Moi. Oon uusi tällä sivulla, päivää kaikille. En tarkalleen edes muista että miten eksyin tänne, mutta ajattelin hieman purkaa mun sydäntä. En haluaisi valittaa mutta tuntuu vaan niin pahalta. Masentaa ja ahdistaa. Mulla on ollut rankka lapsuus. Mua ei oikeestaan edes haittaa jos joku nyt mut tunnistaa mutta mun faija joutu taposta vankilaan kun olin pieni ja sen jälkeen kun se tuli takas niin kaikki alkoi mennä huonosti. Noin neljän vuoden ajan mun elämä oli jatkuvaa sekasortoa. Mun vanhemmat eros ja jouduin 12v lapsena ottamaan aikuisen roolin. Oli jatkuvaa kummankin vanhemman alkoholinkäyttöä ja perheväkivaltaa. Ihan sama minne menin, missään ei ollut hyvä olla. Jos olin kotona, faija hakkas mua ja kiusas muutenkin henkisesti kokoajan.
Jos menin äidin luokse, siellä oli sen poikaystävä joka taas kännissä hakkas mun mutsia. En pystynyt puuttumaan mitenkään koska äijä oli silloin mua kaksi kertaa isompi ja sain melkeen kerran puukosta. Monesti myös poliisit oli kuvioissa mukana, en ikinä unohda sitä kuinka poliisit tuli mellakkakilven kanssa meidän asuntoon sisälle tai sitä kuinka monesti jouduin äidin luona soittamaan hätäkeskukseen kun sen poikaystävä oli tulossa oven läpi tai sitä kuinka jouduin valehtelemaan poliiseille että olen vain naapuri joka valittaa melusta ettei ne ilmota lastensuojeluun että alaikäinen poika soittaa keskellä yötä poliisit kun niiden kodissa hakataan ihmisiä ja kaikki on kännissä.
Koulussa mua (tietenkin) kiusattiin koko yläasteen ajan koska elämä olisi muuten ollut liian helppoa. Kavereita ei hirveästi ollut paria lukuunottamatta joista toinen oikeastaan vaan jätti mut kaiken tän keskellä. Kiitti v******. Mulla oli myös jatkuvasti jalka murtunut joka lisäsi stressiä entisestään. Jossain kohtaa lastensuojelu astui sitten mukaan ja mut huostaanotettiin.
Pääsin myöhemmin takas kotiin jossa sama meno jatkui. Mut huostaanotettiin uudestaan ja oikeastaan sen jälkeen mun elämä on alkanut palata raiteilleen. Olin 4kk eräässä kriisiperheessä ja se oli ainakin silloin parasta mun elämässä pitkään aikaan. Sen jälkeen menin vuodeksi sijaisperheeseen, sitten vielä hetkeksi äidin luokse kunnes sain jälkihuollon kautta oman asunnon. Haastoin lisäksi faijani oikeuteen ja voitin. Tosin sen jälkeen jouduin leikkaukseen tulehtuneen umpisuolen takia mikä on itsessään aika outoa sillä se tapahtui pari tuntia oikeudenkäynnin jälkeen. Tosin stressasin erittäin paljon joten se stressi varmaan purkautui jotenkin noin.
Siitä lähtien kun sain oman asunnon niin oon elänyt tosi onnellisesti, tehnyt mitä huvittaa ja kaikki on ollut aika hyvin. Paitsi nyt viimeisen parin kuukauden aikana oon huomannut että nyt on iskenyt aika kova masennus. Olen käynyt nuorisoasemalla noin vuoden (olen 19) mutta mun työntekijä vaihtui ja nyt mitään ei ole kuulunut. Parissa tapaamisessa oli myös lääkäri mukana, ja se sanoi että laittaa mulle lähetteen tai vastaavan lapun mikä oikeuttaa mut saamaan kelalta avustusta terapiaa varten. Lisäksi sovittiin että uuden työntekijän kanssa aloitan ensiksi tapaamiset noin kerran viikossa sillä aikaisemmin olin käynyt vain noin kerran kuukaudessa. Ns. "totuttelua" alkavaa terapiaa varten.
Nyt siis enimmäkseen olo on masentunut ja turhautunut koska mitään ei kuulu mutta ahdistaa itse soittaa ja kysellä. En halua valittaa tai ylipäätänsä "vaatia" mitään. Mut kyllähän se olisi ihan kiva päästä nopeesti sinne terapiaan. Pitää varmaan huomenna soittaa. Mä olen muutes aikavarma että mulla on myös jonkinlainen estynyt persoonallisuus mikä entisestään sekoittaa mun oloa. Pahana päivänä kaupassa käyntikin tuntuu kamalalle. Mutta on niitä hyviäkin päiviä ja jos ei olisi masennusta niin pystyisin varmaan aika hyvin kontrolloimaan tuotakin. Masennuksenkin arvelisin olevan noin keskivaikeaa. Se mikä on raskainta, se ei ole jatkuvaa masennusta vaan on niitä hyviäkin hetkiä mutta sitten taas "vajoan" takas siihen masennukseen ja se on oikeasti aika raskasta.
Kuolemaa olen myös miettinyt mutta en halua luovuttaa. Viiltelyä tai mitään vastaavaa en myöskään tee, musta ei ole siihen eikä se auta mitään. Myöskään lääkkeitä en halua, ne sopii enemmänkin mielestäni nopean shokin helpottamiseen kuin pitkäaikaiseen käyttöön. Oon yrittänyt vähän alkaa harrastaa jotain ja keksimään mielekästä tekemistä. Hyvinä hetkinä asiatkin siis kiinnostaa ja saan asioita hoidettua. Esimerkkinä vaikka siivous tai laskujen maksaminen. Mutta sitten on näitä huonoja päiviä. Voisi siis sanoa että mielialat vaihtelee aika paljon, koen myös aika kovaa vihaa ja katkeruutta enimmäkseen tuntemattomia kohtaan. Sitä on vaikea selittää. Sitä ei nää ulospäin. Myös jatkuva sekava olo ja muistiongelmat on arkipäivää.
Oon tällähetkellä työtön, lopetin koulun tuossa pari viikkoa sitten. En vain pystynyt olemaan siellä enään. Peruskoulun jälkeen mä olin vuoden ammattikoulussa mutta jätin kesken, sillon en vielä huomannut itsessäni mitään masennusta tai vastaavaa. Sen jälkeen oon lopettanut kaksi koulua kesken. Haaveena olisi joskus vielä perustaa oma yritys. Mutta kaikki tuntuu niin vaikeelta. Yritän pitää positiivisen asenteen mutta joskus se vaan on mahdotonta. Jos jotain hyvää pitäisi tästä tilanteesta löytää, ainakin oon alkanut purkamaan mun tunteita mistä johtuu vihan yms. muut tunteen muutokset joten kai se on vaan hyvä juttu.
Kiitos jos jaksoit lukea, ite oon tän kirjoittamisen aikana käynyt läpi joukon erilaisia tunteita ja tuntuu heti paljon paremmalle.
Yrittäkää tekin pärjätä. 🙂👍