnan. Kuitenkin elämme täällä päivästä toiseen unelmoiden ja iloiten, en ymmärrä mistä sitä iloa voi saada tällaisessa maailmankaikkeudessa?
En pysty ajattelemaan elämän pieniä asioita. Ajattelen varmaan liian suuresti. Haluaisin ajatella, juuri keitettyä kahvia tai jotain vastaavaa, mutta mietin jatkuvalla virralla elämän mielettömyyttä, omaa kohtaloa, Jumalan olemassa oloa, elämän karmeuksia.
Se on tässä ristiriitaista että kaikken eniten pelkään elämän päättymistä, mutta toisaalta pohdin sitä jatkuvasti.
Tämän mielettömän suuren universumin meressä on tällainen yksi todella pieni planeetta jossa asustaa todella pieniä ihmisiä, joiden elämä koostuu vain ruuan, rahan, unen ja tyydytyksen hankinnasta.
Elämän karmeus on siinä että se ei tunne ollenkaan armoa. Pienikin epätäydellisyys ihmisessä ja heti hänet syöstään yöhön yksin ja viloissaan ja jatkuva pelko mielessään. Jatkuva pelko siitä että tämä voi olla ainut elämä ja aika kuuluu koko ajan ja vesi virtaa ja elämä kuluu kohti vääjäämätöntä loppuaan.
Sitten vielä tässä mielettömyydessä pitäisi uskoa hyvään ja kaikkivoivaan Jumalaan. Täytyisi muka uskoa että hän on tämän karmeuden meille antanut. Miksei olisi voitu vaan skipata tämä maallinen elämä ja menty suoraan taivaaseen?
Tiedän että myös mullekkin jankutetaan että hanki vaimo, lapsia ja työ. Mutta miten minä voin tällaisen terveydentilan vallitessa sellaista tehdä? Ja vielä kun olen niin ujokin.
Maailma on vain tällainen en minä eikä kukaan yksin sille mitään voi. Munkin pitäisi kuulua johonkin joukkoon mutte tuntuu että palloilen vain sinne sun tänne.... ☹️