September kirjoitti 16.8.2018 13:35
Millä tavalla ahdistus ilmenee?
Mitkä tilanteet aiheuttavat paniikkikohtauksen?
Mitä lääkkeettömiä hallintakeinoja käytät?
Kauan olet kärsinyt ahdistuksesta/ paniikista?
Entä mitä pelkoja tunnistat, jotka saattavat olla epärealistisia?
Purkautuuko ahdistus pakko-oireina?
-Ahdistus ilmenee tuskaisena olona, se on henkistä tuskaa ja kipua, silloin ei jaksa mitään oikein.
-Nuorena minulla oli paniikkikohtauksia koulun liikuntatunneilla ja kaupoissa. Nykyään ainakin stressi ja liian suuret vaatimukset minulle aiheuttavat paniikkikohtauksia, jotka kuitenkin tulevat ennalta arvaamatta.
-Minulla on ollut ekat paniikkikohtaukset jo 11-vuotiaana. Silloin ei paniikkihäiriöstä vielä puhuttu. Pelkäsin, että olen "tulossa hulluksi" ja en kertonut kenellekään miltä minusta tuntuu, koska muut eivät nähneet kohtauksiani, koska pystyin jotenkin ihmeellisesti jatkamaan toimintaa, enkä hyperventiloinut, kuitenkin maailma pyöri ja luulin kuolevani, semmoinen kauhu tuli. Satuin kuitenkin lukemaan eräästä terveyslehdestä paniikkihäiriöstä hyvän artikkelin, jossa kerrottiin miten paniikki syntyy ja miten kannattaa toimia, että paikkoja joissa kohtauksia tulee ei pidä välttää, siinä kerrottiin myös hyperventilaatiosta ym. Kesti pitkään sen jälkeen ennen kuin missään muualla kerrottiin paniikista. Tiesin kuitenkin mikä minua vaivaa, se auttoi tosi paljon. Pystyin jotenkin rauhoittamaan itseäni, tein myös niihin aikoihin rentoutusharjoituksia välillä.
Työpaikkakiusaamisen takia minulle tuli uudestaan paniikkikohtaukset. Nyt en ole osannut rauhoittaa itseäni, valitettavasti, mutta ehkä vielä jonain päivänä pystyn siihen, enkä tarvi lääkettä.
-Lääkkeettömiä keinoja ovat rentoutumisharjoitukset, hengitysharjoitukset, se ettei välttele paikkoja joissa kohtauksia tulee, mielikuvaharjoittelu, asiallisen ja kannustavan tiedon lukeminen paniikista. Tieto, ettei siihen voi kuolla ja hyperventilaatio loppuu aikanaan.
-Minulla on monenlaisia pelkoja: se että sairastuu vakavasti, kuolee, joku läheinen kuolee, pelkään paikkoja joissa on paljon ihmisiä, pelkään kun minua moititaan jne.
-Pakko-oireita on myös: laskeminen mielessä, kiinnostus psyyken- ja muihin sairauksiin, lääkkeisiin. En ole muuten aikaisemmin ajatellutkaan näitä pakko-oireina.
Eilen ja tänään minulla on ollut huonoja päiviä taasen Voxra auttoi muutamia päiviä, mutta nyt ei taas ole kovin hyvä mieliala. Olen myös väsynyt työviikosta. Ehkä on kuitenkin vielä toivoa sen suhteen, koska annos tuplataan parin viikon päästä. Minusta teho oli parhaimmillaan kuudentena päivänä aloituksesta ja sain virtaa ja jaksoin tehdä asioita.
Huomenna tulee veljen tyttö hoitoon yöksi. Koitan "lepäillä" sitä ennen ja rentoutua. Toivon, että tämä väsymys johtuisi vaan työviikosta.
Mukavaa viikonloppua kaikille. September, ei se haittaa, vaikka sinun on välillä vaikea keskittyä, minullakin on joskus semmoista. Kiva, kun kirjoitat tänne.